Actros L: flagowy okręt na szerokich wodach

Wysoki komfort kierowcy w Actrosie L zapewnia kabina o szerokości 2,5 m dostępna w wariantach StreamSpace, BigSpace i GigaSpace (fot. Daimler Truck)

Actros L to ciągnik siodłowy o najbogatszym wyposażeniu – jest to flagowy okręt floty Mercedes-Benz Trucks. Pojazd ten jest produkowany już od listopada 2021 r., ale od października 2022 r. będzie wyposażony w silniki OM 471 najnowszej generacji. Już teraz otrzymuje zmodernizowany system kamer MirrorCam.

Mercedes-Benz Actros najnowszej generacji od 2018 r. wyznacza standardy w transporcie dalekobieżnym dzięki licznym innowacjom w zakresie cyfryzacji, łączności i bezpieczeństwa. Innowacje, takie jak kokpit multimedialny, MirrorCam, półautomatyczne funkcje jazdy i dopracowane systemy bezpieczeństwa sprawiają, że ten ciągnik siodłowy, mimo pojawiania się na rynku nowych modeli konkurencyjnych marek, w dalszym ciągu spełnia wymagania drogowego transportu towarowego i zapewnia kierowcy trwałe wsparcie w wykonywaniu jego zadań.

Opracowując Actrosa L, skupiono się w szczególności na aspektach komfortu kierowcy, bezpieczeństwie, łączności i całkowitym koszcie posiadania, aby zapewnić dalsze usprawnienia dla właścicieli flot i ich kierowców.

Mercedes-Benz Actros L może mieć opcjonalne reflektory LED, które w porównaniu z reflektorami ksenonowymi charakteryzują się większą siłą światła, a w porównaniu z konwencjonalnymi żarówkami są bardziej energooszczędne i mają dłuższą żywotność (fot. Daimler Truck)

Trzecia generacja silników OM 471
Produkowany w fabryce w Mannheim silnik OM 471 w swym najnowszym wcieleniu wyróżnia się wieloma innowacjami technicznymi, które są konsekwentnie ukierunkowane na obniżenie całkowitych kosztów własności i użytkowania (TCO) poprzez niskie zużycie paliwa i niższą emisję dwutlenku węgla, niższe koszty eksploatacji i wyższą dochodowość, bez uszczerbku dla osiągów, dynamiki i komfortu jazdy. Osiąga się to dzięki nowej geometrii tłoka, konstrukcji dyszy wtryskowej i innym zmianom w głowicy silnika. Zwiększono stopień sprężania z 18,3 do 20,3 przy szczytowym ciśnieniu zapłonu wynoszącym 250 bar.

Podjęto również wysiłki w celu zmniejszenia tarcia wewnętrznego w silniku. W tym celu trzecia generacja OM 471 ma nowo opracowany zawór regulacji ciśnienia oleju silnikowego, który znajduje się za pompą oleju i przed termostatem. Siłownik elektryczny umożliwia sterowane mapowo użycie zaworu redukcyjnego. Ewentualne obniżenie ciśnienia oleju silnikowego określa złożona matryca danych, która uwzględnia wszystkie elementy silnika i ich specyficzne wymagania, takie jak smarowanie czy chłodzenie. Nowo opracowany olej silnikowy o niskiej lepkości uzupełnia regulację ciśnienia oleju – poprawiając efektywność paliwową bez skracania okresów między wymianami lub zwiększania zużycia uszkodzonych elementów silnika.

Silnik OM 471 trzeciej generacji zużywa mniej paliwa niż poprzedni. W przypadku niższego i średniego poziomu mocy silnika OM 471 maksymalna oszczędność paliwa wynosi do 4%, a dla wyższych poziomów mocy do 3,5% (fot. Daimler Truck)

Jednym z najważniejszych czynników obniżających spalanie w nowoczesnych silnikach Diesla jest zoptymalizowane turbodoładowanie. Wraz z trzecią generacją OM 471 Mercedes-Benz Trucks wprowadza dwie nowe turbosprężarki, które zostały opracowane i wyprodukowane we własnym zakresie i są precyzyjnie dostosowane do zróżnicowanych potrzeb klientów. Wariant zoptymalizowany pod kątem niskiego zużycia paliwa jest przeznaczony do użytku w transporcie dalekobieżnym z silnikiem o mocy do 350 kW (476 KM). Drugi wariant został zaprojektowany z myślą o wysokich osiągach, a także dużej sile hamowania silnikiem i jest idealny do stosowania w segmentach ciężkich i budowlanych z silnikami o mocy do 390 kW (530 KM). W przypadku niższego i średniego poziomu mocy silnika OM 471 maksymalna oszczędność paliwa w porównaniu z poprzednią generacją wynosi do 4%, a dla wyższych poziomów mocy do 3,5%. Dzięki mniejszemu zużyciu paliwa nie tylko zmniejszają się koszty eksploatacji, ale również zmniejsza się emisja CO2. Wariant o dużej mocy znajduje zastosowanie również w budowlanych modelach Arocs.

