
[English version below]
Nagrody Trailer Innovation 2023 w siedmiu kategoriach tematycznych zostaną wręczone podczas uroczystej ceremonii na wrześniowych targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze. Prezentujemy w skrócie rozwiązania zgłoszone do tegorocznego konkursu.
Przyznawana od 2002 r. (a więc już od 20 lat) co dwa lata nagroda Trailer Innovation promuje wyróżniające się pomysły i rozwiązania produktowe producentów naczep, przyczep i nadwozi. W skład niezależnego międzynarodowego jury wchodzi 16 dziennikarzy z wiodących czasopism branżowych z całej Europy. „Samochody Specjalne” są w tym gronie. Od lat konkurs Trailer Innovation jest objęty ścisłym patronatem VDA, czyli Niemieckiego Związku Przemysłu Samochodowego.
W tegorocznej edycji Trailer Innovation 2023 spektrum zgłoszonych do konkursu innowacji rozciąga się od przyjaznych dla środowiska rozwiązań szczegółowych, po bardzo złożone koncepcje i kompletne systemy pojazdów. Bardziej inteligentne, lżejsze, trwalsze, bardziej przyjazne dla środowiska, mniej wymagające w konserwacji, bardziej aerodynamiczne, bezpieczniejsze i oczywiście bardziej ekonomiczne – to wspólne cechy wszystkich rozwiązań zgłoszonych do konkursu.
W tym roku do konkursu zgłoszono 67 innowacji, które rywalizują ze sobą w siedmiu kategoriach: nadwozie, podwozie, komponenty, koncepcja, środowisko, bezpieczeństwo, pojazd inteligentny. Liczba i różnorodność zgłoszonych rozwiązań zadziwia, mimo że kryzys związany z pandemią koronawirusa, inflacją, rosnącymi cenami oraz brakami w dostawach surowców i komponentów stawia obecnie cały sektor pojazdów użytkowych przed ogromnymi problemami i nowymi zadaniami.
Ostateczne wyniki poznamy we wrześniu w Hanowerze. Wcześniej jurorzy dokonają samodzielnie oceny punktowej każdego ze zgłoszeń. Zwycięzcą w każdej z kategorii konkursu Trailer Innovation zostaje to rozwiązanie, które uzyska największą liczbę punktów. Jeszcze przed ogłoszeniem ostatecznych wyników, chcąc docenić trud i zaangażowanie producentów zgłaszających swoje innowacje do konkursu, zdecydowaliśmy się przedstawić tegorocznych uczestników Trailer Innovation 2023.
W tabeli przedstawiamy projekty zgłoszone do konkursu Trailer Innovation 2023 wraz z krótkim opisem rozwiązania. Szczegółowe opisy nagrodzonych rozwiązań zamieścimy oczywiście w odrębnej relacji.
Producent | Kraj | Krótki opis rozwiązania | |
Kategoria: Nadwozie (Body) | |||
1 | Contle Oy | FIN | Urządzenie do podnoszenia kontenerów do pojazdów z systemami hakowymi |
2 | Lamberet | FRA | Frigolight – furgonowa zabudowa chłodnicza samochodu dostawczego |
3 | LECAPITANE | FRA | Miejska zabudowa chłodnicza |
4 | PWP | CH | Napinacz kurtyny z grzechotą |
5 | Schmitz Cargobull | DE | Kurtyna Power Curtain Plus |
6 | Talson Trailer | NL | Naczepa zabezpieczona przed kradzieżą i włamaniem |
7 | TMT Tank & Trailers | IT | Kontener z ruchomą podłogą |
8 | Unitrans SLR | IT | Naczepa chłodnicza FRC typu mega |
9 | Xbond | DE | Stalowe nadwozie wymienne XB1212 |
Kategoria: Podwozie (Chassis) | |||
1 | Cometto | IT | Adapter do transportu łopat turbin wiatrowych BladeMAX 1000 o nośności 1000 mT |
2 | Krone | DE | Podwozie podkontenerowe z automatycznym sterowaniem zdalnym |
3 | Schmitz Cargobull | DE | Ochrona przeciwwjazdowa do przewozów promowych z przesuwnymi rolkami |
