
Firma DAF Trucks modernizuje swoje modele XD, XF, XG i XG+. Pierwszym zwiastunem zmian był ognisto czerwony kolor lakieru, jakim zostały pomalowane pojazdy prezentowane podczas targów IAA Transportation 2024. Oto najważniejsze innowacje DAF w skrócie.
Holenderska marka DAF przygotowała na IAA obszerny program, pokazano pełną gamę pojazdów, z naciskiem na pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Bo to w nich, dzięki właśnie wprowadzonym zmianom w układzie napędowym oraz optymalizacji własności aerodynamicznych modeli DAF XD, XF, XG i XG+ uzyskano zmniejszenie zużycia paliwa o 3%. Dzięki temu wybrane modele pojazdów DAF nowej generacji kwalifikują się do klasy 3 w niemieckim systemie opłat autostradowych, co przewoźnikom może rocznie przynieść tysiące euro oszczędności z opłat drogowych.

Zmiany w układach napędowych
Podniesienie wydajności silników PACCAR MX-11 oraz MX-13 osiągnięto m.in. dzięki zmianie faz rozrządu silnika zgodnie z zasadą cyklu Millera (w uproszczeniu: opóźnione zamknięcie zaworów ssących). Turbosprężarki i zawór recyrkulacji spalin (EGR) zostały zmodyfikowane, aby bezproblemowo funkcjonowały po zmianie faz rozrządu. Zastosowano również pompę cieczy chłodzącej z podwójnym napędem – elektrycznym, działającym przy niskich obciążeniach, oraz pasowym, gdy wymagana jest duża wydajność chłodzenia. Za dostarczanie paliwa do cylindrów odpowiadają wtryskiwacze najnowszej generacji. Zastosowano również dwucylindrową sprężarkę powietrza ze sprzęgłem.

Nowe rozwiązania wprowadzono również w osi napędowej SR1344 DAF. Obejmują one bardziej wytrzymały i trwały zębnik o nowej konstrukcji, pozwalający na optymalne przenoszenie strumienia mocy generowanej przez najmocniejszą wersję silnika PACCAR MX-13 (390 kW/530 KM). Nowa strategia zmiany przełożeń w skrzyni biegów oraz zmiany w silnikach pozwoliły na wprowadzenie niskiego przełożenia przekładni głównej (2,05:1), co obniża prędkość obrotową silnika podczas jazdy autostradowej i tym samym zmniejsza zużycie paliwa nawet o 7% we wszystkich silnikach ciągników 4×2. Program osi SR1344 został uzupełniony o wersję z przełożeniem 2,64:1 ze szlifowanymi kołami zębatymi.
Silniki PACCAR MX są w pełni przygotowane do pracy z biodieslem HVO, wersje przystosowane do zasilania paliwem B100 FAME będą dostępne na początku przyszłego roku.

DAF Digital Vision w standardzie
Aby zoptymalizować wydajność nowej generacji pojazdów DAF, w standardowych konfiguracjach wersji 4×2 i 6×2 (w zależności od rynku i zastosowania) wprowadzono system kamer DAF Digital Vision zastępujący konwencjonalne lusterka, tempomat przewidujący oraz opony o niskich oporach toczenia, zapewniające dodatkowe 6% oszczędności paliwa. W przypadku klientów, którzy wcześniej nie zamówili tych opcji, całkowite oszczędności paliwa i zmniejszenie emisji CO2 wyniosą do 9%. W codziennej eksploatacji redukcja spalania może być jeszcze większa, ponieważ również pakiet aerodynamiczny należy teraz do wyposażenia fabrycznego.

PACCAR Connect
Wszystkie pojazdy ciężarowe DAF zostały objęte 10-letnią subskrypcją PACCAR Connect. Ta internetowa platforma zarządzania flotą dostarcza w czasie rzeczywistym informacje na temat wyników całej floty, poszczególnych pojazdów, a także kierowców, pomagając w ten sposób operatorom zoptymalizować wydajność i rentowność. Platforma umożliwia również sprawne bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania pojazdów.
Główną zaletą PACCAR Connect jest łatwa integracja z istniejącymi aplikacjami logistycznymi innych dostawców, ustanawiając nowy standard w systemach zarządzania flotą. Ułatwia to monitorowanie wszystkich procesów logistycznych z jednego urządzenia, zwiększając komfort kierowców.


Siła bezpieczeństwa
Wszystkie pojazdy nowej generacji DAF standardowo wyposażone są w zaawansowane układy wspomagające kierowcę (ADAS). Układy te zostały unowocześnione i rozszerzone.
Układ hamowania awaryjnego w swej najnowszej generacji został wyposażony w czujniki radarowe (dwa dalekiego i jeden krótkiego zasięgu) oraz kamerę, co zapewnia w pełni autonomiczne hamowanie awaryjne w celu uniknięcia kolizji z niechronionymi użytkownikami dróg znajdującymi się przed pojazdem. Dodatkowy radar odpowiada za nową funkcję Drive-off Assist, która wykrywa szczególnie narażonych uczestników ruchu i ostrzega kierowcę o ich bliskości, gdy pojazd stoi lub rusza.
Nowy układ Event Data Recorder rejestruje obrazy i dane po aktywacji ostrzeżenia o hamowaniu z wykorzystaniem układu AEBS, a układ DAF Side & Turn Assist ostrzega kierowcę, gdy piesi, rowerzyści lub inne pojazdy znajdują się w martwych polach występujących na całej długości zestawu – aż do tylnej krawędzi naczepy lub przyczepy. Każdy samochód DAF będzie wyposażony w system Speed Limit Recognition, który informuje kierowcę o aktualnych ograniczeniach prędkości i ostrzega go w przypadku ich przekroczenia. Nowa funkcja DAF Drowsiness Detection ocenia czujność kierowcy i alarmuje go, gdy wymagana jest przerwa. Dostępne jest też przygotowanie pod blokadę alkoholową (Alcohol Interlock).

Elektryki DAF gotowe do pracy
Podczas targów IAA Transportation 2024 firma DAF przedstawiła pełną gamę modeli XB, XD i XF w wersjach Electric, czyli z elektrycznym napędem akumulatorowym, przeznaczonych do zastosowań miejskich, regionalnych i długodystansowych. Te bezemisyjne ciężarówki wyposażone są w wydajne elektryczne układy napędowe i modułowe akumulatory, które pozwalają pokonać nawet 500 km na jednym ładowaniu (ciągnik siodłowy XF/XG Electric). Wszystkie elektryczne modele DAF wyposażone są w akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o dużej gęstości energii, które są bardzo korzystne pod względem bezpieczeństwa termicznego, żywotności i liczby cykli ładowania.
Oprócz pojazdów elektrycznych DAF Trucks oferuje również pełną paletę usług i wsparcia klientom. Obejmuje to fachowe doradztwo, a także dostawy stacji ładowania firmy PACCAR Power Solutions, która może zaproponować również systemy magazynowania energii. DAF Trucks rozwija także możliwości wykorzystania wodoru jako paliwa w silniku spalinowym. Producent został już uhonorowany nagrodą „Truck Innovation Award” w 2022 r., kiedy zaprezentowano nową generację modelu XF z silnikiem spalinowym zasilanym wodorem.
Opracowanie Dariusz Piernikarski