Jednym z atutów nowego silnika OM 471 jest tryb rozszerzonego momentu obrotowego Top Torque na wyższych biegach (od 7. do 12.) w trybach pracy skrzyni biegów Standard/Power, zapewniający dodatkowy moment obrotowy (200 Nm) wtedy, gdy jest on naprawdę potrzebny, np. podczas włączania się do ruchu na autostradzie lub wyprzedzania. Rozszerzony maksymalny moment obrotowy jest dostępny dla silników o mocy znamionowej 330 kW (449 KM) i 350 kW (476 KM) oraz przekładni G281. Zoptymalizowana została również parametryzacja położenia pedału przyspieszenia: duża czułość w dolnym skoku pedału umożliwia bardziej precyzyjne manewrowanie, bezpośrednia reakcja w górnym zakresie położeń pedału zapewnia lepszą dynamikę przy wysokich wymaganiach dotyczących obciążenia. Ułatwia to np. przejeżdżanie przez ronda i bezpieczne przyspieszanie po ich opuszczeniu.

Dla poprawienia dynamiki jazdy wprowadzono również zmiany w układzie przeniesienia napędu. Nowy zautomatyzowany układ sterowania pracą skrzyni biegów PowerShift Advanced dzięki swej wysokiej precyzji wybierania biegów umożliwia teraz szybsze o 40%, a jednocześnie płynniejsze ruszanie i przyspieszanie, z wyraźną redukcją przerw w przekazywaniu momentu obrotowego na koła.

W zmodernizowanym systemie MirrorCam skrócono ramiona kamer o 10 cm, poprawiła się również jakość obrazu przekazywanego na wyświetlacze we wnętrzu pojazdu, a perspektywa kamery MirrorCam jest teraz jeszcze bardziej zbliżona do perspektywy zwykłego lusterka szklanego (fot. D. Piernikarski)

MirrorCam jeszcze lepszy
W kwietniu br. wprowadzono do użytku już drugą generację systemu kamer MirrorCam zastępujących lusterka, które teraz jeszcze lepiej wspierają kierowcę w wielu sytuacjach na drodze. Co się zmieniło? Zauważymy skrócenie ramion kamer o 10 cm, poprawiła się również jakość obrazu przekazywanego na wyświetlacze we wnętrzu pojazdu. W porównaniu z MirrorCam pierwszej generacji skrócenie ramion kamer ma m.in. tę zaletę, że ułatwia kierowcy cofanie na wprost: perspektywa kamery MirrorCam jest teraz jeszcze bardziej zbliżona do perspektywy zwykłego lusterka szklanego. Poprawa kolorów i jasności wyświetlaczy sprawia, że teraz jeszcze dokładniej pokazują one obszar istotny dla ruchu pojazdu, np. podczas cofania w warunkach słabego oświetlenia zewnętrznego.

Fot. D. Piernikarski

Udoskonalony system MirrorCam umożliwia mniej stresujące i bezpieczniejsze prowadzenie pojazdu w takich sytuacjach, jak wyprzedzanie, manewrowanie, jazda w warunkach ograniczonej widoczności i w ciemności, pokonywanie zakrętów oraz zwężeń. Oczywiście system wciąż zachowuje swoje dotychczasowe zalety, np. tryb szerokokątny przy jeździe do tyłu, linie odległościowe na wyświetlaczu, umożliwiające lepsze oszacowanie odległości od obiektów znajdujących się za pojazdem, funkcja obracania obrazu z kamery podczas pokonywania zakrętów czy funkcja monitorowania otoczenia pojazdu w czasie odpoczynku.

Szczegóły wyposażenia kabiny Actrosa L, takie jak stylowe pokrycie siedzenia, nowe wyściółki drzwi, wygodny materac z nakładką o grubości 45 mm oraz przyjemne w dotyku wykończenie tylnej ściany kabiny w obszarze łóżka, zwiększają komfort kierowcy (fot. Daimler Truck)

Kabina „na bogato”
Wysoki komfort kierowcy w Actrosie L zapewnia kabina o szerokości 2,5 m, dostępna w wariantach StreamSpace, BigSpace i GigaSpace. Brak tunelu silnika to oczywiście płaska podłoga, a tym samym bardziej przytulna atmosfera we wnętrzu. Ulepszona izolacja akustyczna kabiny utrudnia przenikanie do wnętrza niepożądanych, dokuczliwych hałasów – zarówno podczas jazdy, jak i na postoju.

Obniżona o 40 mm pozycja fotela kierowcy, który mimo to zapewnia właściwy widok na drogę, przyczynia się do bardziej zrelaksowanej jazdy. Elementem zwiększającym bezpieczeństwo, przede wszystkim w ciemności lub w warunkach ograniczonej widoczności, są dostępne opcjonalnie, nowo zaprojektowane reflektory LED, które w porównaniu z reflektorami ksenonowymi charakteryzują się większą siłą światła i doskonale rozświetlają jezdnię. W porównaniu z konwencjonalnymi żarówkami reflektory LED są bardziej energooszczędne i mają dłuższą żywotność.

