Czy rok 2025 będzie należał do LNG i BioLNG? Na pytanie odpowiadają specjaliści z firmy Targor-Truck

Piotr Rutkowski (fot. Targor Truck)

Jedną z kluczowych metod dekarbonizacji w transporcie drogowym jest paliwo gazowe LNG i Bio LNG. Dla dalszego rozwoju tego zielonego paliwa potrzebne jest wsparcie. O sytuacji na rynku i znaczeniu paliw gazowych dla zrównoważonych łańcuchów dostaw wypowiadają się specjaliści z firmy Targor-Truck, przewoźnika realizującego dostawy pojazdami nisko- i zeroemisyjnymi zasilanymi LNG i BioLNG.

Udział samochodów ciężarowych zasilanych paliwem gazowym systematycznie rośnie. Jak wynika z raportu „Transport drogowy w Polsce 2024-2025”, opracowanego przez Transport i Logistyka Polska (TLP) oraz SpotData, wykorzystanie biopaliw może być alternatywą dla elektryfikacji, a LNG dla paliw pochodzących z ropy naftowej w transporcie długodystansowym. Potwierdzają to liczby. W przytoczonym raporcie TLP podano, że 17% firm transportowych planuje zainwestować we floty zasilane gazem, 20% paliwami syntetycznymi, 37% biopaliwem, a tylko 13% będzie rozwijać floty w oparciu o napęd elektryczny. Eksperci z firmy Targor-Truck przewidują, że rok 2025 może przynieść wzrost zainteresowania gazem LNG i BioLNG jako efektywnej metody na dekarbonizację transportu.

Piotr Rutkowski (fot. Targor-Truck)

Wobec coraz większych wymogów odnośnie do zrównoważonych łańcuchów dostaw i większej świadomości o potrzebie redukcji emisji gazów cieplarnianych, konsumenci poszukują alternatyw, które nie tylko zaspokoją ich potrzeby energetyczne, ale też przyczynią się do ochrony środowiska. Naszym zdaniem, LNG a zwłaszcza BioLNG, jako paliwo pochodzące z odnawialnych źródeł, z certyfikacją pochodzenia substratów do produkcji, nie tylko zyska na popularności, ale przede wszystkim będzie odgrywać kluczową rolę w zrównoważonym transporcie drogowym towarów” – mówi Piotr Rutkowski, prezes zarządu Targor-Truck.

Sprzyjać temu może nie tylko sytuacja na rynku paliw i konieczność uniezależnienia się od dostaw paliw z krajów pozaunijnych, ale też w wymiarze praktycznym, rozbudowa sieci stacji  tankowania LNG. Dziś działa w Polsce 26 stacji LNG, dla porównania w Niemczech jest ich 189. Jesienią ub. roku otwarto też pierwszą w Polsce stację BioLNG w Rzepinie, oferującą tankowanie skroplonego biometanu.

<<< Link do relacji z pierwszego tankowania LNG w Polsce <<<

Potrzebne większe wsparcie

Polskie firmy transportowe, rozwijające floty w oparciu o LNG i BioLNG, pokładają duże nadzieje w objęciu przez Polskę przewodnictwa w radzie UE. Polska prezydencja w Unii Europejskiej może być szansą na promowanie szerszego podejścia do wykorzystania paliw alternatywnych, nie tylko w oparciu o elektryfikację i wodór. W tym kontekście, w listopadzie 2024 r., w Brukseli odbyło się spotkanie zorganizowane m.in. przez Związek Pracodawców Transport i Logistyka, w którym uczestniczył też Piotr Rutkowski, prezes zarządu Targor-Truck.

Jednym z kluczowych tematów, które poruszono, była możliwość wyboru metod niezbędnych do realizacji celów klimatycznych, z uwzględnieniem technologii takich jak bioLNG i e-paliwa, zamiast preferowania w unijnych regulacjach elektryfikacji i wodoru. Podkreślono także konieczność większego wsparcia dla rozwoju flot pojazdów z m.in. napędem BioLNG, w tym objęcia ich systemem ulg w opłatach drogowych obowiązujących w UE, analogicznym do tego, z którego korzystają elektryczne i wodorowe samochody ciężarowe. Takie rozwiązanie z pewnością przyczyniłoby się do szybszego rozwoju flot w oparciu o nisko – i zeroemisyjne paliwa gazowe.

LNG i BioLNG w zeroemisyjnych łańcuchach dostaw

LNG i BioLNG to paliwa, które będą odgrywać kluczową rolę w zielonej transformacji transportu, ponieważ  oba oferują znaczące korzyści dla środowiska i odbiorców usług transportowych, umożliwiając redukcję emisji przy obniżeniu kosztów operacyjnych. LNG, dzięki niższej cenie w porównaniu do oleju napędowego, daje przewagę kosztową, szczególnie w przypadku floty działającej na dużą skalę. Silniki zasilane LNG generują mniej hałasu, co jest ważne w przypadku realizacji dostaw w obszarach miejskich. Z kolei BioLNG jest paliwem neutralnym węglowo, a jego użycie pozwala na redukcję emisji CO2. Zarówno LNG, jak i BioLNG pomagają zmniejszyć emisję szkodliwych substancji, takich jak tlenki siarki, azotu i cząstki stałe, co poprawia jakość powietrza. Dodatkowo BioLNG wspiera gospodarkę w obiegu zamkniętym, gdyż do produkcji wykorzystuje się odpady organiczne. Co istotne, przejście z LNG na BioLNG jest proste, ponieważ nie wymaga modernizacji infrastruktury i pojazdów.

Warto podkreślić, że dzięki dostępnym zasobom gazu ziemnego, LNG zapewnia niezawodność dostaw. Z kolei BioLNG, produkowane w Europie, umożliwia uniezależnienie się od importu paliw kopalnych, co wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne.

Agnieszka Wierzbowska (fot. Targor-Truck)

LNG jest dobrym rozwiązaniem przejściowym dla firm dążących do obniżenia emisji, a BioLNG, dzięki swojemu potencjałowi neutralności węglowej, wyznacza kierunek dla transportu przyszłości” – podkreśla Agnieszka Wierzbowska, dyrektor zarządzająca Targor-Truck.

Inwestycje w zarządzanie zrównoważonymi łańcuchami dostaw

Rozwój usług zeroemisyjnego transportu drogowego, w oparciu o nisko- i zeroemisyjną flotę samochodów ciężarowych zasilanych LNG/BioLNG, jest głównym kierunkiem rozwoju Targor-Truck. Obecnie firma jest jednym z największych przewoźników w kraju z tak dużą flotą pojazdów własnych napędzanych LNG i BioLNG. Flota Targor-Truck liczy aktualnie 300 pojazdów ciężarowych z czego 135, to ciągniki z napędem LNG i BioLNG. W 2025 r. liczba tych pojazdów zwiększy się do 150, gdyż przewoźnik zamówił właśnie 15 modeli Iveco z napędem gazowym LNG.

Wsparcie w zarządzaniu zrównoważonymi łańcuchami dostaw dla klientów mają zapewnić inwestycje w rozwój systemów cyfrowych do zarządzania transportem, m.in. wdrożenie elektronicznego listu przewozowego e-CMR.