Piaggio Porter NP6: mały, ale wszechstronny samochód użytkowy

Bohater testu: Piaggio Porter NP6 z silnikiem zasilanym benzyną i CNG o mocy 105 KM, rozstaw osi 3250 mm, zabudowany jako wywrotka tylnozsypowa ze skrzynią o wymiarach 3080x1800 mm; 2,8 t dmc., ładowność ok. 1200 kg (fot. D. Piernikarski)

Piaggio Porter NP6 – zapewne niewielu z nas może powiedzieć nieco więcej o tym małym, ale wszechstronnym samochodzie użytkowym. Chcemy go zaprezentować szerzej.  

Piaggio Porter NP6 to samochód tworzony z myślą o realizacji typowo miejskich zadań transportowych i poruszaniu się wokół przysłowiowego komina. Konstrukcja pojazdu – niezależnie od wersji − jest taka sama. Różnice wynikają np. ze sposobu prowadzenia ramy, który uzależniony jest od tego, czy na tylnej osi są koła pojedyncze, czy bliźniacze. Inne rozwiązania techniczne są takie same.

Wyłącznym importerem samochodów dostawczych Piaggio Commercial na terenie Polski jest spółka Uni-Truck dysponująca jedną z największych i najbardziej doświadczoną autoryzowaną siecią  sprzedaży i obsługi samochodów Piaggio Commercial, Fiat Professional i Iveco.

Porter NP6 oferowany jest z zabudowami fabrycznymi: skrzyniową i wywrotką, ale istnieje również możliwość zamówienia podwozia, które można np. wyposażyć w zabudowę skrzyniowo-plandekową (fot. G. Łojek)

Charakterystyka techniczna modelu
Najważniejszą cechą charakterystyczną jest zastosowanie dwupaliwowego czterocylindrowego silnika o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 1,5 dm3 (licencja Mitsubishi), który jest zasilany benzyną i – zależnie od wyboru klienta – gazem LPG lub CNG. W wersji zasilanej LPG silnik rozwija moc maksymalną 102 KM/75 kW, maksymalny moment obrotowy wynosi 132 Nm. W wersji zasilanej sprężonym gazem ziemnym jest to odpowiednio 92 KM/68 kW i 118 Nm. Przy zasilaniu wyłącznie benzyną osiągi wzrastają do 106 KM/78 kW i 136 Nm. Silnik spełnia oczywiście wymagania normy toksyczności spalin Euro 6 D, w układzie wydechowym znajduje się katalizator potrójnego działania. Wersja z dwoma zbiornikami CNG zabiera łącznie 110 l gazu, przy zasilaniu LPG zbiornik na gaz ma 55 l. Zasięg samochodu może sięgać aż 900 km (CNG), w realnych warunkach eksploatacji, przy jeździe z ładunkiem zasięgi rzędu 700–800 km nie powinny być niczym wyjątkowym. Cała instalacja gazowa objęta jest gwarancją fabryczną. Producent zaplanował przeglądy okresowe standardowo co 15 tys. km lub co roku – tak relatywnie krótkie interwały wynikają z konieczności obsługi instalacji gazowej.

Deska rozdzielcza maksymalnie uproszczona, obsługa poszczególnych funkcji jest intuicyjnie prosta – widać, że samochód został stworzony do pracy, a nie do zabawy (fot. D. Piernikarski)

Z silnikiem współpracuje manualna skrzynia biegów o 5 przełożeniach (rozpiętość 3,83–0,799), przekładnia główna ma przełożenie 4,889 lub 5,286. Przy większym przełożeniu samochód jest w stanie pokonywać wzniesienia o nachyleniu wynoszącym nawet 27% (rozstaw osi 2650 mm).

Oferowane są wersje z pojedynczymi (rozstaw osi 2650, 3070 mm) lub bliźniaczymi kołami tylnymi (rozstaw osi 3000, 3250 mm), co znacznie rozszerza możliwości wyboru odpowiedniego Portera NP6. Samochód można wyposażyć w jedną z szerokiej gamy zabudów.  Producent – Piaggio Commercial, oprócz podwozia pod zabudowę oferuje 2 wersje nadwoziowe: ze stałą skrzynią ładunkową oraz wywrotkę tylnozsypową. Wywrotka i skrzynia to praktycznie samochody bliźniacze, o identycznych wymiarach skrzyni ładunkowej. Klienci mogą wybierać spośród 5 różnych długości i 2  szerokości (2200, 2530 i 2800 mm przy pojedynczych kołach + szerokość 1680 mm oraz 2530, 2800 i 3080 mm przy bliźniakach + szerokość 1800 mm).

