Renault Trucks K520 EVO 6×4 z zabudową kłonicową oraz przyczepą Hydrofast do transportu drewna

Renault Trucks K520 Evolution 6×4 z zabudową kłonicową firmy Hydrofast oraz przyczepą 2-osiową (fot. Renault Trucks Polska)

„Las nie wybacza”. Kiedy? Gdy nieznajomość drogi oraz brak umiejętności kierowcy w jeździe terenowej doprowadzi do poważnego uszkodzenia zestawu, oraz gdy do lasu wjeżdża nieodpowiednio skonfigurowany sprzęt do transportu drewna.

Transport drewna to jeden z najbardziej wymagających rodzajów transportu, głównie dlatego, że precyzyjny załadunek towaru i jego transport odbywają się często w trudno dostępnych terenach leśnych. Kluczowa jest wytrzymałość i wydajność pojazdu leśnego oraz bezpieczeństwo. Ważna jest także jego uniwersalność, gdyż coraz częściej firmy zajmujące się transportem drewna poszukują pojazdu ciężarowego, którym będą mogły poruszać się swobodnie zarówno w trudnym nieutwardzonym terenie w lesie, jak i na otwartej drodze.

Przyglądamy się bliżej modelowi Renault K520 Evolution 6×4 z zabudową kłonicową firmy Hydrofast oraz przyczepą 2-osiową. Na tylnym zwisie zamontowano żuraw hydrauliczny Tajfun Liv 120K. Taki zestaw przetransportuje różnej długości drewno stosowe lub kłody o długości do 6 m. (w tym linku szerzej o rozwiązaniach technicznych w zabudowach leśnych Hydrofast)

Fot. Renault Trucks Polska
Krzysztof Kosk (fot. RTP)

Krzysztof Kosk, area sales manager Renault Trucks Polska
Czym wyróżniają się nasze pojazdy do transportu drewna? Przede wszystkim dużym prześwitem, kątem natarcia i parametrami jezdnymi. Wyposażone w stalowy zderzak są pancerne i wytrzymałe. Pojazdy te konfigurowane są ze skrzynią Xtendend, która ma i biegi pełzające, i biegi drogowe, dzięki czemu samochód ten dobrze sobie radzi w trudnym terenie. Proponujemy klientom 520-konny silnik, który jest w zupełności wystarczający do poruszania się takim pojazdem, a w trudnym terenie zapewni odpowiednio wysoki moment obrotowy. Mimo że osie są na zwolnicach, dzięki tej skrzyni pojazd zużywa mało paliwa, gdy jest używany do transportu drogowego, a w terenie jest silny i dzielny. To najlepszy stosunek jakości do ceny i ekonomiki paliwowej.

Dzielność terenowa
Pojazd napędzany jest 13-litrowym silnikiem DTI13 o maksymalnej mocy 520 KM (383 kW) i momencie obrotowym 2550 Nm (dostępnym w zakresie 990–1400 obr/min), współpracującym ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Optidriver ATO2613F Xtendend Xtrem przeznaczoną do ciężkiej eksploatacji. Skrzynia ma 13 biegów do przodu, w tym 1 bieg pełzający i nadbieg oraz 5 biegów wstecznych.

Warto wspomnieć o funkcji zwiększania prędkości obrotowej silnika bezpośrednio przyciskiem z deski rozdzielczej, która ułatwia jazdę w trudnym terenie, eliminując konieczność utrzymywania nogi na pedale przyspieszenia i ułatwiając utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika. Funkcja ta zwiększa precyzję prowadzenia pojazdu i ma wpływ na płynną jazdę.

Fot. Renault Trucks Polska

Przeniesienie napędu na koła jest realizowane przez mosty napędowe o podwójnej redukcji (na zwolnicach) z blokadą mechanizmu różnicowego międzymostowego oraz blokady samych mostów.

Pojazd ma pełne zawieszenie mechanicznie – przednia oś o nośności 9 t ma 3-piórowy wzmocniony resor paraboliczny, osie tylne zawieszono na 3 resorach parabolicznych (nośność 26 t). Sam pojazd charakteryzuje się technicznie dopuszczalną całkowitą masą wynoszącą 35 t, a technicznie dopuszczalna maksymalna masa całkowita zespołu pojazdów to 78 t. Taka konfiguracja zapewnia odpowiedni kompromis pomiędzy wytrzymałością pojazdu, jego stabilnością w terenie oraz komfortem jazdy zarówno na pusto, jak i z ładunkiem. Na wszystkich osiach są wzmocnione hamulce bębnowe, hamowanie wspomaga również zwalniacz Optibrake+ o maksymalnej mocy hamowania 382 kW. Opcjonalnie dla wymagających klientów jest dostępny również zwalniacz hydrauliczny Voith.

