Czy da się zawrócić z 70-metrową łopatą turbiny wiatrowej, gdy po jednej stronie znajduje się zbocze góry, a po drugiej przepaść? Portugalska firma LASO Transportes, specjalizująca się w transporcie nienormatywnym, pokonuje takie ekstremalne przeszkody dzięki naczepie Nooteboom SWC Super Wing Carrier.
Nooteboom SWC Super Wing Carrier
Aby generować więcej mocy, turbiny wiatrowe stają się coraz większe. Łopaty są więc coraz dłuższe – ponad 70 m nie jest już rzadkością. Konwencjonalne rozciągane naczepy nie są już praktyczną opcją.
Firma Nooteboom aktywnie angażuje się w projektowanie i produkcję rozwiązań transportowych dla energetyki wiatrowej, wprowadzając wiele innowacyjnych i oszczędnych koncepcji transportu dla takich firm jak Vestas, Enercon, Siemens i DegMicon. Obecnie program naczep specjalnych stosowanych w transporcie elementów turbin obejmuje m.in.:
– MWT – Mega Windmill Transporter do bezpiecznego i wydajnego transportu większych sekcji wież oraz gondoli,
– SWC – Super Wing Carrier do transportu ekstremalnie długich łopat wirnika (do 70 m).
Naczepa Nooteboom SWC Super Wing Carrier to pojazd przeznaczony do transportu drogowego wyjątkowo długich łopat turbin wiatrowych w wygodny i wydajny sposób. Naczepy Super Wing Carrier pozwalają na transport łopat o długości 50 m lub większej i są już bardzo popularne na całym świecie.
6 lat temu firma LASO Transportes SA z Malveira z Portugalii – będąca jednym z głównych przewoźników działających na rzecz energetyki wiatrowej w Europie – wzmocniła swoją flotę do transportu elementów turbin wiatrowych o 6 naczep Nooteboom Super Wing Carrier przeznaczonych do transportu ultradługich łopat.
Wszystkie transportery SWC Super Wing są w pełni wykorzystywane. W ciągu ostatnich 6 lat LASO zainwestowało 9 mln euro w 70 naczep Nooteboom i nowe ciężarówki, wśród nich był m.in. ciężki ciągnik Mercedes SLT o 250 t dmc.
Opracowanie Dariusz Piernikarski