Pełna gama segmentu ciężkiego Iveco: modele S-WAY, T-WAY, X-WAY w szczegółach

W Opalenicy firma Iveco Poland zaprezentowała pełną gamę samochodów ciężarowych segmentu ciężkiego, którą tworzą modele S-WAY, X-WAY oraz T-WAY (fot. K. Biskupska)

Pojazdy marki Iveco należące do gamy WAY to szeroka oferta samochodów ciężarowych, które zostały stworzone do każdej misji.

Wrześniowe spotkanie w Opalenicy było doskonałą okazją do tego, aby zagłębić się w świat włoskiej marki Iveco, poznać nowości produktowe gamy ciężkiej, szeroką ofertę zabudów montowanych na różnego typu ciężkich podwoziach Iveco, a także nowoczesne usługi online, poczuć komfort i bezpieczeństwo oferowane przez te pojazdy.

Iveco to producent pełnej linii pojazdów użytkowych do transportu towarowego w trzech gamach produktów: lekkiej (3,5–7,2 t dmc.), średniej (6,5–19 t dmc.) oraz ciężkiej (16–44 t dmc.), wśród tej ostatniej znajdują się również specjalistyczne rozwiązania do pracy również w trudnym terenie (Off-Road).

Ciągniki siodłowe Iveco S-WAY przeznaczone są do transportu dalekobieżnego i regionalnego, a podwozia można wykorzystać pod zabudowy o równomiernie rozłożonym obciążeniu, w tej grupie również znajdują się zabudowy komunalne takie jak śmieciarki (fot. K. Biskupska)
Iveco jest liderem rynku w segmencie samochodów zasilanych gazem ziemnym CNG/LNG – gazowe modele S-WAY NP z 460-konnym silnikiem gazowy Cursor 13 NP sprawdzają się w zestawach kubaturowych operujących w transporcie dalekobieżnym – zasięg maksymalny to nawet 1600 km (fot. K. Biskupska)

Gama Iveco WAY
Pierwszym przedstawicielem gamy WAY był model S-WAY, który został wprowadzony do sprzedaży we wrześniu ego 2019 r. Podwozie S-WAY MY2019 zadebiutowało jeszcze w modelu roku 2016, co pozwoliło na skalibrowanie układów zmniejszających zużycie paliwa i zminimalizowanie okresu „chorób dziecięcych”. Stąd przy powstawaniu S-WAY nie uległo ono znacznym modyfikacjom. Najważniejszą nowością S-WAY była oczywiście kabina. Priorytetami przy jej projektowaniu była konieczność spełnienia nowych przepisów (29R-03, 48R-06), poprawa aerodynamiki (redukcja współczynnika oporu aerodynamicznego o 12%, poprawa warunków pracy kierowcy w czasie jazdy i warunków wypoczynku w kabinie. W efekcie powstała nowoczesna kabina o bardzo charakterystycznej stylistyce i rozpoznawalnym charakterze  – po 2 latach od wprowadzenia cieszy się dobrą opinią, co potwierdza reakcja rynku. W zależności od modelu stosowane są kabiny o szerokości 2,3 lub 2,5 m. Węższe to kabiny AD z niskim dachem (AD-LR) oraz AT z niskim lub podwyższonym dachem (AT-LR, AT-MHR), kabina szeroka AS może mieć niski bądź wysoki dach (AS-LR, SAS-HR).

Obecnie Iveco dysponuje kompletną ofertą samochodów z gamy WAY. Tworzą ją szosowe ciągniki i podwozia S-WAY, także w wersjach zasilanych gazem ziemnym CNG/LNG – S-WAY NP, modele X-WAY – zarówno ciągniki siodłowe jak i podwozia, mogą operować w lekkich warunkach terenowych, natomiast podwozia T-WAY to samochody typowo przeznaczone do eksploatacji w wymagających warunkach terenowych.

Nowoczesne i bardzo udane stylistycznie wnętrze kabin w samochodach należących do gamy Iveco WAY zostało podzielone na wyraźnie wyodrębnione 2 strefy funkcjonalne – przeznaczoną do pracy (strefa Driving) oraz odpoczynku (strefa Living) (fot. K. Biskupska)

Wnętrze kabin w samochodach należących do gamy Iveco WAY zostało podzielone na wyraźnie wyodrębnione 2 strefy funkcjonalne – przeznaczoną do pracy (strefa Driving) oraz odpoczynku (strefa Living). W strefie Driving znalazła się nowa deska rozdzielcza, nowa konsola centralna, stacyjka, kierownica, nowe fotele kierowcy i pasażera. Zadbano również o poprawę widoczności (brak słupka i nowe lustra). Poziom podłogi kabiny został podniesiony, co spowodowało obniżenie tunelu silnika do wysokości 95 mm i również wpłynęło na poprawę widoczności z miejsca kierowcy. Z kolei strefa Living to bardzo uporządkowana, symetryczna koncepcja, znalazła się w niej nowa leżanka 1-częściowa (3-częściowa bez zmian) oraz wprowadzono nową konfigurację schowków i lodówek.

