Ponadgabaryty: Naczepa Nooteboom EURO-PX do transportu małych domków

Pokład ładunkowy ma tylko 200 mm grubości, zgodnie z życzeniem klienta tylna wnęka międzyosiowa z tyłu naczepy, jako niepotrzebna, została zabudowana (fot. Nooteboom)

Holenderska firma Wido specjalizuje się w przewożeniu nietypowych ładunków, takich jak wagony kolejowe, instalacje odpylania piasku, maszyny czy kompletne instalacje. Od niedawna coraz częściej dostarcza również małe domki, np. na kemping. Używa do tego zadania 2-osiowej naczepy niskopodwoziowej Nooteboom EURO-PX z osiami wahadłowymi typu Pendel.

Domki ustawiane są na kempingach lub na terenach wiejskich, gdzie manewrowanie naczepą niskopodwoziową jest utrudnione lub wręcz niemożliwe, dlatego firma Wido miała niezbędne wymagania i życzenia dotyczące zamówionej naczepy niskopodwoziowej EURO-PX.

Niski pokład ładunkowy i maksymalna zwrotność
Nie chodziło tak bardzo o masę własną, bo gotowe małe domki ważą średnio „tylko” 4 t. Ich ponadnormatywność wynika głównie z wysokości. Najczęściej  przewożone domy podwójne mają 8 m długości, 3,5 m szerokości i 4 m wysokości. Dysponując typową naczepą niskopodwoziową z pokładem o wysokości około 500 mm, nie da się ich przewieźć ze względu na maksymalną dopuszczalną wysokość 4,25 metra w zestawie z ciężarówką. Dlatego ważne jest, aby pokład ładunkowy nie był wyższy niż 250 mm. Dodatkowo, aby móc przejeżdżać przez przejazdy kolejowe i inne przeszkody na nierównym terenie, prześwit naczepy powinien być regulowany za pomocą zawieszenia hydraulicznego typu Pendel z maksymalnym skokiem aż 600 mm.

Naczepa Nooteboom EURO-PX porusza się na 2 osiach wahadłowych typu Pendel o skoku zawieszenia 600 mm i kącie skrętu do 60° (fot. Nooteboom)

Firma Wido wybrała wersję z osiami wahadłowymi Pendel, które mają kąt skrętu do 60°. Kierowca lub ewentualnie pracownik transportu może również z kabiny manualnie sterować osiami naczepy za pomocą bezprzewodowego pilota przy bardzo niskich prędkościach. W ten sposób można wykonywać ciasne manewry o kącie skrętu nawet do 90°, również na wąskich drogach.

Naczepa EURO-PX ma odłączaną hydraulicznie łabędzią szyję z dźwigarami zewnętrznymi. Jest wyposażona z tyłu w dodatkową skrzynię do przechowywania często używanych przedmiotów, takich jak pasy napinające i łańcuchy. Tylna wnęka międzyosiowa z tyłu naczepy, jako niepotrzebna, została zabudowana. Można również przewozić ładunek z tyłu. Pokład naczepy ma tylko 200 mm grubości, jest to tzw. superniski pokład, który dodatkowo pokryto lakierem z warstwą antypoślizgową.

Naczepę przygotowano pod konkretny rodzaj ładunku: przewożone przez Wido domki podwójne mają 8 m długości, 3,5 m szerokości i 4 m wysokości (fot. Nooteboom)