Rozmiary skrzyni ładunkowej pozwalają na przewożenie do 4 europalet (fot. D. Piernikarski)

Z danych katalogowych wynika, że przy masie własnej (masa własna oczywiście zależy od wersji i ilości oraz objętości zbiorników) 1360 kg maksymalna ładowność Portera NP6 wyposażonego w otwartą skrzynię ładunkową i zasilanego benzyną i LPG to 1440 kg (2,8 t dmc., koła bliźniacze, rozstaw osi 3000 mm ).  Z kolei wybierając wersję o masie własnej 1510 kg z silnikiem zasilanym benzyną i CNG, można skonfigurować pojazd o ładowności 1290 kg (2,8 t dmc., koła bliźniacze, rozstaw osi 3250 mm). Silnik o mocy 105 KM napędzający koła osi tylnej wystarczy do tego, aby klient mógł skutecznie przewozić swoje ładunki, oczywiście przy założeniu, że nie będzie przeładowywany. W przypadku gdy zdecydujemy się na wywrotkę tylnozsypową, należy się liczyć ze zmniejszeniem ładowności samochodu o 95 kg.

Kabina, chociaż mała, jest zadziwiająco komfortowa i do jakości zastosowanych materiałów czy montażu nie można mieć zastrzeżeń; chociaż kierownica bez regulacji położenia, to pozycja za kierownicą jest poprawna (fot. D. Piernikarski)

Dysponując tak wysokimi wartościami wskaźnika ładowności, czyli stosunku masy własnej do ładowności (do 51%), Piaggio Porter NP6 jawi się nam jako samochód stworzony z myślą o maksymalizacji wydajności zarówno pod względem masy przewożonego ładunku, jak i kosztów eksploatacji wynikających z niskiej ceny zakupu połączonej z obniżonymi kosztami paliwa.

Elektrohydrauliczny układ wywrotu jest obsługiwany przyciskiem na desce rozdzielczej, skrzynia unosi się i opuszcza szybko; niewielkie ilości materiałów sypkich (maksymalnie 1195 kg) dzięki niedużym gabarytom samochodu dowieziemy w nawet trudno dostępne miejsca (fot. D. Piernikarski)

Wielozadaniowość z definicji
Na skrzyni ładunkowej zmieszczą się 4 europalety. Chociaż w wersji fabrycznej dostępne są tylko 2 rodzaje zabudowy − skrzynia i wywrotka − to Porter NP6 może zostać przystosowany do różnych zadań, zwłaszcza że nośność samego podwozia pod zabudowę wynosi 1600 kg.

Z łatwością można go adaptować do zimowego utrzymania dróg, montując na skrzyni posypywarkę, a z przodu  płytę czołową, do której zostanie zamocowany pług. Ta niewielka pługosolarka z łatwością wykona swoją pracę np. na wąskich osiedlowych uliczkach czy chodnikach. W przygotowaniu jest również Piaggio Porter NP6 w wersji komunalnej z zabudową  śmieciarką o pojemności 7–9 m3, co poszerzy możliwości wykorzystania pojazdu. Samochód taki doskonale się sprawdzi w ścisłych centrach miast, na małych osiedlach czy terenach podmiejskich.

W przygotowaniu jest kolejna wersja fabryczna ze zintegrowanym nadwoziem furgonowym. W tej wersji w ładowni o pojemności użytkowej 5,6 m3 (długość 2700 mm, szerokość 1540 mm, wysokość 1390 mm)zmieści się już 5 europalet. Polscy klienci już złożyli pierwsze zamówienia na te samochody, mimo że nie mieli jeszcze okazji ich fizycznie zobaczyć.

Dwa zbiorniki CNG o pojemności 55 l każdy + 45-litrowy zbiornik benzyny to zasięg operacyjny sięgający nawet 900 km (fot. D. Piernikarski)

Pozytywne zaskoczenie
Do niewątpliwych atutów Portera należą montowane fabrycznie dwupaliwowe silniki. Klienci docenią to, że zasilanie gazem jest znacznie tańsze niż benzyną czy olejem napędowym. Dla innych plusem jest to, że auto mieści się w wąskie bramy i wjazdy (szerokość 1,95 m z lusterkami, po ich złożeniu jest to 1,68 m), w które inne, większe samochody dostawcze nie byłyby już w stanie wjechać. Piaggio Porter NP6 bez problemów wjedzie również do większości garaży podziemnych.

Nareszcie jest: na desce rozdzielczej jest bardzo poręczny uchwyt na telefon komórkowy wraz ze złączem USB do jego ładowania – brawo! (fot. D. Piernikarski)

Chociaż pewne wątpliwości mogą wzbudzać niewielkie osiągi, to w większości przypadków okazują się w zupełności wystarczające. Dużą zaletą samochodu jest też jego zwrotność.

Wspominaliśmy już o relatywnie dużej ładowności tego pojazdu. Dysponując wywrotką lub zwykłą skrzynią ładunkową, można przewozić bardzo wiele różnych ładunków, uniwersalność Portera NP6 podnosi również to, że możliwe jest zamówienie zabudowy innego rodzaju.

Kluczowym argumentem przemawiającym za wyborem tej niewielkiej ciężarówki jest jej dostępność i niska cena. Piaggio Porter NP6 wyposażony w 55-litrowy zbiornik LPG i 45-litrowy zbiornik benzyny z fabryczną skrzynią  o wymiarach 3080×1800 mm kosztuje nieco poniżej 94 tys. zł netto.

Autor: Dariusz Piernikarski

Proste zwiększenie możliwości: podwyższenie wysokości burt skrzyni pozwala na przewożenie ładunków o większej objętości (fot. G. Łojek)