TEST: Renault T 440 Optifuel, oszczędności gwarantowane

Wykorzystanie spoilerów aerodynamicznych w naczepie pozwala w znaczny sposób obniżyć całkowity opór aerodynamiczny zestawu, dowodem było zaskakująco niskie użycie paliwa – 24,6 l/100 km – na dość wymagającej trasie (fot. D. Piernikarski)
fot. D. Piernikarski

Wraz z nowymi silnikami wprowadzono również nową generację zautomatyzowanej skrzyni biegów Optidriver i tylne osie napędowe z dwoma nowymi przełożeniami, które lepiej uwzględniają bardziej stabilne charakterystyki silników Euro VIC w niższych zakresach prędkości obrotowych. W modelu T 2016 poprawiono również własności aerodynamiczne kabiny, wprowadzając zintegrowany przedni spoiler pod zderzakiem, stabilizujący przepływ powietrza pod podłogą. Nowością był również solidny spojler dachowy o niższej wadze i bez metalowych okuć oraz nowe przednie błotniki lepiej dopasowane do kształtu podwozia i rozmiaru koła, zmniejszające opór powietrza pojazdu.

Tempomat adaptacyjny Optivision na sporych gradientach drogi zwiększał wcześniej prędkość przy pełnym ciśnieniu doładowania, aby następnie wykorzystać bezwładność pojazdu tuż przed szczytem i pozwolić, aby zestaw przetoczył się przy minimalnym zużyciu paliwa na kolejne wzniesienie (fot. D. Piernikarski)

Inteligentny tempomat Optivision
Testowany przez nas ciągnik T 440 był wyposażony w pakiet Optifuel, w którego skład wchodziły m.in. zablokowany tryb Power pracy skrzyni biegów, funkcja swobodnego toczenia Optiroll Eco, odłączana sprężarka powietrza, wspomaganie kierownicy o zmiennym natężeniu przepływu, automatyczne wyłączanie silnika na biegu jałowym oraz oczywiście wspomagany GPS tempomat topograficzny Optivision.
Jak można było ocenić podczas jazdy testowej, działanie Optivision jest bez zarzutu. Przede wszystkim uznanie wzbudza doskonała interakcja między elektroniką sterującą pracą silnika i zautomatyzowanej skrzyni biegów Optidriver z tempomatem Optivision, funkcją swobodnego toczenia (Optiroll) i kontroli prędkości na zjazdach. Działanie inteligentnego tempomatu Optivision nie polega wyłącznie na skojarzeniu precyzyjnie wyznaczonej przez GPS pozycji zestawu i dokładnych map topograficznych. Optivision zapoznaje się z topografią aktualnie pokonywanej drogi i zapisuje cykl jazdy zarówno w pamięci sterowników pokładowych, jak i w działającej w chmurze centralnej bazie danych. Dane w chmurze są udostępniane innym pojazdom.
Nie trzeba dodawać, że przechowywanie i wykorzystanie danych w chmurze dotyczy zarówno pojazdów Renault z Optivision, jak i Volvo z I-See. Dzięki temu samochody ciężarowe obu marek, które nigdy wcześniej nie jeździły daną trasą, mogą ją pokonać z najlepszym (najniższym) możliwym w danych warunkach zużyciem paliwa i efektywnymi osiągami transportowymi. Dotyczy to zarówno odcinków autostradowych, jak i dróg lokalnych.
Podczas naszej jazdy testowej system Optivision pokonywał spore gradienty drogi (np. na podjeździe autostrady A4 pod Górę św. Anny) z wcześniej nieznacznie zwiększaną prędkością przy pełnym ciśnieniu doładowania, aby następnie wykorzystać bezwładność pojazdu tuż przed szczytem i pozwolić, aby zestaw przetoczył się przy minimalnym zużyciu paliwa na kolejne wzniesienie. W sprzyjających warunkach wykorzystywana była również funkcja Optiroll – zestaw toczył się swobodnie z silnikiem pracującym na biegu jałowym i przy pośrednim położeniu przesuwki splittera skrzyni biegów.