We wrześniu br. w Rzepinie na stacji paliw należącej do transportowo-logistycznej firmy E-LOGIS odbyło się pierwsze w Polsce tankowanie bioLNG do pojazdu ciężarowego. Zatankowano Iveco S-Way Natural Gas, a paliwo na stację dostarczyła firma DUON.
Należąca do Grupy ELMEX wielkopolska spółka E-LOGIS specjalizuje się w transporcie drogowym, spedycji i logistyce. Stworzyła jedną z pierwszych w Polsce flotę w pełni bazującą na ekologicznych pojazdach ciężarowych napędzanych biopaliwem LNG. Obecnie w jej skład wchodzi już ponad 130 takich ciężarówek, z których aż 60% pojazdów stanowią Iveco S-Way Natural Gas.
Konsekwencją działań firmy E-LOGIS, związanych z przechodzeniem na możliwie jak najbardziej proekologiczne rozwiązania transportowe, było poszerzenie oferty należącej do niej stacji tankowania LNG także o paliwo bioLNG. Co istotne stacja ta jest ogólnodostępna i mogą na niej wygodnie tankować wszyscy klienci wykorzystujący w swoich pojazdach paliwo LNG, a teraz także bioLNG. Ten nowoczesny obiekt znajduje się w Rzepinie przy ul. Akacjowej 10, zaledwie 2 km od węzła na autostradzie A2.
Dostawcą bioLNG na stację E-LOGIS w Rzepinie jest firma DUON, która dysponuje jedną z największych w naszym kraju flot własnych specjalistycznych zestawów z cysternami o różnej pojemności, przeznaczonych do realizowania dostaw gazu do klientów. Jako jedna z pierwszych firm w Polsce ma certyfikat ISSC (International Sustainability & Carbon Certification), uznany dokument certyfikacji łańcucha produkcji biomasy, biokomponentów i biopaliw, dający możliwość rozróżnienia nośników energii produkowanych w sposób zrównoważony, przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł.
Pojazdy ciężarowe Iveco S-Way Natural Gas są fabrycznie przystosowane do zasilania bioLNG (skroplonym biometanem), będącym odnawialnym źródłem energii o najmniejszym śladzie węglowym (na podstawie analizy cyklu życia). Dzięki zbiornikom o pojemności 380 kg (1080 l) ciągniki Iveco S-Way Natural Gas mogą pokonać nawet 1700 km na jednym tankowaniu. Biometan może być produkowany lokalnie na bazie odpadów rolnych lub komunalnych, zapewniając rolnikom oraz np. spółkom samorządowym możliwość uzyskania dodatkowych przychodów. BioLNG jest neutralnym węglowo paliwem praktycznie bez wpływu na środowisko, redukując emisję CO2 aż o 95%, a także wydatnie ograniczając emisję cząstek stałych (PM) oraz dwutelnku azotu NO2. BioLNG to właściwie czysty metan (przynajmniej 98,5%) pochodzenia organicznego oraz śladowych ilości innych gazów takich jak azot, tlen, wodór i innych.
Wielka zaletą bioLNG jest jego pełna kompatybilność z istniejącą już infrastrukturą LNG, liczącą ponad 750 stacji na terenie Unii Europejskiej. Umożliwia to tankowanie pojazdów ciężarowych zasilanych bioLNG na tych samych stacjach co LNG, bez konieczności modyfikowania sprzętu ani ponoszenia kosztów nowych inwestycji. Dzięki rozległej sieci stacji LNG w całej UE, w skład której wchodzą także placówki oferujące 100% bioLNG, operatorzy flot mogą korzystać z tego w pełni ekologicznego paliwa bez ponoszenia wstępnych kosztów. Taka elastyczność sprawia, że bioLNG stało się praktycznym i opłacalnym rozwiązaniem na drodze do dekarbonizacji flot pojazdów.
Oprócz możliwości bezproblemowego wykorzystania w transporcie długodystansowym, silniki IVECO zasilane bioLNG świetnie sprawdzają się do realizowania np. nocnych dostaw na terenach zurbanizowanych, ze względu na ich cichą pracę.