
Ponad 120 lat fascynuje ludzi na całym świecie. Dla firmy ZF, producenta rozwiązań dla pojazdów użytkowych i przemysłu, sterowiec Zeppelin ma szczególne znaczenie. Dlaczego? To dzięki niemu, w 1915 r. założono firmę ZF, której zadaniem była budowa lepszych przekładni do samolotów i pojazdów mechanicznych oraz do sterowców.
Firma ZF kontynuuje tę działalność i wprowadza innowacyjne systemy dla motoryzacji oraz rozwija te, które kształtują przyszłość branży. To właśnie zakłady ZF wyprodukowały przekładnię do sterowca nowej generacji – Zeppelin NT (NT – New Technology), który we wrześniu br. lata nad Polską i Czechami. Jest to jeden z największych aktywnych sterowców na świecie.

ZF Zeppelin Tour 2021
Europejska Trasa Zeppelina ZF rozpoczęła się na początku września br. w Monachium, gdzie sterowiec królował nad miastem podczas IAA MOBILITY Auto Show. Stamtąd poleciał w stronę Polski i latał nad Katowicami, Gliwicami, Częstochową, Bielskiem-Białą i Czechowicami-Dziedzicami. 14 września przyleci do Wrocławia (ok godz 16, lotnisko Szymanów), 15 września będzie latał nad miastem.
Z Wrocławia poleci prosto do Pragi w Czechach i w kolejnych dniach będzie latał nad miastem i wykonywał dłuższe loty na Pilznem, Klastercem, Starą Boleslav i Jabloncem.
Dlaczego właśnie taka trasa? W tych miastach w Polsce firma ZF ma swoje fabryki, centra inżynieryjne oraz centra usług wspólnych. Obszar działalności ZF w naszym kraju jest bardzo szeroki i obejmuje zakłady produkcyjne, specjalistyczne placówki badawczo-rozwojowe oraz centra usług takich jak IT, finanse, zakupy czy HR, a także dział ZF Aftermarket, oferujący produkty do układów napędowych, kierowniczych i podwozi pod markami SACHS, LEMFÖRDER, TRW, BOGE i ZF. Firma zatrudnia w Polsce ponad 10 tysięcy osób, w tym wysoko wyspecjalizowanych inżynierów oraz technologów i jest jednym z największych pracodawców na południu kraju.

Zeppelin NT – trochę danych
Latający nad Europą sterowiec to wypełniony helem, półsztywny Zeppelin NT (New Technology) o długości 75 m, prawie 18 m wysokości i niemal 20 m szerokości. Może poruszać się z maksymalną prędkością 125 km/h, a jego max zasięg to 1000 km. Napędzają go trzy 200-konne 4-cylindrowe silniki. Sterowiec jest imponująco zwrotny – może nawet obracać się wokół własnej osi podczas lotu. Może też startować i lądować w pionie oraz zawisnąć w powietrzu.

Wypełniony jest niepalnym helem, sterowiec nie zapali się. Dodatkowo każdy silnik ma zamontowaną w środku gaśnicę, którą można uruchomić z kokpitu. I nawet przy braku ciśnienia i jeśli zawiodą systemy elektroniczne dalej można zeppelinem sterować, wolniej ale nadal bezpiecznie. Produkcja sterowców odbywa się w Friedrichshafen nad Jeziorem Bodeńskim, czyli dokładnie w tym samym mieście, w którym mieści się główna siedziba firmy ZF.
Gondola, czyli przedział pasażerski może zabrać 14 osób. Na pokładzie jest dwóch pilotów – jednym z nich we Wrocławiu jest, Katharine Board, pierwsza w historii kobieta pilotująca sterowiec. Piloci sterowców, to elitarna grupa, muszą posiadać szeroką wiedzę nie tylko z zakresu lotnictwa, ale i mechaniki płynów.
Jak utrzymuje się na ziemi? Pomocą służy 4-osiowy MAN TGS z zabudową będącą masztem i jednocześnie stacją dokującą dla sterowca (w tym linku piszemy więcej).



