bauma 2019: Nooteboom Manoovr MPL-97-06

Naczepa Nooteboom typu MPL-97-06 ma pokład ładunkowy o wysokości 780 mm, osie o nośności 12 t, zawieszenie o skoku 500 mm oraz kąt skrętu osi 60° – tak doskonałe parametry są możliwe do uzyskania dzięki temu, że naczepy Manoovr wyposażone są w osie wahliwe (fot. Nooteboom Trailers)

Kwietniowe targi bauma zgromadziły liczne grono przedstawicieli szeroko rozumianej branży budowlanej. Wśród nich nie mogło zabraknąć producentów pojazdów wykorzystywanych w transporcie nienormatywnym.

Na stoisku Nooteboom atrakcją była największa w historii tego producenta niskopodwoziowa naczepa EURO-PX, była też niskopodwoziowa naczepa Manoovr z wnęką na łyżkę koparki i rampami o nośności 80 t. Pokazano również 2 rozwiązania do transportu balastów żurawi w ramach 100-tonowego limitu legislacyjnego: balastową naczepę platformową z przeciwbieżnym układem skrętu osi OVB-95-07 oraz najnowszą balastową naczepę niskopodwoziową MPL-97-06 z rodziny Manoovr.

Od czasu wprowadzenia 6-osiowej naczepy balastowej Manoovr w połowie ubiegłego roku coraz więcej firm wynajmujących żurawie wybiera ten pojazd zamiast tradycyjnej balastowej naczepy platformowej. Jednym z głównych czynników decydujących o wyborze właśnie takiego rozwiązania – a jest to naczepa typu MPL-97-06 – jest pokład ładunkowy o wysokości wynoszącej jedynie 780 mm, co czyni go bezpieczniejszym podczas pracy. Innymi ważnymi czynnikami są osie o nośności 12 t, zawieszenie o skoku 500 mm oraz kąt skrętu osi 60° – tak doskonałe parametry są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu osi wahadłowych.

Dzięki bardzo nisko położonemu pokładowi i 12-tonowym osiom wahadłowym niskopodwoziowa naczepa balastowa Manoovr MPL-97-06 coraz częściej zastępuje naczepę platformową OVB-95-07. Dopuszczalna maksymalna masa dla pojazdu 6-osiowego MPL-97-06 wynosi 72 t. To o 2 t więcej niż w przypadku 7-osiowej naczepy platformowej OVB-95-07 wyposażonej w osie o nośności 10 t. Pozwala to na uzyskanie lepszego rozkładu masy, gdyż łatwiej jest równomiernie rozłożyć balast na pokładzie ładunkowym. Krótsza kombinacja ułatwia manewrowanie naczepą Manoovr na placach budowy. W połączeniu z 4-osiowym ciągnikiem możliwe jest nawet transportowanie balastu oraz części żurawia za pomocą 5-osiowej wersji tej naczepy w ramach zestawu o masie brutto 100 t.

Dla firm wynajmujących żurawie opisywana naczepa Manoovr ma jeszcze więcej zalet. Ponieważ podłoga ładunkowa jest o około pół metra niższa niż w naczepie platformowej OVB-95-07, sekcje balastu i wysięgnika żurawia można ładować jedna na drugiej. Elastyczność zastosowania to obecnie ważna zaleta każdego pojazdu:na naczepie Manoovr można przewozić zarówno części żurawia, jak i ciężkie maszyny budowlane lub elementy konstrukcji stalowych.

Opracował: Dariusz Piernikarski

Haegens Kraanverhuur była jedną z pierwszych firm, która zakupiła żuraw Liebherr LTM1450, decydując się jednocześnie na naczepę Nooteboom Manoovr MPL-97-06. Naczepa służy do transportu zarówno części żurawia, jaki jego balastu, ale także do przewozu wszelkiego rodzaju innych ładunków. Na zdjęciu Haegens wykorzystuje naczepę balastowąManoovr do transportu 64-tonowego kotła przemysłowego HKB Ketelbouw (fot. Nooteboom Trailers)