Ruszył sezon wyścigów ciężarówek FIA 2023. W Misano pokazano elektryczny bolid wyścigowy – prototyp Iveco eTruck

Pace Truck (fot. Iveco)

Wyścigi ciężarówek Truck Racing, to impreza motorowa rozgrywana pod auspicjami FIA i przyciągająca na tory wielotysięczne grupy fanów, dostarczając im sporej dawki emocji. W ub. weekend 20-21 maja rundą we włoskim Misano rozpoczął się nowy sezon Wyścigowych Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych (ETRC). Polscy kibice będą mogli kibicować kierowcom już za miesiąc na Torze Poznań.

Rywalizacja na torze jest bardzo widowiskowa, gdyż ponad 5-tonowe ciężarówki wyposażone w podrasowane prawie 1200-konne silniki o potężnych momentach obrotowych, przyspieszające do 160 km/h w niespełna 5 sekund, jeżdżą na torach przystosowanych do samochodów osobowych, jest więc na nich dosyć ciasno, są przepychanki i o kolizje nie trudno. Zwłaszcza że zawodnicy, walcząc zaciekle o wygraną, nie oszczędzają swoich pojazdów. Jest to stały i wręcz pożądany przez kibiców element wyścigów. Jedynie później mechanicy mają ręce pełne roboty, gdy w pit-stopach doprowadzają „do ładu” uszkodzone ciężarówki.

Zespół Die Bullen von Iveco
Iveco jest oficjalnym partnerem serii i sponsorem technicznym Die Bullen von Iveco – wspólnej ekipy dwóch zespołów: Schwabentruck i Hahn. Zawodnicy startują w bolidach Iveco S‑Way-R, zmodyfikowanych dla uzyskania jak najlepszych osiągów i zasilanych paliwem HVO (uwodorniony olej roślinny), które zapewnia znakomite osiągi przy obniżonej emisji.

Fot. Iveco

Liderem zespołu Hahn Racing jest sześciokrotny mistrz Europy Jochen Hahn (na zdjęciu poniżej, pierwszy z prawej). Razem z nim w zespole jeździ również jego syn Lukas Hahn (pierwszy z lewej). Jochen rywalizuje o odzyskanie tytułu mistrza, który zdobywał dwa lata z rzędu w 2018 i 2019 roku. Steffi Halm (na zdjęciu w środku), jako jedyna kobieta biorąca udział w tych zawodach, prowadzi zespół Schwabentruck już piąty sezon.

Fot. Iveco

Elektryczna wyścigówka Iveco
Rarytasem rundy otwierającej sezon w Misano była prezentacja elektrycznego modelu wyścigowego Iveco eTruck. To prototypowa ciężarówka opracowana przez Team Hahn Racing przy technicznym wsparciu inżynierów Iveco oraz Centrum Projektowego Iveco w zakresie projektu kabiny. Iveco eTruck jest elektryczną wersją ciężkiego Iveco S‑Way, wyposażoną w tylną oś eAxle produkcji FPT Industrial. Pojazd rozwija max moc 840 kW. System eTruck ze szczytową mocą ładowania 522 kW umożliwia pokonanie całego dystansu wyścigu (FIA ETRC). Łączna pojemność 4 akumulatorów trakcyjnych wynosi 252 kWh. Pojazd zostanie także zaprezentowany w pokazie dynamicznym na torze Nürburgring w Niemczech 15 i 16 lipca br.

eTruck (fot. Iveco)

Pace Truck jak Safety Car
Iveco, jako oficjalny partner Wyścigowych Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych FIA w sezonie 2023, już trzeci rok z rządu wspiera Europejskie Stowarzyszenie Wyścigów Samochodów Ciężarowych (ETRA) w realizacji celu zerowej emisji netto do 2038 r., udostępniając samochód Iveco S‑Way LNG, czyli pierwszy Pace Truck (odpowiednik Safety Car w Formule 1) z alternatywnym napędem w historii FIA‑ETRC.

Pojazd napędzany jest skroplonym biogazem ziemnym (bio‑LNG) tankowanym do dwóch 540‑litrowych zbiorników, które mogą pomieścić do 390 kg tego paliwa. Taka ilość pozwala na przejechanie do 1600 km. Silnik pojazdu generuje znacznie mniejszą emisję tlenków azotu i cząstek stałych w porównaniu z odpowiednikami zasilanymi olejem napędowym, a emisja CO2 jest zredukowana nawet o 95% w przypadku stosowania biometanu.

Zasady weekendu wyścigowego
Przypomnijmy w weekend wyścigowy, zarówno w sobotę jak i w niedzielę, odbywając się 2 wyścigi. Sobota zaczyna się od sesji treningowej i sesji kwalifikacyjnej, w której kierowcy walczą o najlepszy czas na linii startowej do pierwszego wyścigu.

Kolejność na starcie do drugiego wyścigu ustalana jest na podstawie wyników z wyścigu pierwszego, czyli ośmiu najlepszych kierowców będzie startowało w odwrotnej kolejności: 8. zawodnik wystartuje jako pierwszy, 7. jako drugi itd. W niedzielę zasady powtórzą się. Punkty zdobędzie dziesięciu najlepszych kierowców każdego z czterech wyścigów.

Przebieg rundy w Misano
W sobotę, 20 maja, w pierwszym wyścigu, który wystartował pod żółtą flagą z powodu trudnych warunków pogodowych, Jochen Hahn odniósł zwycięstwo przed Antonio Albacete i André Kursim. Koleżanka z zespołu Iveco, Steffi Halm, z powodów technicznych musiała wycofać się z dalszej walki o zwycięstwo tego dnia. W ekscytującym drugim wyścigu pierwszego dnia zawodów, Team Hahn Racing zaciekle walczył z zawodnikami, zajmując 5. miejsce.

W niedzielę, 21 maja Jochen Hahn maksymalnie wykorzystał doskonałe warunki wyścigowe. W ostatnim wyścigu świetnie wystartował i wyprzedzając rywali, zakończył zwycięstwem, a także drugim miejscem na podium dla zespołu Team Hahn Racing.

Pierwsza runda FIA ETRC 2023 zakończyła się sukcesem zespołu Die Bullen von Iveco, który zajął 2. miejsce w klasyfikacji drużynowej.
Druga runda Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Samochodów Ciężarowych odbędzie się 10 i 11 czerwca br. na torze Slovakia Ring.

Autor: Katarzyna Biskupska

Sobota – Jochen Hahn wygrywa wyścig (na zdjęciu w środku) (fot. FIA ETRC)