10 grudnia 2015 r. oficjalnie przekazano do użytkowania pierwszą w Europie Środkowej stację LNG/CNG do tankowania pojazdów ciężarowych. Generalnym wykonawcą inwestycji należącej do PGK Śrem jest firma Cryogas M&T Poland.
Po krótkim omówieniu projektu budowy stacji LNG/CNG przedstawiciele władz gminy Śrem, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, a także inwestora oraz wykonawcy dokonali uroczystego przecięcia wstęgi. Stacja LNG/CNG została oddana do całodobowej dyspozycji klientów – już kilka minut po otwarciu pod dystrybutorami ustawiły się pierwsze auta.
Generalnym wykonawcą inwestycji oraz dostawcą gazu jest firma Cryogas M&T Poland, specjalizująca się w dystrybucji LNG. Firma zajmuje się hurtowymi dostawami LNG zarówno do dystrybutorów, jak i do bezpośrednich odbiorców. Dostawy realizowane są za pomocą własnej floty nowych cystern drogowych LNG. Oferta Cryogasu skierowana jest do klientów wykorzystujących LNG/CNG w pojazdach, instalacjach przemysłowych lub do innych celów technologicznych. Wraz z dostawami gazu Cryogas oferuje montaż instalacji do tankowania lub re- gazyfikacji w zakresie projektu, budowy oraz eksploatacji urządzeń.
Śrem gazem stoi
Otwarcie własnej stacji LNG/CNG wpisuje się w długofalową strategię przejścia posiadanych przez PGK Śrem pojazdów komunalnych na oszczędny i ekologiczny napęd gazem ziemnym – powiedział podczas uroczystego otwarcia Paweł Wojna, prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie. Od kilku lat firma sukcesywnie zaopatruje się w auta wyposażone w fabryczną instalację zasilane metanem. Są to pojazdy marki Iveco: Daily, Eurocargo, a także flagowy model – Stralis LNG.
Kluczem do sukcesu tej strategii okazała się łączona oferta budowy stacji oraz realizacji dostaw gazu.
W wygranym przez Cryogas zamówieniu publicznym, oprócz wykonania instalacji tankowania LNG/CNG, przedstawiliśmy atrakcyjne warunki dostaw gazu ziemnego – mówi Jarosław Patyk, wiceprezes Cryogas M&T Poland. Wdrożone rozwiązania dla PGK Śrem wychodzą naprzeciw oczekiwaniom operatorów flot, którzy decydując się na wybór na- pędu gazowego, otrzymują w zamian gwarancję oszczędności.
Kilkuletnie doświadczenie z autami na CNG potwierdza zasadność inwestycji w napęd gazowy pod względem ekonomii i ekologii. Dlatego PGK Śrem postanowiło wykonać kolejny krok – za- stosować metan w postaci skroplonej (LNG). Dzięki temu mogły być eksploatowane zasilane gazem ziemnym samochody segmentu ciężkiego, które przy jednym tankowaniu mogą pokonać nawet 600 km. Jest to nowa jakość na rynku, otwierająca przed operatorami daleko- bieżnych flot możliwość znacznych oszczędności w wydatkach na paliwo.
Po uroczystym otwarciu goście mogli się przekonać, jak funkcjonują instalacje do tankowania LNG/CNG, a także jak wygląda magazynowanie i transport gazu LNG na potrzeby stacji. Rozwiązania te pokazano na przykładzie zamontowanych na stacji urządzeń, zademonstrowano również cysternę do transportu LNG przygotowaną przez Cryogas. Wykonawca stacji pokazał także dystrybutor do tymczasowego tankowania LNG, który pozwala na przeprowadzenie testów pojazdów lub tymczasowe tankowanie LNG w dowolnej lokalizacji.