Elektryczny Mercedes-Benz eEconic wchodzi do produkcji seryjnej

Fot. Daimler Truck

Daimler Truck przyspiesza elektryfikację swojej floty pojazdów: zakład w Wörth w południowej Nadrenii-Palatynacie rozpoczyna seryjną produkcję pojazdu Mercedes-Benz eEconic do zastosowań komunalnych. Oznacza to, że w krótkim czasie po uruchomieniu (w październiku 2021 r.) seryjnej produkcji eActrosa, przeznaczonego do miejskiego transportu dystrybucyjnego, z taśmy produkcyjnej w Wörth zaczyna zjeżdżać już drugi model samochodu ciężarowego Mercedes-Benz z akumulatorowym napędem elektrycznym.

eEconic został skonstruowany w dialogu z klientami i po intensywnych seriach testów, od maja 2022 r. sprawdza się w próbnej eksploatacji u klientów. Pierwszy egzemplarz z produkcji seryjnej zostanie przekazany duńskiej firmie Urbaser A/S, działającej w sektorze gospodarki odpadami. Na nabycie seryjnego eEconica zdecydowali się już kolejni klienci. Pojazdy mają być dostarczane sukcesywnie w ciągu bieżącego roku.

Od lewej: dr Ralf Forcher, szef Mercedes-Benz Special Trucks i dr Andreas Bachhofer, szef produkcji i zakładu w Wörth (fot. Daimler Truck)

Od rysunku do gotowego pojazdu, od prototypu do seryjnie produkowanego samochodu ciężarowego – jesteśmy na końcu tej drogi: uruchamiając produkcję eEconica, wprowadzamy na drogi pierwszy seryjny pojazd Mercedes-Benz Special Truck z napędem elektrycznym. Wymiana informacji i doświadczeń z naszymi klientami pokazała, że miasta i gminy chcą posiadać w swoich flotach pojazdy neutralne pod względem emisji CO2. Szczególnie w dużych miastach istnieje zapotrzebowanie na ciche, czyste i pewne rozwiązania logistyczne i utylizacyjne. A my oferujemy dokładnie taką ciężarówkę, jaka spełnia te kryteria” – powiedział dr Ralf Forcher, szef Mercedes-Benz Special Trucks.

„Jesienią 2021 r. zainicjowaliśmy tu w fabryce w Wörth seryjną produkcję naszych elektrycznych ciężarówek – pierwszy był eActros, a teraz dołączył do niego eEconic. Umożliwia to nasz elastyczny system produkcyjny i wysoce zmotywowany zespół zakładu, który w bardzo krótkim czasie włączył eEconica do produkcji seryjnej i pracuje ramię w ramię, aby sprostać wysokim wymogom jakościowym naszych klientów. Rozpoczęcie produkcji drugiego elektrycznego samochodu ciężarowego tutaj w Wörth po raz kolejny dowodzi, że zakład nasz już jest na drodze transformacji do nowych napędów” – dodał dr Andreas Bachhofer, szef zakładu i produkcji w Wörth.

Seryjna produkcja elektrycznych ciężarówek w Future Truck Center
Produkcja eEconica odbywa się na istniejącej linii montażowej Mercedes-Benz Special Trucks, równolegle i elastycznie wraz z samochodami ciężarowymi wyposażanymi w napęd spalinowy. Po zmontowaniu zasadniczej części pojazdu, eEconic trafia do Future Truck Center w celu elektryfikacji, gdzie – podobnie jak eActros – zostaje wyposażony w elementy napędu elektrycznego. W kilku etapach produkcji montowane są między innymi akumulator wysokiego napięcia i moduł ładowania. Po zamontowaniu wszystkich komponentów wysokonapięciowych może nastąpić uruchomienie całego systemu, co oznacza, że ciężarówka jest gotowa do jazdy.

