
Zespół magazynu Global Trailer we wrześniu 2024 r. opublikował po raz kolejny globalny ranking producentów naczep. Prezentujemy światową czołówkę – Top 20.
Redakcja magazynu Global Trailer od 2016 r. indeksuje producentów przyczep i naczep na całym świecie i klasyfikuje ich na podstawie wyników produkcji. W większości przypadków otrzymywane informacje są przyjmowane w dobrej wierze, jednak dane te są niezależnie weryfikowane, aby sprawdzić ich prawdziwość, szczególnie w przypadku nowych kontaktów lub gdy coś wygląda nie tak. Producenci OEM i dostawcy uważają listę rankingową przygotowywaną przez Global Trailer za cenne źródło do porównywania wydajności produkcji i do sprawdzania, kto jest kim na międzynarodowej scenie budowy przyczep. W „Samochodach Specjalnych” publikujemy te zestawienia od 2017 r.
Top 20 – ranking naczep 2024
W ostatnich latach CIMC (China International Marine ContainersVehiclesGroup) odnotowywało sukces komercyjny na rynkach krajowych i zagranicznych w ramach swojej strategii biznesowej „Intercontinental Operation, Local Manufacturing” (działania interkontynentalne, produkcja lokalna). Obecnie producent zdecydował się wydzielić 2 oddzielne nurty produkcji. „CIMC Vehicles Global” obejmuje Chiny, Azję, Afrykę, Australię i Europę, podczas gdy „Vanguard Global” reprezentuje operacje CIMC w Ameryce Północnej. CIMC osiągnął niezwykłe wyniki, utrzymując najwyższą pozycję na świecie w branży produkcji naczep przez 11 kolejnych lat. Tymczasem marża zysku operacyjnego w Chinach osiągnęła 13%, a przychody z działalności zagranicznej stanowiły ponad 50% w 2023 r.

Amerykański producent naczep − Hyundai Translead − ponownie zajmuje 2. miejsce. W marcu 2024 r. świętował on 35-lecie działalności. Zdaniem zarządu to dealerzy odegrali kluczową rolę w rozbudowie marki i wspieraniu klientów.
Kolejna amerykańska firma, Utility, zajęła 3. miejsce. Ta potęga uruchomiła również spółkę joint venture ze Schmitz Cargobull (Cargobull North America), która pomogła zwiększyć możliwości produkcyjne Utility. Będziemy obserwować wprowadzanie nowych naczep chłodniczych z agregatami Schmitz Cargobull z dużym zainteresowaniem.
Great Dane, inny północnoamerykański gracz, utrzymał produkcję naczep na dużym poziomie. Firma wprowadziła ostatnio nowe produkty, m.in. jest to naczepa z systemem akumulatorów, tylną klapą z funkcją elektrycznego otwierania i zamykania, kamerą cofania z ekranem w kabinie ciągnika, automatycznym otwieraczem tylnych drzwi i gniazdem ładowania 120 V AC dla wózków paletowych i innego sprzętu. Znamy te rozwiązania z rynku europejskiego, ale w warunkach amerykańskich jest to innowacyjne podejście.
Schmitz Cargobull, z międzynarodową obecnością i imponującym portfolio produktów i usług, zajmuje dopiero 5. miejsce w rankingu. Producent przejął w ubiegłym roku firmę Berger Trailers – producenta lekkich naczep kurtynowych i został doceniony za wykorzystanie modelu Kaizen, filozofii biznesowej ukierunkowanej na ciągłe doskonalenie w całej organizacji. Jest to wyraźnie widoczne w projektach badawczo-rozwojowych i skupieniu na telematyce, sieciach cyfrowych i wspieraniu zrównoważonego rozwoju poprzez wdrażanie naczep, takich jak w pełni elektryczna chłodnia S.KOe COOL.

Niestety Schwarzmüller przegapił moment na przesłanie swoich danych do raportu. Co ciekawe, Krone wzmocniło współpracę z tym producentem. Oba przedsiębiorstwa mają nadal działać tak jak dotychczas, współpracując poprzez wspólne inwestycje, a współpraca wzbogaci ich ofertę produktów, która obejmuje nadwozia ciężarówek, przyczepy niskopodwoziowe, przyczepy z ruchomą podłogą i wiele innych rodzajów pojazdów. Niestety Krone, odnotowując spadek produkcji o 32%, zajęło dopiero 6. miejsce w rankingu (3. w 2023 r.).

