Koncepcyjny Iveco Z Truck

W 2014 r. w trakcie targów motoryzacyjnych IAA firma Iveco zaprezentowała Iveco Vision, koncepcyjnego vana będącego platformą biznesową zaprojektowaną pod kątem ułatwiania kierowcy jego codziennej pracy w każdym aspekcie. Wiele z idei wprowadzonych w koncepcji Vision znalazło swoje ucieleśnienie w Nowym Daily. Iveco Z Truck stanowi kolejny krok ku przyszłości i pokazuje, w jaki sposób nowe technologie oraz zautomatyzowane prowadzenie pojazdu może zmienić rolę kierowców, ich czynności oraz ich dzień pracy w branży transportu długodystansowego.

fot. Iveco
fot. Iveco

Zasilana skroplonym gazem ziemnym ciężarówka nowej generacji zużywa do 33% mniej paliwa i emituje o wiele mniej CO2

Iveco Z Truck wykorzystuje zasilany LNG silnik nowej generacji, wykorzystujący jako paliwo biometan pozyskany z rafinowanego biogazu. Paliwo to, odgrywające kluczową rolę w działaniach firmy CNH Industrial na rzecz rozwijania zrównoważonych środków transportu w drodze do osiągnięcia zerowych emisji, zapewnia niską emisję CO2 oraz wyjątkowo niską emisję pyłów. Zasilany LNG silnik rozwija moc 460 KM oraz 2000 Nm momentu obrotowego i współpracuje z 16-biegową, automatyczną przekładnią z systemem Powershift dostępnym dla wyższych przełożeń. Zaangażowanie Iveco na rzecz rozwijania innowacji oraz ciągłej ewolucji w obszarze technologii LNG znalazło poparcie firmy Petrona Lubricants International, która wspierała rozwój Iveco Z Truck. Gaz LNG wykorzystywany w połączeniu z olejami silnikowymi o niskiej lepkości Petronas Urania przyczynia się do osiągnięcia celu – zerowego poziomu emisji – oraz do zmniejszenia zużycia paliwa.

Ciężarówka Iveco Z Truck wykorzystuje Michelin X® LINE™ ENERGY™, pierwszą gamę opon, które uzyskały ocenę AAA w zakresie oporów toczenia, pozwalające zaoszczędzić pokonującym długie dystanse konwojom pojazdów nawet jeden litr paliwa na 100 km. Opony te mają wbudowane etykiety RFID, pozwalające śledzić każdy egzemplarz w ciągu całego cyklu życia i dostarczające informacji o ich rodzaju, rozmiarze, modelu, zużyciu, pracy oraz temperaturze. W połączeniu z systemem monitorowania ciśnienia zainstalowanym na obręczach czujniki te pozwalają również odczytywać bieżące ciśnienie w oponie.

Model Iveco Z Truck wykorzystuje nowy, koncepcyjny zbiornik paliwa opracowany wraz z firmą SAG. Zbiornik został wykonany z aluminium z wielowarstwową izolacją w nowej technologii MLI (Multi Layer Insulation). Są one pokryte odbijającą ciepło folią chroniącą przed promieniowaniem cieplnym. Technologia umożliwia stosowanie kształtu zbliżonego do sześcianu, pozwalającego zoptymalizować wykorzystanie przestrzeni oraz napełnianie dwóch zbiorników jednocześnie. Zbiorniki o łącznej pojemności 1200 litrów pozwalają pojazdowi osiągnąć zasięg rzędu 2200 km – 60% więcej, niż obecny model Stralis NP, i o wiele więcej, niż w przypadku pojazdów zasilanych olejem napędowym. Pokładowy system odzysku ciepła odpadowego wykorzystujący obieg Rankina wykorzystuje gazy spalinowe jako źródło energii cieplnej, umożliwiając tym samym dalsze zmniejszenie zużycia paliwa w trasie.

Podejście zaprezentowane w modelu Iveco Z Truck, mające na celu osiągnięcie zerowej liczby wypadków, opiera się o aktywne i prewencyjne systemy bezpieczeństwa stanowiące najbardziej skuteczny sposób poprawy bezpieczeństwa na drodze. Pełen zestaw czujników dookoła pojazdu umożliwia ewolucję w kierunku zautomatyzowanej jazdy, umożliwiając postęp technologiczny przy jednoczesnym zachowaniu pełnego bezpieczeństwa.