4 | VDL & D-Tec | NL | Połączenie podwozia z zawieszeniem pneumatycznym MBS Omega |
Kategoria: Komponenty (Components) | |||
1 | Daken | IT | Skrzynia paletowa z rampą rolkową |
2 | Daken | IT | Wielopoziomowa plastikowa skrzynka na narzędzia FLINK |
3 | Daken | IT | Dźwignia z blokadą do skrzynek narzędziowych NexT |
4 | Daken | IT | Stalowa skrzynia na palety |
5 | Daken | IT | Obrotowy uchwyt z blokowaniem do skrzynek narzędziowych ZEN |
6 | Daken | IT | Rodzina stalowych skrzynek narzędziowych ZEN |
7 | Kögel | DE | Przedni kształtowy system mocowania nadwozi wymiennych MSCS – Multi Container Stop |
8 | Leincar ADR | PL | Spider – system podwieszanych pasów w naczepie |
9 | Lokhen | IT | Składany klin pod koła Origamy |
10 | MB Pneumatyka | PL | Złącze do przewodów pneumatycznych MBP |
11 | MB Pneumatyka | PL | Szybkozłączki pneumatyczne z kontrolą nieszczelności |
12 | Okt Trailer | TUR | Pneumatycznie otwierana pokrywa włazu kontrolnego |
13 | Schmitz Cargobull | DE | System ryglowania drzwi tylnych naczepy TL4 |
14 | Van Eck Trailers | NL | System blokowania kontenerów rolkowych |
15 | VDL Weweler | NL | System zawieszenia pneumatycznego MBS OMEGA |
16 | Wistra | DE | Wielofunkcyjny drążek mocujący Multi-Beam |
17 | Wistra | DE | Rozprężny drążek mocujący PEN |
18 | Wistra | DE | System skręcanych drążków mocujących |
Kategoria: Koncepcja (Concept) | |||
1 | Carrier | FRA | Agregat chłodniczy Pulsor eCool do elektrycznych samochodów dostawczych |
2 | Carrier | FRA | Agregat chłodniczy Vector Hydrogen z wodorowym ogniwem paliwowym |
3 | Kässbohrer | DE | System bezpieczeństwa naczep działający w oparciu o rzeczywistość rozszerzoną – Augmentend pro-active Driving Support |
4 | Krone | DE | Naczepa kurtynowa z napędem elektrycznym |
5 | Langendorf | DE | Miejska naczepa furgonowa City Flexliner Box |
6 | Okt Trailer | TUR | Aerodynamiczna naczepa–cysterna do przewozu materiałów spożywczych |
7 | Thermo King | IRL | Elektryczny agregat chłodniczy e-500 do elektrycznych samochodów dostawczych |
Kategoria: Środowisko (Environment) | |||
1 | Thermo King & BPW | IRL+DE | System odzysku energii z osi Axlepower do zasilania agregatu chłodniczego |
2 | Addvolt | PRT | System hybrydowy typu plug-in do elektrycznego zasilania agregatów chłodniczych w pojazdach dystrybucyjnych |
3 | Carrier | FRA | Agregat chłodniczy Vector eCool współpracujący z systemem odzysku i przechowywania energii montowanym w naczepie |
4 | ECOOLTEC Grosskopf | DE | Dachowy elektryczny agregat chłodniczy TM182 |
5 | Kiesling Fahrzeugbau | DE | Nadwozia chłodnicze produkowane w zrównoważony sposób, nadające się do recyklingu, energooszczędne, z panelami Kiesling FIP |
6 | Kraker Trailers | NL | Naczepa z ruchomą podłogą E-Force Hybrid z odzyskiem energii i generatorem prądu, zasilającym układ elektrohydrauliczny pojazdu |
7 | Kögel | DE | Lekka naczepa Kögel Light Plus Rail |
8 | Sono Motors | DE | Zintegrowany system paneli fotowoltaicznych do montażu na pojazdach |
9 | Schmitz Cargobull | DE | Naczepa S.CS Ecoflex z plandeką Power Curtain i pakietem Eco Pack |
10 | TMT Tank & Trailers | IT | Naczepa z elektrycznym napędem osi |
Kategoria: Bezpieczeństwo (Safety) | |||
1 | Kässbohrer | DE | System ochrony naczepy przed włamaniem Integrity Protection Device |
2 | Kögel | DE | KRS (Kögel Road Safety) – aplikacja ostrzegająca pieszych i rowerzystów o przebywaniu w martwym polu zestawu |
