Bosch jest twórcą układu Denoxtronic służącego do redukcji emisji tlenków azotu. W hiszpańskiej fabryce Boscha produkowane są filtry AdBlue stosowane w tym układzie, a docelowo wykorzystywane przez producentów ciężarówek na pierwszy montaż.
Spalanie w silniku powinno być tak czyste, jak to tylko możliwe. Aby sprostać obecnym normom ograniczającym emisję składników toksycznych, konieczne jest również oczyszczanie spalin. W tym celu kilku producentów silników i pojazdów użytkowych korzysta z systemów Denoxtronic firmy Bosch, które wtryskują AdBlue do strumienia spalin, doprowadzając do redukcji tlenków azotu w katalizatorze SCR. Tlenki azotu są zamieniane w parę wodną i azot, co zmniejsza emisję zanieczyszczeń z silników Diesla.
Wraz z AdBlue do układu mogą przedostawać się zanieczyszczenia w postaci cząstek zatykających lub uszkadzających wtryskiwacz oraz moduł tłoczący Denoxtronic. Stąd też w układzie stosuje się filtry, które chronią wtryskiwacz i inne czułe elementy, umożliwiając precyzyjne dozowanie środka AdBlue.
Jak często wymieniać filtr?
Dokładne specyfikacje filtrów są określane przez producentów pojazdów. Wymagania dotyczą np. zdolności zatrzymywania pyłu, odporności na działanie AdBlue i na zamarzanie. Główny cel jest zawsze taki, aby filtry przyczyniły się do spełnienia obowiązujących przepisów emisji spalin i w pełni wykorzystywały swoje możliwości oczyszczania. Dlatego należy je wymieniać co 120 000 do 320 000 km przebiegu, w zależności od wymagań producenta.
Optymalne medium filtracyjne jest kluczowym czynnikiem wpływającym na skuteczne działanie filtrów Denoxtronic. Bosch stosuje papiery filtracyjne na bazie celulozy ze specjalną impregnacją, która zapewnia odporność mechaniczną, termiczną i chemiczną.
AdBlue i niskie temperatury
Ze względu na wysoką zawartość wody, AdBlue zamarza i rozszerza się już przy –11,5°C. Z kolei w wysokich temperaturach AdBlue może być agresywny w stosunku do niektórych tworzyw sztucznych i metali. Aby zapobiec uszkodzeniom w niskich temperaturach, filtry są wyposażone w ściśliwe elementy kompensacyjne wykonane z elastycznej gumy. Są one w stanie poradzić sobie z ciśnieniem zamarzniętego AdBlue.
Przypomnijmy, AdBlue to wodny roztwór mocznika składający się w 32,5% z mocznika i 67,5% z demineralizowanej wody. Ciecz jest wtryskiwana do układu wydechowego i powoduje selektywną, katalityczną redukcję (SCR). Tlenki azotu i amoniak powstały w wyniku hydrolizy mocznika są przekształcane przy tym w wodę i azot.
Więcej o filtrach Boscha na www.motobosch.pl