Potężny sterowiec ZF Zeppelin przylatuje do Wrocławia. Trwa trasa “ZF Zeppelin Tour 2021”

Zeppelin nad Schweinfurtem (fot. ZF)

Ponad 120 lat fascynuje ludzi na całym świecie. Dla firmy ZF, producenta rozwiązań dla pojazdów użytkowych i przemysłu, sterowiec Zeppelin ma szczególne znaczenie. Dlaczego? To dzięki niemu, w 1915 r. założono firmę ZF, której zadaniem była budowa lepszych przekładni do samolotów i pojazdów mechanicznych oraz do sterowców.

Firma ZF kontynuuje tę działalność i wprowadza innowacyjne systemy dla motoryzacji oraz rozwija te, które kształtują przyszłość branży. To właśnie zakłady ZF wyprodukowały przekładnię do sterowca nowej generacji – Zeppelin NT (NT – New Technology), który we wrześniu br. lata nad Polską i Czechami. Jest to jeden z największych aktywnych sterowców na świecie.

Fot. P.Biskupski

ZF Zeppelin Tour 2021
Europejska Trasa Zeppelina ZF rozpoczęła się na początku września br. w Monachium, gdzie sterowiec królował nad miastem podczas IAA MOBILITY Auto Show. Stamtąd poleciał w stronę Polski i latał nad Katowicami, Gliwicami, Częstochową, Bielskiem-Białą i Czechowicami-Dziedzicami. 14 września przyleci do Wrocławia (ok godz 16, lotnisko Szymanów), 15 września będzie latał nad miastem.
Z Wrocławia poleci prosto do Pragi w Czechach i w kolejnych dniach będzie latał nad miastem i wykonywał dłuższe loty na Pilznem, Klastercem, Starą Boleslav i Jabloncem.

Dlaczego właśnie taka trasa? W tych miastach w Polsce firma ZF ma swoje fabryki, centra inżynieryjne oraz centra usług wspólnych. Obszar działalności ZF w naszym kraju jest bardzo szeroki i obejmuje zakłady produkcyjne, specjalistyczne placówki badawczo-rozwojowe oraz centra usług takich jak IT, finanse, zakupy czy HR, a także dział ZF Aftermarket, oferujący produkty do układów napędowych, kierowniczych i podwozi pod markami SACHS, LEMFÖRDER, TRW, BOGE i ZF. Firma zatrudnia w Polsce ponad 10 tysięcy osób, w tym wysoko wyspecjalizowanych inżynierów oraz technologów i jest jednym z największych pracodawców na południu kraju.

Fot. K.Biskupska

Zeppelin NT – trochę danych
Latający nad Europą sterowiec to wypełniony helem, półsztywny Zeppelin NT (New Technology) o długości 75 m, prawie 18 m wysokości i niemal 20 m szerokości. Może poruszać się z maksymalną prędkością 125 km/h, a jego max zasięg to 1000 km. Napędzają go trzy 200-konne 4-cylindrowe silniki. Sterowiec jest imponująco zwrotny – może nawet obracać się wokół własnej osi podczas lotu. Może też startować i lądować w pionie oraz zawisnąć w powietrzu.

Katharine Board (Fot.P.Biskupski)

Wypełniony jest niepalnym helem, sterowiec nie zapali się. Dodatkowo każdy silnik ma zamontowaną w środku gaśnicę, którą można uruchomić z kokpitu. I nawet przy braku ciśnienia i jeśli zawiodą systemy elektroniczne dalej można zeppelinem sterować, wolniej ale nadal bezpiecznie. Produkcja sterowców odbywa się w Friedrichshafen nad Jeziorem Bodeńskim, czyli dokładnie w tym samym mieście, w którym mieści się główna siedziba firmy ZF.

Gondola, czyli przedział pasażerski może zabrać 14 osób. Na pokładzie jest dwóch pilotów – jednym z nich we Wrocławiu jest, Katharine Board, pierwsza w historii kobieta pilotująca sterowiec. Piloci sterowców, to elitarna grupa, muszą posiadać szeroką wiedzę nie tylko z zakresu lotnictwa, ale i mechaniki płynów.

Jak utrzymuje się na ziemi? Pomocą służy 4-osiowy MAN TGS z zabudową będącą masztem i jednocześnie stacją dokującą dla sterowca (w tym linku piszemy więcej).

Fot. K.Biskupska
Fot. P.Biskupski
Fot.P.Biskupski
Fot. K.Biskupska