Zadaniem był transport dwóch kontenerów stalowych o masie 24 t i długości 21 m każdy, na odległość 100 km z Muttenz do Emmen k. Berna w Szwajcarii.
Podczas przygotowywania transportu trzeba było wziąć pod uwagę nie tylko wymiary ładunku i trudny profil, ale i całkowitą długość samochodu wraz z naczepą, wynoszącą 32 m. Istotne to było zwłaszcza przy zjazdach i wjazdach na autostrady. Ponadto wyzwaniem była wysokość barierek ochronnych wynosząca do 130 cm, rozmieszczonych po obu stronach pasa ruchu. Trudnym momentem były również przejazdy przez ronda: pod uwagę należało brać ich średnice ze względu na pokonywanie zakrętów przy długich rozstawach osi.
Firma Samuel Amsler AG realizująca projekt wykorzystała 2-osiową naczepę niskopodwoziową MegaMAX firmy Faymonville. W szwajcarskim Muttenz półokrągłe kontenery zostały przeładowane z barki na naczepę z obniżonym pokładem Faymonville Mega-Z-2L-V-KBX-A. Trasa do punktu rozładunkowego w Emmen koło Berna miała długość 100 km.
Pomocne osie wahliwe
Naczepy z obniżonym pokładem przeznaczone są właśnie do tak specyficznych zadań transportowych i ładunków – przewożone kontenery ważyły po 24 t i miały 21 m długości, 6,25 m szerokości i 4,3 m wysokości. Maksymalne podniesienie i obniżenie pokładu ładunkowego o 600 mm dzięki wahliwym osiom z zawieszeniem hydraulicznym umożliwiło na trasie przejazdu ominięcie barier ochronnych i sygnalizatorów – ładunek był częściowo wysunięty na bok o 1,86 m. 60-stopniowy kąt skrętu osi wahliwej pozwalał z powodzeniem wykonywać wszystkie manewry na zakrętach.
Sprawdziło się zdalne sterowanie radiowe układu kierowniczego podwozia. Operator na końcu transportu manewrował podwoziem w wąskich przejazdach z centymetrową precyzją – było to realne odciążenie kierowcy.
Opracowanie Dariusz Piernikarski