
Prestiżowy projekt przesunięcia mostu łukowego o długości 200 m i ciężarze 5850 t realizowała luksemburska firma kolejowa CFL. Jego realizacja była możliwa dzięki samobieżnym modułom Cometto SPMT.
Jak tego dokonano?
Całkowicie zamknięto sześciopasmową autostradę między węzłami Bettembourg i Gasperich w Luksemburgu. Było to konieczne, aby gigantyczna konstrukcja znalazła się na miejscu. Przy długości 200 m i szerokości 18,5 m, z iglicą łukową sięgającą 40 m od pokładu do najwyższego punktu łuku, jest to jeden z największych kolejowych mostów łukowych w Europie.
Od 2020 r. doświadczeni technicy montowali na miejscu wiele pojedynczych części wiązań, w tym pokład i 2 podwójne łuki. Rezultatem był właśnie most łukowy o ciężarze 5850 t.
Do stopniowego podnoszenia i wyrównywania konstrukcji do wysokości 5 m do poziomu łożysk mostu metodą „pack & jack” zastosowano podnośniki hydrauliczne. Podczas ostatniej fazy operacji zostały wykorzystane samobieżne moduły transportowe, idealne do realizacji tak trudnych zadań. Za przeprowadzenie tego wymagającego zadania transportowego odpowiadali specjaliści z firmy Sarens. Przygotowali odpowiednią kombinację pojazdów i skrupulatnie przygotowali całą operację.

Pod okiem wielu obserwatorów, w nocy, rozpoczęto operację unoszenia i przesuwania mostu. W projekcie wykorzystano łącznie 10 samobieżnych modułów transportowych Cometto SPMT liczących w sumie 180 linii osiowych. Połączone moduły zestawiono w 2 kombinacjach 5×18 linii osiowych, umieszczając je na obu końcach mostu.

Most łukowy musiał być umieszczony w szczelinie nad autostradą z dokładnością do 3 mm. Mimo swoich imponujących rozmiarów musiał też być idealnie dostosowany do przyszłego przebiegu nowej linii kolejowej. Elektroniczne sterowanie modułami SPMT pozwalało na przemieszczanie całej konstrukcji z wielką precyzją i cała operacja przebiegła zgodnie z planem, choć przeprowadzono ją w nocy, a więc w warunkach ograniczonej widoczności. Oświetlenie LED w modułach Cometto stwarzało idealne warunki dla pracy operatora. Regulowany skok zawieszenia hydraulicznego modułów pozwalał na bezpieczne poruszanie się do przodu, a także na pełną kompensację nierówności podłoża.
Misja zakończyła się po około 2 godzinach, a ważąca 5850 t konstrukcja została postawiona na końcowych podporach.

Most ten jest jedną z ośmiu konstrukcji, które zostaną zbudowane w ramach programu rozbudowy i modernizacji nowej linii kolejowej między Luksemburgiem a Bettembourgiem. Wraz z istniejącą już linią ta dodatkowa oznacza wzrost przepustowości na tym często uczęszczanym odcinku luksemburskiej sieci kolejowej.
Opracowanie Dariusz Piernikarski
