Co ma w sobie nowe Iveco S-Way

Iveco S-Way MY24 to wzrost wydajności paliwowej nawet o 10%, a nowe zaawansowane funkcje i profesjonalne usługi mogą ją zwiększyć o kolejne 4% (fot. Iveco)

Iveco S-Way w nowej odsłonie to wiele nowych, zapewniających większy komfort funkcji, to nowy i wydajny silnik xCursor 13, ulepszona aerodynamika kabiny i nowoczesny system jazdy przewidującej oparty na mapach 3D i pozycjonowaniu GPS. Iveco S-Way MY24 to wzrost wydajności paliwowej nawet o 10%, a nowe zaawansowane funkcje i profesjonalne usługi mogą ją zwiększyć o kolejne 4%.

Nowy silnik xCursor 13 został opracowany przez FPT Industrial – siostrzaną firmę należącą do Iveco Group. Wielopaliwowy xCursor 13 to najbardziej przełomowa wersja silnika, od czasu gdy został on wprowadzony na rynek jeszcze w latach 90. Silnik ten napędza pojazdy ciężkiej gamy S-Way i pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o 10%. Dodajmy, że wszystkie pojazdy Iveco najnowszej generacji, które będą wyposażone w silniki Diesla, kwalifikują się do klasy 2, a z silnikami gazowymi – do klasy 3 w nowym niemieckim systemie opłat autostradowych.

xCursor 13 został wyposażony w nową turbosprężarkę pozwalającą na uzyskanie wysokiego momentu obrotowego przy niskiej prędkości obrotowej silnika, układ wtryskowy common rail o ciśnieniu wtrysku do 2500 bar, lżejszy blok silnika i głowicę, inteligentny osprzęt oraz dodatkowe elementy obniżające tarcie.

W swojej najmocniejszej konfiguracji silnik osiąga moc 580 KM (427 kW) i moment obrotowy 2800 Nm, co sprawia, że idealnie nadaje się do ciężkich zadań transportowych wymagających maksymalnych osiągów. Z kolei warianty o mocy 460 KM (338 kW) i 500 KM (368 kW) i momencie obrotowym odpowiednio 2500 Nm i 2600 Nm pozwalają na maksymalnie wydajną jazdę na długich trasach. Nowe Iveco S-Way z silnikiem XCursor 13 zapewnia wzrost wydajności paliwowej nawet o 10%, a nowe zaawansowane funkcje i profesjonalne usługi mogą ją zwiększyć o kolejne 4%. Masę silnika zmniejszono o 10% – ten model jest nawet lżejszy niż stosowany dotychczas Cursor 11.

Nowy silnik xCursor 13 (XC13) (fot. FPT Industrial)

Standardowa trwałość szacowana jest teraz nawet do 1,6 mln km, czyli o 33% więcej niż w przypadku wcześniejszego modelu. Nowy hamulec silnikowy o wysokiej wydajności pracuje o 30% efektywniej i może zastępować retarder hydrauliczny w przypadku większości rodzajów zadań transportowych.

Nowy silnik połączono ze zmodernizowaną 12-biegową przekładnią ZF traXon II generacji, która przekazuje napęd na oś napędową Meritor 17xHE o dłuższych przełożeniach. Nowa skrzynia biegów ma kilka ulepszeń, takich jak wspomaganie zmiany biegów w czasie hamowania silnikiem czy wspomaganie cofania załączające bieg wsteczny podczas zatrzymywania.

W nowym Iveco S-WAY znalazł się również system jazdy przewidującej HiCruise II generacji, korzystający z map 3D i pozycjonowania GPS, który oprócz profilu drogi rozpoznaje zakręty i ronda, odpowiednio dostosowując prędkość pojazdu. Tryb jazdy Eco zoptymalizowano z wykorzystaniem strategii zmiany biegów, dostępności momentu obrotowego czy funkcji EcoRoll.

Nowe Iveco S-Way (oraz X-Way) zapewniają niższe zużycie paliwa i lepsze osiągi także przy zasilaniu silników gazem ziemnym. Silnik xCursor 13 NG generuje moc maksymalną 500 KM (368 kW) i 2200 Nm momentu obrotowego, przy zmniejszeniu zużycia paliwa nawet o 11%. Tak dobre osiągi połączono z zaletami ekologicznymi gazu ziemnego, co może pomóc w istotnym zmniejszeniu emisji CO2 nawet o 95% przy zasilaniu biometanem i redukcji poziomu hałasu w porównaniu z równoważnym pojazdem z silnikiem zasilanym olejem napędowym. Silnik xCursor 13 jest też przygotowany do zasilania wodorem.