Brazylia zamyka pierwszą dziesiątkę z firmami Randon i Facchini.W tegorocznym raporcie pojawił się nowy uczestnik – północnoamerykańska firma Vanguard Global, która zabłysnęła na liście rankingowej na 11. pozycji z roczną produkcją 23 519 pojazdów.
Grupa Wielton w swojej produkcji bazuje na strategii międzynarodowej wielomarkowości. To niestety nie wystarczyło, by utrzymać 10. miejsce w rankingu. Spadek produkcji w Grupie wyniósł 25% (25 114 szt. w rankingu z 2023 r., 19 580 szt. obecnie), co pozwoliło na zajęcie 12. pozycji. W Grupie Wielton znajdują się obecnie firmy Wielton SA, Fruehauf, Lawrence-David, Langendorf i Viberti oraz przejęta pod koniec 2021 r. hiszpańska firma Guillén Desarrollos Industriales (GDI).

Kässbohrer, TalsonTrailer i TırsanTreyler,czyli producenci należący do Grupy Tirsan, odnotowali łącznie spadek produkcji o 34% do poziomu 11 820 pojazdów (18 015 szt. w raporcie z 2023 r.), jednak nie pozwoliło to na utrzymanie ubiegłorocznej pozycji w rankingu – Grupa przesunęła się w dół na 13. pozycję.

Niemiecki Kögel Trailer odnotował spadek produkcji o 16%, co przy dobrej koniunkturze producentów amerykańskich oznaczało spadek z 13. na 14. miejsce. Ostatnim z europejskich producentów, który znalazł się w pierwszej dwudziestce, jest hiszpański Lecitraier – wyprodukowanie 8921 pojazdów (wzrost o 11% r/r) pozwoliło na zajęcie 19. pozycji.
Jak przygotowano raport?
Chociaż w prezentowanym rankingu producentów naczep bazowano na całkowitej produkcji jako kluczowym kryterium oceny, to na światowym rynku z sukcesem działa wielu producentów, którzy oferują wysoce wyspecjalizowane pojazdy, a ich produkcja może być sprzeczna z prostotą produkcji wielkoseryjnej z maksymalną wydajnością. Dlatego zestawienie nie porównuje przychodów ani rentowności firm, ale powinno służyć jako obraz obecnej sceny producentów naczep wyłącznie z punktu widzenia skali produkcji.
Mimo że tegoroczna edycja rankingu magazynu Global Trailer, tak jak i poprzednie, została opracowana z najwyższym zaangażowaniem w dokładność i profesjonalizm, nadal ranking ten ma charakter jedynie poglądowy. Autorzy raportu skontaktowali się z ponad 100 producentami OEM na całym świecie. Jeśli nie można było uzyskać oficjalnych danych dotyczących wielkości produkcji bezpośrednio od producenta, poszukiwano danych w źródłach branżowych (oficjalnie publikowane dane statystyczne). Jeśli dane szacunkowe nie były dostępne, marka nie była brana pod uwagę. Prezentowany raport dotyczy sprzedaży w ramach czasowych od 1 lipca 2023 r. do 30 czerwca 2024 r., chyba że wskazano inaczej.
Niektóre dane dotyczące produkcji mogą być jednak niemiarodajne. Przygotowując raport, oczekiwano jedynie wartości liczbowych określających wielkość produkcji naczep, jednak niektórzy producenci dostarczyli informacje, które obejmowały również produkcję innego asortymentu, takiego jak nadwozia (zabudowy) samochodów ciężarowych i/lub kontenery intermodalne. Ponieważ autorzy rankingu nie byli w stanie w miarodajny sposób zweryfikować otrzymanych danych, zaufali informacjom od producentów. Inni producenci OEM zdecydowali się nie ujawniać wielkości produkcji z różnych powodów, w tym ze względu na poufność czy zgodność z przepisami giełdowymi lub po prostu nie odpowiedzieli przed upływem terminu.
Ranking czołowych 20 producentów naczep wg Global Trailer [1, 2]; podane dane dotyczą okresu 01.07.2023–30.06.2024); (podkreślono producentów europejskich)

NOEM– nowy producent (nowa marka), poprzednio nie uwzględniany w rankingu
* dane orientacyjne, pozyskane z innych źródeł niż producenci
Opracował: Dariusz Piernikarski
Bibliografia
- Top 20 Trailer OEM ranking, “Global Trailer“, issue 66, September 2023.
- Top 20 Trailer OEM ranking, “Global Trailer“, issue 70, September 2024.