3 | Okt Trailer | TUR | Pneumatyczna obracana pokrywa włazu kontrolnego |
4 | PWP | CH | Bezpieczne schodki aluminiowe |
5 | SAF-Holland | DE | System pompowania kół SAF TIREPILOT I.Q. |
6 | Schmitz Cargobull | DE | Pokładowy system ważący do naczep wywrotek |
7 | Schmitz Cargobull | DE | System monitoringu ciśnienia w ogumieniu TPMS |
8 | Wielton | PL | Naczepa Container Master 20 SL z automatycznym elektrycznym ryglowaniem kontenerów |
Kategoria: Pojazd inteligentny (Smart trailer) | |||
1 | BPW | DE | Internetowy plan obsługowy Cargofleet 3 |
2 | Carrier | FRA | Naczepowy agregat chłodniczy Vector HE 17 z kompresorem o napędzie o zmiennej częstotliwości |
3 | Kässbohrer | DE | System trójwymiarowej wizualizacji produktów w prezentacjach sieciowych WEB AR VR |
4 | Krone | DE | Inteligentne rozwiązania transportowe |
5 | Lamberet | FRA | Lamberet LCV – system sterowania głosowego funkcjami zabudowy chłodniczej |
6 | SAF-Holland | DE | System NFC (Near Field Communication) do zamawiania części zamiennych |
7 | Schmitz Cargobull | DE | System zarządzania danymi Trailer-Connect |
8 | Schmitz Cargobull | DE | Proaktywny system monitoring agregatu chłodniczego S.CU |
9 | Thermo King | IRL | Agregat chłodniczy V-1000 z zasilaniem z samochodu ciężarowego |
10 | Thermo King | IRL | Naczepowy agregat chłodniczy A-500 Spectrum |
11 | TMT Tank & Trailers | IT | System telematyczny Trailer Master Technology |
[English version]
The Trailer Innovation 2023 awards in seven categories will be presented at a gala ceremony at the IAA Transportation 2022 trade fair in Hanover in September. We present briefly the solutions submitted for this year’s competition.
The Trailer Innovation award, which has been awarded every two years since 2002 (i.e. for 20 years), promotes the outstanding ideas and product solutions of manufacturers of semi-trailers, trailers and bodies. The independent international jury consists of 16 journalists from leading trade magazines from all over Europe. Magazine “Samochody Specjalne ” is in this group. For years, the Trailer Innovation competition has been under the strict patronage of VDA, the German Automobile Industry Association.
In this year’s Trailer Innovation 2023, the spectrum of innovations entered for the competition ranges from environmentally friendly detailed solutions to highly complex concepts and complete vehicle systems. Smarter, lighter, more durable, more environmentally friendly and sustainable, maintenance-friendly, more aerodynamic, safer and, of course, more economical – these are common features of all solutions submitted to the competition.
This year, 67 innovations were submitted to the competition, competing in seven categories: body, chassis, components, concept, environment, safety, intelligent trailer. The number and variety of reported solutions is astonishing, despite the fact that the crisis related to the coronavirus pandemic, inflation, rising prices and shortages in the supply of raw materials and components currently puts the entire commercial vehicle sector facing huge problems and new tasks.
The final results will be announced in September in Hanover. Earlier, the jurors will independently score each of the entries. The winner in each category of the Trailer Innovation competition is the solution with the highest number of points.