Obniżona o 40 mm pozycja fotela kierowcy, który mimo to zapewnia właściwy widok na drogę, przyczynia się do bardziej zrelaksowanej jazdy (fot. Daimler Truck)

Szczegóły wyposażenia, takie jak stylowe pokrycie siedzenia, nowe wyściółki drzwi, wygodny materac z nakładką o grubości 45 mm oraz przyjemne w dotyku wykończenie tylnej ściany kabiny w obszarze łóżka również zwiększają komfort kierowcy. Przyjemną atmosferę można jeszcze bardziej poprawić dzięki licznym akcesoriom z linii Mercedes-Benz Trucks Interior Line.

Bezpieczeństwo priorytetem
Mercedes-Benz Actros L to samochód bardzo bezpieczny za sprawą systemów wspomagających bezpieczeństwo czynne, takich jak asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist ABA 5 z funkcją rozpoznawania pieszych, asystent utrzymania pasa ruchu czy system MirrorCam, a w wyposażeniu opcjonalnym Active Sideguard Assist (ASGA S1X) czy Active Drive Assist (ADA 2) do jazdy częściowo zautomatyzowanej (poziom 2).

Actros L jest standardowo wyposażony w system Active Brake Assist (ABA 5) wykrywający pieszych. ABA 5 współpracuje z kombinacją systemów radarowych i kamer. Jeśli system wykryje ryzyko wypadku z pojazdem z przodu, nieruchomą przeszkodą lub osobą nadjeżdżającą z przeciwka, idącą własnym pasem lub nagle zatrzymującą się, kierowca najpierw otrzymuje ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe. Jeśli nie zareaguje odpowiednio, system może zainicjować częściowe hamowanie. Jeśli nadal istnieje ryzyko kolizji, ABA 5 przeprowadza automatyczne hamowanie awaryjne. W przypadku poruszających się ludzi graniczną prędkością jest 50 km/h. Po zatrzymaniu pojazdu automatycznie włączany jest nowy elektroniczny hamulec postojowy.

Kierowca obserwuje działanie systemów asystujących na kokpicie multimedialnym z dwoma kolorowymi wyświetlaczami jako sercem interfejsu człowiek–maszyna (HMI). W Actrosie L obejmuje to m.in. wyświetlanie całkowitej masy pojazdu ciągnącego i naczepy oraz obciążenia przedniej osi, nawet w ciągnikach siodłowych z częściowym zawieszeniem pneumatycznym (fot. Daimler Truck)

Active Sideguard Assist S1X w porównaniu z poprzednim systemem (S1R) już nie tylko ostrzega kierowcę o poruszających się rowerzystach lub pieszych po stronie pasażera, ale przy prędkości skręcania do 20 km/h może również inicjować automatyczne hamowanie, do pełnego zatrzymania włącznie, jeśli kierowca nie zareaguje na czas. Active Sideguard Assist rozpoznaje potrzebę takiej interwencji i, w idealnym przypadku, zapobiega ewentualnej kolizji.

Opcjonalny system ADA 2 w określonych warunkach aktywnie wspiera kierowcę we wzdłużnym i poprzecznym prowadzeniu zestawu oraz potrafi w sposób zautomatyzowany utrzymywać odstęp, przyspieszać i skręcać, o ile spełnione są niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu. Ponadto jedna z funkcji ADA 2 – Emergency Stop Assist – potrafi zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli pomimo wizualnych i dźwiękowych ostrzeżeń kierowca zaprzestał ingerowania w proces prowadzenia pojazdu. Jeśli pojazd się zatrzyma, system może automatycznie włączyć elektroniczny hamulec postojowy. Drzwi zostają odblokowane, aby w razie potrzeby ratownicy mogli bezpośrednio dotrzeć do kierowcy.

Przypomnijmy jednak, że od zawsze celem wszystkich systemów asystujących Mercedes-Benz Trucks jest optymalne wspomaganie kierowcy w prowadzaniu pojazdu w granicach działania systemu. Jednak ‒ zgodnie z przepisami prawa ‒ to na kierowcy spoczywa zawsze pełna odpowiedzialność za bezpieczne prowadzenie ciężarówki.

Omawiając systemy wspomagające działające w Actrosie L, nie można pominąć inteligentnego tempomatu i systemu kontroli skrzyni biegów Predictive Powertrain Control (PPC). System uwzględnia topografię trasy, układ dróg i znaki drogowe. W ten sposób można uniknąć niepotrzebnego hamowania, przyspieszania i zmiany biegów. Dzięki systemowi PPC Actros zużywa do 3% mniej oleju napędowego na autostradach i drogach szybkiego ruchu, a w ruchu międzymiastowym jest to nawet do 5% mniej niż pojazdy, które nie są wyposażone w ten system. W temat oszczędności paliwa wpisuje się również udoskonalony asystent stylu jazdy Eco Support, który wspiera kierowcę w jak najbardziej ekonomicznej jeździe.

Actros L to flagowy okręt floty Mercedes-Benz Trucks, produkowany od listopada 2021 r. Od października 2022 r. będzie wyposażony w silniki OM 471 najnowszej generacji, a już teraz otrzymuje zmodernizowany system kamer MirrorCam (fot. Daimler Truck)