
Gorzów Wielkopolski dołącza do imponującej listy europejskich miast inwestujących w „zielony” transport publiczny. Miasto wraz z miejskim przewoźnikiem zamówiło właśnie 8 sztuk napędzanych elektrycznie Solarisów. Będą to pierwsze autobusy elektryczne w Gorzowie Wlkp. Pojazdy zaczną wozić pasażerów już w przyszłym roku.
Kontrakt oprócz pojazdów obejmuje także część inwestycyjną, która zakłada zaprojektowanie i wybudowanie infrastruktury do ładowania pojazdów. To kolejny raz, kiedy Solaris ma okazję zaproponować pełen pakiet rozwiązań z zakresu elektromobilności „pod klucz”. Łączna wartość netto kontraktu wynosi ponad 25 mln PLN.
Autobusy elektryczne, które zadebiutują na ulicach Gorzowa Wielkopolskiego, będą wyposażone w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ok. 120 kWh, odpowiedzialne za magazynowanie energii niezbędnej do zasilania elektrycznej osi napędowej pojazdu. Ładowanie Solarisów będzie możliwe na dwa sposoby: zarówno przez klasyczny system plug-in, jak i przez pantograf. W tym przypadku miejski przewoźnik zdecydował się na wersję pantografu odwróconego (w tej wersji urządzenie znajduje się nie na dachu autobusu, ale na maszcie ładowarki). Na pokład 12-metrowego elektrobusa wejdzie minimum 80 pasażerów. Kabina kierowcy w zamówionym modelu będzie całkowicie zamknięta.
W przypadku umowy z Gorzowem Wielkopolskim Solaris zobowiązał się do rozbudowy pętli autobusowej, zaprojektowania i wybudowania trzech ładowarek pantografowych o mocy ładowania aż 400 kW, które będą rozmieszczone na pętlach w strategicznych rejonach miasta, pozwalających zmaksymalizować dzienną operacyjność autobusów elektrycznych. Ponadto producent dostarczy cztery dwustanowiskowe ładowarki zajezdniowe o mocy 2 x 60 kW, umożliwiające m.in. standardowe nocne ładowanie pojazdów.