Fot. Renault Trucks Polska

Bardzo pomocny jest system Hill Start Aid, który wspomaga ruszanie pod górę, co oznacza, że po zwolnieniu pedału hamulca mimo wszystko system przytrzymuje jeszcze przyciśnięte hamulce, by zapobiec niekontrolowanemu stoczeniu się pojazdu. Przy transporcie drewna to bardzo istotne, szczególnie gdy pojazd stoi pod kątem względem przyczepy.

Fot. Renault Trucks Polska

Biegi pełzające dla kierowcy
Aby pogodzić dzielność terenową z transportem na dalekie odległości, w pojeździe zastosowano skrzynię biegów z biegami pełzającymi, dzięki którym w terenie można poruszać się z niską prędkością, co pozwala kierowcy na  precyzyjne manewrowanie, np. pod stos drewna. Po załadowaniu drewnem ma do pokonania określony odcinek drogi publicznej do punktu rozładunku. Dzięki temu, że skrzynia biegów ma także nadbieg, pojazd może rozwijać relatywnie wysokie prędkości przy jednoczesnym zachowaniu niskich obrotów wału korbowego silnika. To przekłada się na niższe zużycie paliwa, a coraz częściej w branży leśnej zaczyna się zwracać na to uwagę.

Pojazdy Renault Trucks gamy K Evolution mają fabrycznie zamontowaną przystawkę odbioru mocy, która w przypadku konfiguracji pojazdu leśnego służy do napędu pompy będącej częścią instalacji hydraulicznej (fot. Renault Trucks Polska)
Fot. Renault Trucks Polska

Wygodna kabina sypialna
Wyjątkową zaletą opisywanego pojazdu, zwiększającą jego uniwersalność jest wysoka kabina sypialna SleeperCab z tunelem środkowym o wysokości 20 cm, zapewniająca swobodę przemieszczania się we wnętrzu z możliwością wyprostowania się (wysokość wewnętrzna od tunelu środkowego do szyberdachu to ok. 190 cm). Jest to bardzo przydatne, zwłaszcza gdy kierowca jedzie w długą trasę dostarczyć drewno i jest konieczność spędzenia nocy w pojeździe.

Fot. Renault Trucks Polska

Wyposażenie wewnątrz kabiny nie odbiega niczym od standardów znanych z transportu długodystansowego – jest lodówka o pojemności 24 l, leżanka z oświetleniem i pilotem umożliwiającym sterowanie funkcjami komfortu, zamykane schowki nad przednią szybą, ogrzewanie postojowe, pneumatyczny fotel kierowcy z podgrzewaniem, automatyczna klimatyzacja, skórzana kierownica, tempomat elastyczny, leżanka Serenite z podwójną liczbą sprężyn dla komfortu wypoczynku. To model z odświeżonej gamy Evolution – wyposażony jest więc w zupełnie nową kolumnę kierownicy z największym na rynku zakresem regulacji, co oznacza wygodniejszą pozycję za kierownicą oraz łatwiejsze wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.

Wyposażenie wewnątrz kabiny nie odbiega niczym od standardów znanych z transportu długodystansowego (fot. Renault Trucks Polska)

Pojazd jest wyposażony w 3-częściowy stalowy zderzak z uchwytem do holowania o maksymalnym uciągu 32 t, metalową osłonę chłodnicy oraz reflektory halogenowe i światła przeciwmgielne zabezpieczone kratkami ochronnymi, z dodatkowymi osłonami ze szkła akrylowego.

Fot. Renault Trucks Polska

Dzięki dużemu kątowi natarcia (32°) pojazd wjeżdża w teren bez ryzyka uszkodzeń elementów zderzaka. Samochód może być wyposażony w aluminiowe felgi Alcoa, dzięki czemu masa własna pojazdu zostanie zredukowana o 110–121,7 kg w zależności od konfiguracji. Ponadto modele Renault Trucks gamy K jak i przyczepy produkcji Hydrofast są wyposażone fabrycznie w opony Bridgestone.

Fot. Renault Trucks Polska
Fot. Renault Trucks Polska

Zastosowanie rozwiązań optymalizujących zużycie paliwa, takich jak Optiroll, czyli możliwość odłączenia napędu umożliwiająca swobodne toczenie się pojazdu i tempomat elastyczny ECO Cruise Control wykorzystujący dane o topografii terenu zapisane w chmurze sprawia, że Renault K jest pojazdem uniwersalnym.

Jednego dnia wjedzie w trudny teren w celu załadunku lub rozładunku drewna w lesie, a drugiego może pojechać do odbiorcy towaru na drugi koniec kraju, pokonując np. 600 km i notując przy tym zadowalające wyniki średniego spalania.

Autor: Katarzyna Biskupska

Fot. Renault Trucks Polska
Fot. Renault Trucks Polska
Fot. Renault Trucks Polska