Drogowo-szynowy Unimog może być wykorzystywany do przetaczania wagonów, konserwacji linii kolejowych i zasilania, a także innych prac prowadzonych przy torach.
Nowością przeznaczoną na rynki pozaeuropejskie, takie jak Chiny czy Rosja, jest nowa generacja nośnika narzędzi Unimog w wersji Euro V. W rezultacie operatorzy z tych krajów również mogą korzystać z zalet udoskonalonego pojazdu, na przykład systemu „EasyDrive” – ten hydrostatyczny napęd trakcyjny umożliwia całkowicie płynną regulację prędkości obrotowej narzędzi przy prędkościach do 50 km/h i łatwe przełączanie pomiędzy trybem roboczym i trybem jazdy.
Egzemplarz pokazowy do pracy na pomoście roboczym
Unimog U 423 z długim rozstawem osi i silnikiem o mocy 170 kW (231 KM) jest wyposażony w podnoszony pomost roboczy i układ prowadzenia szynowego z łożem obrotnicy Może być wykorzystywany na torach o małym promieniu skrętu, takich jak linie tramwajowe. Unimogiem można sterować zdalnie, z poziomu wysuwanej, podnoszonej platformy – na przykład podczas prac przy liniach zasilających albo wykonywaniu przejazdów inspekcyjnych. W takich przypadkach przydaje się hydrostatyczny napęd trakcyjny, który pozwala bezstopniowo regulować prędkość i z wysoką precyzją prowadzić pojazd z platformy roboczej.
Jako pojazd manewrowy Unimog ma uciąg do 1000 ton. To rezultat jego unikalnej koncepcji podwozia ze stałym napędem na wszystkie koła, sprzęgłem hydrokinetycznym i jazdą po szynach na własnych kołach. Prezentowany na wystawie, specjalnie przystosowany do prac manewrowych Unimog U 423 został wyposażony w wagonowy układ hamulcowy obsługujący do 52 osi, układ prowadzenia szynowego czyli koła szynowe z funkcją podnoszenia i opuszczania z wnętrza pojazdu) oraz zdalne sterowanie drogą radiową. Niewielkie koszty utrzymania sprawiają, że Unimog jest równocześnie pojazdem ekonomicznym – zwłaszcza dzięki niskiemu zużyciu paliwa, przystępnym kosztom eksploatacji i możliwości błyskawicznego opuszczenia torów w celu wyjechania na drogę lub plac budowy albo odbycia podróży pomiędzy stacjami kolejowymi.