W ramach transformacji zmierzającej do osiągnięcia neutralności emisji CO2 w transporcie, zakład w Wörth postawił sobie za cel m.in. stałe zwiększanie kwalifikacji swoich pracowników do produkcji samochodów ciężarowych z nowymi systemami napędowymi. Oznacza to również, że pracownicy, którzy pracują przy pojazdach z instalacją wysokiego napięcia, takich jak eEconic, przechodzą określone etapy kształcenia i doskonalenia zawodowego. Od 2018 r. osoby zatrudnione w Wörth uzyskują kwalifikacje umożliwiające pracę przy produkcji elektrycznych ciężarówek. W zakładowym centrum kształcenia i doskonalenia zawodowego już ok. 2700 pracowników przeszło odpowiednie kursy w zakresie obsługi pojazdów z instalacją wysokiego napięcia i komponentów wysokonapięciowych, zdobywając konieczną wiedzę i przygotowując się do nowych wyzwań produkcyjnych.

W pełni elektryczny pojazd do zastosowań komunalnych
Główne dane techniczne eEconica są w dużej mierze identyczne z danymi technicznymi eActrosa. eEconic skonfigurowany jako śmieciarka ma w trybie jednozmianowym, bez dodatkowego ładowania, obsłużyć zdecydowaną większość tras zbiórki odpadów, typowych dotąd dla Econica. Elektryczny układ napędowy pozwolił na uzyskanie płaskiej podłogi kabiny, co ułatwia przechodzenie przez kabinę i jest szczególnie wygodne, gdy kierowca chce wysiąść po stronie przeciwnej do ruchu drogowego – przez składane drzwi po stronie pasażera. Istotnym ulepszeniem w stosunku do konwencjonalnego Econica jest również nowoczesny i intuicyjny Multimedia Cockpit. Kolejną atrakcję wyposażenia stanowi panoramiczne przeszklenie z powlekaną i podgrzewaną szybą przednią Thermocontrol, która dodatkowo zapobiega zaparowywaniu szyby wskutek czynników atmosferycznych, a tym samym zwiększa widoczność na obszar ruchu drogowego. Dodatkowo szyba ta ogranicza nagrzewanie się wnętrza na skutek promieniowania słonecznego. Ogromną zaletą eEconica w zakresie bezpieczeństwa w ruchu miejskim jest jego seryjne wyposażenie w asystenta martwego pola S1R oraz asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji.

Daimler Truck: bezemisyjna flota pojazdów do 2039 r.
Rozpoczęcie produkcji eEconica jest kolejnym przełomowym wydarzeniem na drodze Daimler Truck do neutralności CO2 w transporcie. Chcąc przyczynić się do dekarbonizacji branży pojazdów użytkowych, firma dąży do osiągnięcia neutralności emisji CO2 w transporcie drogowym do roku 2050. Dlatego na swoich głównych rynkach zbytu w Ameryce Północnej, Europie i Japonii koncern zamierza od 2039 roku sprzedawać wyłącznie pojazdy neutralne pod względem emisji CO2. Wykorzysta w tym celu dwa uzupełniające się źródła zasilania napędów (tzw. „strategia dwutorowa”): akumulatory i wodór.

O fabryce Mercedes-Benz w Wörth
Największy zakład montażowy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth am Rhein, utworzony w roku 1963, produkuje ciężarówki Mercedes-Benz Arocs i Atego, a od ponad 20 lat także ciężkiego Actrosa, cieszącego się największą popularnością na całym świecie. W październiku ruszyła produkcja seryjna ciężarówki Mercedes-Benz eActros z akumulatorowym napędem elektrycznym. Dziennie Wörth może opuścić nawet 470 samochodów ciężarowych, wykonanych dokładnie według życzenia klienta. Klienci w ponad 150 krajach cenią jakość „made in Wörth”. Zakład nad Renem jest centrum kompetencyjnym globalnej sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Ponadto zakład Mercedes-Benz w Wörth posiada ponad 50-letnie doświadczenie w produkcji w systemie CKD (completely knocked down); na wiele rynków zamorskich dostarcza zestawy pojazdów do ostatecznego montażu na miejscu – do tej pory było to ponad 750 tysięcy zestawów. Zatrudniający około dziesięciu tysięcy pracowników zakład Mercedes-Benz w Wörth jest drugim co do wielkości pracodawcą w Nadrenii-Palatynacie.

Fot. daimler Truck