Iveco X-WAY to pojazdy do logistyki budowlanej, pod specjalne zabudowy, betonomieszarki, żurawie i wywrotki trójstronne (fot. K. Biskupska)

Warunki eksploatacji determinują konstrukcję
Należy zwrócić uwagę na fakt, że poszczególne modele pod względem konstrukcyjnym zostały optymalnie przystosowane do stawianych im zadań. Ciągniki S-WAY ma podłużnice ramy podwozia o grubości 6,7 mm (przy dużych rozstawach osi 7,7 mm), z tyłu montowane jest zawieszenie pneumatyczne, z przodu – resory paraboliczne, konfiguracje układu jezdnego to 4×2 lub 6×2, mosty jednostopniowe bez zwolnic. Iveco S-WAY przeznaczone jest do transportu krajowego i międzynarodowego, pod zabudowy o równomiernie rozłożonym obciążeniu, w tej grupie również znajdują się podwozia dystrybucyjne lub pod zabudowy komunalne (śmieciarki).

Z kolei w pojazdach X-WAY podłużnice mają grubość 7,7 mm (modele ultralekkie SL na ramie 6,7 mm), w zależności od „uterenowienia” (ON, ON+, OFF) zawieszenie może być pneumatyczne lub mechaniczne. Napęd przekazywany jest na jedną lub dwie osie (4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4), do wyboru mosty jednostopniowe SR lub HR (ze zwolnicami), Osie tylne 2 x 10,5 t. Dostępny jest hydrostatyczny napęd osi przedniej HI-TRACTION. Z założenia samochody X-WAY to pojazdy do logistyki budowlanej, pod specjalne zabudowy, betonomieszarki, żurawie i wywrotki trójstronne.

Iveco T-WAY to już pojazdy typowo terenowe z podłużnicami ramy o grubości 7,7 mm (zastosowania komunalne) lub 10 mm i zawieszeniem mechanicznym lub w szczególnych zastosowaniach – pneumatycznym. Napęd przekazywany jest na 2 lub wszystkie osie (4×4, 6×4, 6×6, 8×4, 8×8), stosowane są wyłącznie mosty ze zwolnicami. Osie tylne 2 x 13,0 t. Również w modelach T-WAY dostępny jest hydrostatyczny napęd osi przedniej HI-TRACTION. Samochody te przeznaczone są do ciężkiej eksploatacji budowlanej i terenowej, pod najcięższe zabudowy (np. wywrotki tylnozsypowe, betonomieszarki z pompą do betonu).

Modele Iveco X-WAY sprawdzają się w mniej wymagających warunkach terenowych, np. w miejskich warunkach budowlanych, tam gdzie typowo operują wszechstronne wywrotki 3-stronne (fot. K. Biskupska)

Bogata oferta silników i PTO
Samochody Iveco z gamy WAY napędzane są przez silniki zasilane olejem napędowym (lub biopaliwami II generacji XTR/HVO): Cursor 9, Cursor 11, Cursor 13 oraz Cursor 13 w wersji off-road – „najsłabszy” z silników Cursor 9 rozwija moc 330 KM (243 kW) i moment obrotowy 1400 NM, zaś „najmocniejszy” z silników Cursor 13 ma moc maksymalną 510 KM (375 kW) i maksymalny moment 2300 Nm. Są również 3 silniki gazowe (zapłon iskrowy): Cursor 9 NP o mocy 340 lub 400 KM (odpowiednio 250 i 294 kW) i maksymalnym momencie 1500 lub 1700 Nm oraz Cursor 13 NP rozwijający moc 460 KM (338 kW) i moment 2000 Nm. Samochody zasilane CNG/LNG z silnikami Cursor 13 NP, w zależności od konfiguracji zbiorników mają różne zasięgi – maksymalny sięga nawet do 1600 km (ciągniki S-WAY ze zbiornikami 2×1080 l LNG lub ciągniki oraz podwozia z różnymi kombinacjami zbiorników CNG i LNG).

W zależności od wersji napęd przenoszony jest przez zautomatyzowane skrzynie przekładniowe o 12 lub 16 biegach, opcjonalnie mogą to być również 16-biegowe skrzynie manualne (ZF TraXon lub AS Tronic), w podwoziach komunalnych można wykorzystać 6-biegowe automatyczne skrzynie Allison.

Oczywiście producent zapewnia wiele wariantów przystawek odbioru mocy – zarówno tych montowanych na skrzyni biegów, jak i odsilnikowych, rozpiętość przenoszonych momentów obrotowych to 800–2450 Nm.

