
Nooteboom rozszerza ofertę naczep do transportu turbin wiatrowych o nową Mega Windmill Trailer XXL (MWT-XXL).
Firma Transannaberg Wiesiollek – jeden z liderów rynku transportu ponadgabarytowego i ciężkiego w Europie – jako pierwsza na świecie stała się użytkownikiem najnowszej naczepy Nooteboom Mega Windmill Transporter MWT-XXL, wyposażonej w wersji bazowej w 4-osiowy wózek przedni jeepdolly z najnowszym adapterem do transportu sekcji turbin wiatrowych o średnicy wewnętrznej do 6100 mm i 7-osiowy tylny samosterowny wózek jezdny, również z adapterem do podnoszenia.
Dzięki szerokiej regulacji sytemu mocowania naczepa jest w stanie transportować większe niż dotychczas sekcje wież. Ponadto można również załadować np. gondole turbin, co sprawia, że nowa MWT-XXL jest niezwykle wszechstronna.
Duże, większe, największe
Rozmiary elementów turbin wiatrowych stale rosną. Podczas gdy MWT-XL mógł już obsługiwać segmenty wież o średnicy wewn. do ok. 5700 mm, więcej niż oryginalny MWT, MWT-XXL trzeciej generacji może transportować jeszcze szerszy zakres segmentów wież o średnicy wewn. od ok. 2850 mm do 6100 mm, bez konieczności regulacji ramy montażowej. Osiąga się to dzięki podwójnej, hydraulicznie regulowanej ramie A. Ładunek jest mocowany za pomocą unikalnego trzypunktowego systemu, dzięki czemu Nooteboom MWT-XXL zapewnia łatwą obsługę i krótkie czasy załadunku i rozładunku. Ładowność pojazdu wynosi ok. 100 t, a złożony zestaw pozostaje dużo poniżej wysokości transportowej 4 m.

Udowodniona stabilność
Wraz ze wzrostem rozmiarów turbin wiatrowych, przenosi się też położenie środka ciężkości, wymagając rozszerzonej stabilności pojazdu dla zachowania całkowitego bezpieczeństwa przejazdu. Oprócz standardowych obliczeń teoretycznych, Nooteboom przeprowadził szczegółowe testy stabilności na torze testowym RDW w holdenderskim Lelystad, badając różnice w zachowaniu się na drodze między zawieszeniem pneumatycznym a hydraulicznym. Testy te wykazały, że nowy tylny wózek samojezdny Nooteboom o szerokości 2,84 m wraz z zawieszeniem pneumatycznym jest co najmniej tak samo stabilny, jak porównywalna naczepa z zawieszeniem hydraulicznym i osiami wahadłowymi. Co więcej, dzięki zawieszeniu pneumatycznemu, kierowca otrzymuje wyraźny sygnał w razie ewentualnego przechylania zestawu. Dzięki temu, może w porę zredukować prędkość, do momentu w którym zagrożenie spada. W przypadku wózków samojezdnych oraz osi wahadłowych, kierowca nie otrzymuje od zestawu odczuwalnego ostrzeżenia i nie może interweniować na czas.

Zawieszenie pneumatyczne
Nooteboom wybrał zawieszenie pneumatyczne ze względu na jego niepodważalne zalety. Dzięki temu rozwiązaniu, MWT-XXL charakteryzuje się najprostszą obsługą, niskimi kosztami konserwacji i niską masą własną. Całkowita masa załadowanego zestawu zazwyczaj pozostaje poniżej 150 t. Ponadto, gdy miechy osi zawieszenia pneumatycznego ulegają całkowitemu ściśnięciu z powodu dużych nierówności drogi, ciśnienie pozostaje w układzie zawieszenia, umożliwiając innym osiom dalsze przenoszenie obciążenia. W podobnej sytuacji z zawieszeniem hydraulicznym, ciśnienie w układzie zawieszenia jest utracone, a oś poddana kompresji jest przeciążona. Na koniec, zawieszenie pneumatyczne jest bardziej przyjazne dla środowiska, po prostu dlatego, że pojazd zużywa mniej oleju hydraulicznego.

Regulowane zaciski
Nową opcją w Nooteboom MWT-XXL są regulowane zaciski, które mocują wieżę u podstawy. Zaciski te są łatwo regulowane, umożliwiając bezpieczny załadunek i transport sekcji wieżowych z kołnierzami o różnych kształtach i grubości – bez stosowania dodatkowych adapterów. Dzięki temu nowa generacja MWT jest bardziej uniwersalna i umożliwia bezproblemowy transport zróżnicowanych typów komponentów turbin wiatrowych. Transannaberg z powodzeniem wdrożył już te regulowane zaciski w praktyce.

MWT: sprawdzone rozwiązanie od 22 lat
W 2003 r. Nooteboom wprowadził na rynek swoją innowacyjną i opatentowaną naczepę Mega Windmill Trailer, pierwszą tego typu na rynku. Ten udany pojazd został później zmodernizowany i wprowadzony jako typ MWT-XL. Po ponad 20 latach Nooteboom MWT pozostaje wiodącym rozwiązaniem transportowym w sektorze energetyki wiatrowej na całym świecie. Jednak branża wiatrowa wymaga coraz większej elastyczności, co skłoniło Nooteboom do wprowadzenia Mega Windmill Trailer XXL, zaprojektowanej do wielofunkcyjnego zastosowania. Wszystkie naczepy z rodziny Mega Windmill są specjalnie zaprojektowane do transportu dużych sekcji wież turbin wiatrowych ważących do ok. 100 t, bez podłogi ładunkowej i bez konieczności używania dźwigów do załadunku i rozładunku.
Najnowszy model MWT-XXL jest standardowo wyposażony w samosterujący wózek o szerokości 2,84 m, ale Nooteboom może również zestaw MWT z wózkiem tylnym o szerokości 2,55 m. Ten węższy wózek zajmuje mniej miejsca na drodze i pozostaje poniżej prawnie dopuszczalnej szerokości pojazdu, gdy jest pusty, co jest korzystne w przypadku uzyskania zezwoleń w kilku krajach europejskich.
