Scania Test Tour 2016

Wytrzymałe i właściwie wyposażone podwozia Scanii dobrze się sprawdzają przy transporcie drewna (fot. A. Gawron)
Wytrzymałe i właściwie wyposażone podwozia Scanii dobrze się sprawdzają przy transporcie drewna (fot. A. Gawron)

W tegorocznej edycji Scania Test Tour wzięło udział 11 ciężarówek, które odwiedziły w kwietniu 6 lokalizacji na terenie naszego kraju: Łysaków k. Lublina, Erazmów k. Łodzi, Makowiska k. Bydgoszczy, Słudwia k. Szczecina, Szemud k. Gdańska oraz Zbiroża k. Nadarzyna. Pojazdy do testów przygotowano we współpracy z wyspecjalizowanymi producentami zabudów i dodatkowego wyposażenia – byli to: KH-kipper, MHS, Meiller-Kipper, Skibicki, Elbo, HMF, Hyva, FM Leżajsk, Graco oraz Wielton.

Wywrotki w przewadze
Najliczniej reprezentowane były wywrotki: dwie trójstronne (P410 CB EHZ 6×4 z zabudową Elbo oraz Scania G410 CB EHZ 6×6 z zabudową Skibicki) i dwie tylnozsypowe (Meiller Kipper na podwoziu P410 CB EHZ 8×4 i KH-kipper na podwoziu G450 CB EHZ 8×6). Uzupełnieniem tej palety był ciągnik siodłowy Scania G410 CA HHZ z napędem 4×4, z nową 13-tonową tylną osią, współpracujący z naczepą wywrotką marki Skibicki. Podczas pokazów prezentowano również betonomieszarkę FM Leżajsk (9 m3) zabudowaną na podwoziu Scania P360 CB EHZ 8×4 oraz szosowy ciągnik Scania R420 LA HNA z napędem 4×2 z programu Scania Approved (czyli używanych pojazdów z gwarancją), z naczepą wywrotką Wielton. Dla leśnictwa przygotowano dwa pojazdy w konfiguracji 6×4 z przyczepami z obrotnicą do przewozu drewna stosowego z zabudowami MHS (Scania R520 CB ESZ) oraz Graco (Scania G450 CB EHZ). Flotę demonstracyjną uzupełniała Scania G410 LB HNA z hakowym systemem załadunkowym marki Hyva o układzie napędowym 6×2/4 z wleczoną osią skrętną oraz przeznaczona dla branży energetycznej skrzyniowa Scania P360 CB HHZ 4×4 z żurawiem i pojedynczym ogumieniem na obu osiach. Jak widać, w większości pojazdów testowych układy napędowe przewidziane były do jazdy po nieutwardzonych drogach lub wręcz poza nimi.

Betonomieszarki zwykle biorą udział w procesie budowy na etapie, gdzie istnieją już drogi dojazdowe, dlatego bardziej się w nich liczy ładowność niż możliwości terenowe (fot. Scania Polska)
Betonomieszarki zwykle biorą udział w procesie budowy na etapie, gdzie istnieją już drogi dojazdowe, dlatego bardziej się w nich liczy ładowność niż możliwości terenowe (fot. Scania Polska)