Różne wersje kabin Iveco S-Way (fot. Iveco)

W kabinie
Wyjątkowy komfort na pokładzie S-Way zapewnia nowy projekt wnętrza o poprawionej ergonomii, nowa deska rozdzielcza, a także w pełni cyfrowy kokpit z zestawem wskaźników TFT, systemem infotainment i systemem kamer zastępujących lusterka wsteczne. W pojazdach nowej gamy jeszcze bardziej poprawiono komfort, odświeżając rozwiązania z zakresu ergonomii, obniżając fotel i wprowadzając dodatkowy przegub kolumny kierownicy, co pozwoliło na jej większe pochylenie w kierunku kierowcy oraz odchylenie jej do pionu przy wychodzeniu lub w czasie wypoczynku.

Nowe wnętrze to kontrastowe kolory i dodatkowe schowki, a logicznie rozmieszczone przełączniki przenoszą ogólną ergonomię na nowy poziom. Elektronicznie sterowany hamulec postojowy z automatycznym załączaniem zwiększa bezpieczeństwo i uporządkowanie przestrzeni w kabinie. Na desce rozdzielczej po stronie pasażera znalazł się nowy składany stolik, obok umieszczono gniazdo USB. Wszystko jest na swoim miejscu: dodatkowe schowki i szuflady w konsoli środkowej na przedmioty i dokumenty. Dwa gniazda USB w desce rozdzielczej są dostępne w wyposażeniu standardowym.

Komfort na pokładzie Iveco S-Way zapewnia przeprojektowane wnętrze kabiny o poprawionej ergonomii, nowa deska rozdzielcza, a także w pełni cyfrowy kokpit z zestawem wskaźników TFT, systemem Infotainment i systemem kamer zastępujących lusterka wsteczne (fot. Iveco)

Wyposażenie opcjonalne obejmuje Mirrorcams – system kamer zastępujących główne i szerokokątne lusterka wsteczne. Kamery dzięki zmniejszeniu powierzchni czołowej obniżają opór aerodynamiczny, co przekłada się na redukcję zużycia paliwa nawet o 1,5% w porównaniu ze standardowymi lusterkami.

W kabinie wprowadzono cyfrową deskę rozdzielczą z 10-calowym wyświetlaczem, który dostarcza kierowcy informacji o pojeździe, a ekran można dostosować do indywidualnych preferencji. Ofertę uzupełnia opcjonalny 12-calowy, konfigurowalny wyświetlacz zintegrowany z systemem infotainment.

Klienci mają możliwość dalszej personalizacji modeli Iveco S-Way i zwiększenia poczucia przynależności do rodziny Iveco dzięki wielu nowym opcjom, dostępnym w zależności od wybranego rodzaju kabiny. Oprócz nowego logo Iveco w wersji chromowanej lub w kolorze grafitowym Gunmetal, do wyboru jest osiem wariantów kolorystycznych atrapy chłodnicy. Można postawić na wykończenia błyszczące, elementy metaliczne, a nawet opcje w kolorze nadwozia.

Nowy składany stolik po stronie pasażera, obok umieszczono gniazdo USB (fot. D. Piernikarski)

Nowe systemy wspomagające
Gama Iveco Way oferuje zaawansowane systemy poziomu 2 (ADAS) wspomagające kierowcę – to duży krok naprzód zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i komfortu jazdy. Asystent autostradowy Highway Assist pomaga utrzymać pojazd na środku pasa ruchu, wykrywając i korygując odchylenia toru jazdy za pomocą aktywnego układu kierowniczego Active Steering. Tempomat adaptacyjny z funkcją zatrzymywania i ruszania zapewnia utrzymanie ustalonej prędkości oraz zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu, a także automatyczne zatrzymanie i ponowne ruszenie podczas jazdy w korkach.

W całej gamie Way wprowadzono kompleksowy pakiet funkcji bezpieczeństwa, takich jak system informowania o obecności obiektów w martwym polu z boku pojazdu Blind Spot Warning i system informowania o obecności obiektów bezpośrednio przed pojazdem Moving-Off Information Systems. Jest również wykrywanie zmęczenia kierowcy Driver Drowsiness Detection, asystent prędkości Intelligent Speed Assist oraz opcjonalna blokada alkoholowa Alcohol Interlock.

Opracowanie Dariusz Piernikarski

Fot. Iveco