Iveco T-WAY to samochody te przeznaczone są do ciężkiej eksploatacji budowlanej i terenowej, pod najcięższe zabudowy (np. wywrotki tylnozsypowe, betonomieszarki z pompą do betonu) (fot. K. Biskupska)

MY2022
Iveco w modelach roku 2022 wprowadza kilka zmian i nowości. Najważniejsze z nich to: silniki przystosowane do spełnienia norm Euro VI/E, silnik Cursor 13 w dwóch nowych regulacjach na 490 KM i 530 KM (S-WAY i X-WAY), nowa oś z jednostopniową przekładnią główną, deflektor na słupku A, tryb pracy klimatyzacji „Eco mode” a także bazujący na asystencie Alexa firmy Amazon asystent kierowcy Driver Pal oraz nowy moduł łączności bezprzewodowej Connectivity Box 4G.

Ważnym produktem w obszarze usług posprzedażnych jest również pakiet Iveco ON składający się z 5 modułów:

  • Care: bezpłatne usługi łączności Iveco ułatwiające zarządzanie pojazdami i redukcję kosztów eksploatacji,
  • Uptime: redukcja przestojów, utrzymanie pojazdu w sprawności, proaktywny serwis,
  • Fleet: usługi zarządzania flotą (telematyka) oraz zaawansowane usługi konsultacyjne pozwalające obniżyć zużycie paliwa i poprawić bezpieczeństwo transportu,
  • Mainteneance & Reapair: pakiety obsługowo-naprawcze dostosowane do potrzeb klientów,
  • Parts: uzupełnienie oferty i dostęp do oryginalnych części i akcesoriów Iveco.
Iveco T-WAY to pojazdy bardzo wytrzymałe, o podłużnicach ramy o grubości 10 mm (7,7 mm w zastosowaniach komunalnych), z układami napędowymi wielu osi (4×4, 6×4, 6×6, 8×4, 8×8) i mostami ze zwolnicami o nośności 2×13 t (fot. K. Biskupska)

Użytkownicy samochodów S-WAY, X-WAY lub T-WAY mogą na swoich smartfonach zainstalować aplikację Easy Way, która daje im wgląd w podstawowe informacje związane np. ze stylem jazdy kierowcy, stanem technicznym pojazdu, ustawieniami oświetlenia, ogrzewania i klimatyzacji w kabinie. Easy Way pozwala również połączyć się z centrum wsparcia technicznego Iveco, a po wprowadzeniu odpowiedniego kodu nadesłanego z centrum technicznego – na bezprzewodową aktualizację oprogramowania.

Każdy podłączony pojazd jest monitorowany przez centrum techniczne (Control Room). Aktywne usługi łączności umożliwiają proaktywny serwis na podstawie powiadomień wynikających z monitorowania stanu głównych podzespołów pojazdu. Specjaliści Iveco zawiadamiają użytkownika o konieczności interwencji serwisowej, co może przełożyć się na ograniczenie ilości nieplanowanych przestojów pojazdu.

W modelach gamy Iveco WAY w zależności od wersji napęd przenoszony jest przez zautomatyzowane skrzynie przekładniowe o 12 lub 16 biegach, opcjonalnie mogą to być również 16-biegowe skrzynie manualne, w podwoziach komunalnych można wykorzystać 6-biegowe automatyczne skrzynie Allison, producent zapewnia wiele wariantów przystawek odbioru mocy, rozpiętość przenoszonych momentów obrotowych to 800–2450 Nm (fot. K. Biskupska)

Iveco Poland
Iveco Poland działa w naszym kraju bazując na punktach sprzedaży i serwisach prowadzonych przez dealerów niezależnych, firma ma również swoje własne placówki. Łącznie sieć serwisowa Iveco w Polsce to 42 punkty, w tym 26 serwisów głównych oraz 16 subserwisów. Samochody ciężarowe obsługuje 33 z nich, z czego 21 to tzw. Truck Station pracujące w wydłużonych godzinach otwarcia i oferujące pełną ofertę usług i części zamiennych – słowem maksymalnie przystosowanych do wymagań użytkowników samochodów ciężarowych.

Po pierwszej połowie 2021 r. klienci zarejestrowali w Polsce 568 samochodów marki Iveco (dane wg. producenta), w tym 508 ciągników siodłowych, udział rynkowy marki wyniósł 3,3%. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że Iveco jest absolutnym liderem pod względem sprzedaży pojazdów zasilanych LNG – w omawianym okresie sprzedano 388 pojazdów tego typu, a liczba zamówień stale rośnie. Dla porównania – Scania i Volvo, które również mają w ofercie samochody zasilane LNG przekazały w pierwszym półroczu b.r. odpowiednio 224 oraz 67 samochodów.