Czteroosiowy MAN TGS jako stacja dokująca dla sterowca Zeppelin NT. Dwa takie pojazdy jeżdżą w ekipie Zeppelina

Fot. K.Biskupska

Legendarny sterowiec Zeppelin NT wypełniony helem latał nad Wrocławiem dwukrotnie w 2021 r. Raz był to Goodyear Blimp, drugi raz ZF Zeppelin NT, obydwa w trakcie swojej europejskiej trasy. Przyjrzeliśmy się im bliżej i odpowiadamy na pytanie: Jak utrzymują się na ziemi? Pomocą służy 4-osiowy MAN TGS z zabudową będącą masztem i jednocześnie stacją dokującą dla sterowca. Obydwa sterowce obsługuje ta sama ekipa specjalistów ZLT Zeppelin Luftschifftechnik.

Podwoziem pojazdu jest MAN TGS 35.460 wyposażony w 460-konny silnik (masa całkowita pojazdu to 28 ton). Głównym i jednocześnie najważniejszym elementem zabudowy jest opuszczany hydraulicznie maszt, do którego za każdym razem, gdy silniki są wyłączone – linami przycumowany jest sterowiec. Przez maszt doprowadzany jest także prąd do sterowca, stąd na zabudowie znajduje się generator. Tylna część pojazdu służy za schowek dla urządzeń sterujących, balastu, itp.

Czteroosiowy pojazd (2. oś napędzana) stabilizują podczas cumowania sterowca nogi podporowe. Pojazd może zostać obniżony lub poniesiony w zależności od terenu na którym się znajduje.

Co ciekawe, równolegle z ekipą sterowca, jeździ drugi bliźniaczy, zapasowy pojazd, używany w razie awarii pierwszego. Tu piszmy więcej o Goodyear Blimp, tu o ZF Zeppelin Tour 2021, a tu o historii sterowca Zeppelin.

Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska
Fot. P.Biskupski
Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska
Moment odcumowania sterowca (Fot. K.Biskupska)
Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska
Równolegle z ekipą sterowca, jeździ drugi bliźniaczy, zapasowy pojazd, używany w razie awarii pierwszego (Fot. K.Biskupska)
Fot. K.Biskupska
Fot. K.Biskupska