
Wybór ciągników siodłowych DAF XD Electric był poprzedzony analizą rentowności i testami tego modelu. Firmą, która złożyła pierwsze w Polsce zamówienie na elektryczne pojazdy marki DAF jest Dobosz Trans.
Firma Dobosz Trans z Olesna, wieloletni klient Grupy DBK, eksploatuje już ponad 200 spalinowych DAF-ów.
“Zamówienie pierwszych elektrycznych ciężarówek wiąże się z pewną ekscytacją, choć sama technologia nie jest dla nas nowością, ponieważ użytkujemy już w firmie wiele osobowych ‘elektryków’. Decyzja o zakupie elektrycznych ciągników siodłowych jest przez nas bardzo dobrze przemyślana. Opieraliśmy się również na testach, które przeprowadziliśmy w realiach naszej eksploatacji, z 24-tonowym obciążeniem. Ekologia jest dla mnie bardzo ważna, ale w biznesie, w warunkach rynkowej rywalizacji, musimy się kierować liczbami. A te okazują się zaskakująco korzystne w przypadku wersji elektrycznych, które pozwalają na osiągnięcie pozytywnych wyników finansowych” – tłumaczy Maciej Dobosz, właściciel firmy Dobosz Trans.
Pojazdy będą wykorzystywane głównie do transportu regionalnego – pracę będą zaczynać i kończyć w bazie firmy.
“Do tematu elektromobilności podchodzimy kompleksowo. Rozwijamy nie tylko flotę, lecz także infrastrukturę do ładowania. Już teraz osobowe samochody elektryczne ładujemy energią pozyskaną ze słońca, która – pomijając koszty inwestycji – jest darmowa. Energię w akumulatorach DAF-ów XD również będziemy uzupełniać w ten sposób” – dodaje przedsiębiorca.

Zamówione w Grupie DBK egzemplarze to wersje z pięcioma pakietami baterii o łącznej pojemności 525 kWh, co pozwala na pokonanie nawet 500 km na jednym ładowaniu. Ogniwa wykonane w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), to obecnie najtrwalsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Co ważne, akumulatory tego typu są odporne na wielokrotne ładowanie do 100% pojemności.
DAF-y XD Electric dla Dobosz Trans będą napędzane silnikami PACCAR EX-D2 o mocy 350 kW (476 KM). Aby maksymalnie zwiększyć wydajność i zasięg pojazdy zostały wyposażone w pełny pakiet aerodynamiczny, obejmujący m.in. system DVS, zastępujący klasyczne lusterka.

“Pan Maciej Dobosz ma świetny pomysł na wykorzystanie samochodów elektrycznych w swojej działalności. To pierwszy w Grupie DBK i w mojej karierze kontrakt na samochody elektryczne. Wiem, że klient sprawdzał też produkty wielu innych marek, miał też okazję przetestować elektrycznego DAF-a w Eindhoven. Jak widać DAF wypadł w tym porównaniu najlepiej” – podsumował Dariusz Rogalski, regionalny dyrektor sprzedaży w Grupie DBK, która dostarczy zamówione pojazdy.
Zamówione DAF-y wyposażono w pneumatycznie zawieszoną kabinę Sleeper High Cab z oknem krawężnikowym w drzwiach pasażera, luksusowe fotele, łóżko Xtra Comfort, klimatyzację postojową z automatycznym sterowaniem, przednią szybę z dodatkową folią czy też system informacyjno-rozrywkowy Luxury Plus.
“Klient zdecydował się na zakup po testach w Holandii, które były jednym z ostatnich etapów wdrażania elektromobilności w działalności transportowej. Firma Dobosz Trans w przemyślany, strategiczny sposób przygotowała się do tego kroku, inwestując w odpowiednią infrastrukturę, która przyczyni się do tego, że eksploatacja elektrycznych DAF-ów XD będzie nie tylko ekologiczna, ale przede wszystkim rentowna” – tłumaczy Adam Burczyk, regionalny menedżer sprzedaży marki DAF.
