Ford Otosan przeprowadził testy ciężarówki Ford Trucks wyposażonej w technologię autonomicznej jazdy Level-4 Highway Pilot, przeznaczonej do operacji między centrami logistycznymi. Ford Trucks zamierza przy pomocy tej technologii rozwiązać problem niedoboru kierowców ciężkich pojazdów użytkowych.
Przejazdy odbyły się na zamkniętej autostradzie Northern Ring i moście Yavuz Sultan Selim. Opracowany z myślą o transporcie autostradowym Level-4 Highway Pilot z powodzeniem wykonuje kluczowe manewry podczas jazdy, takie jak utrzymywanie pasa ruchu, dostosowywanie prędkości i odległości od poprzedzającego pojazdu, monitorowanie bocznych pasów, zmianę pasa w przypadku potrzeby oraz powrót na pierwotny pas, a także manewry typu stop-and-go. System wykrywa otoczenie za pomocą zaawansowanych czujników zainstalowanych w ciągniku, planuje swoje ruchy i wykonuje manewry na wcześniej zdefiniowanej trasie. Technologia ta wykorzystuje oprogramowanie odpowiedzialne za wykrywanie, lokalizację, modelowanie środowiska, podejmowanie decyzji, planowanie jazdy oraz sterowanie pojazdem.
Ta nowoczesna technologia oferuje liczne korzyści w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. Zwiększa efektywność, wydłużając dzienny czas użytkowania pojazdów, jednocześnie obniżając koszty, co odpowiada na rosnący popyt w sektorze logistyki. Dąży również do ograniczenia liczby wypadków wynikających z błędów ludzkich oraz obniżenia zużycia paliwa dzięki zoptymalizowanym operacjom nawet o 10%.
Algorytmy sztucznej inteligencji AI oraz robotyki
Firma Ford Trucks rozwija strategię „Generacji F” wykorzystując bezemisyjne, połączone i autonomiczne technologie. W ramach tej wizji producent pracuje nad projektem Level 4 Highway Pilot od 2020 r, mając na celu wdrożenie technologii autonomicznej jazdy w ciężkim transporcie komercyjnym. Inżynierowie Ford Otosan zintegrowali opracowane przez siebie algorytmy sztucznej inteligencji oraz robotyki w kompleksową architekturę oprogramowania, kończąc niezbędne weryfikacje i testy w symulowanym środowisku oraz na pojazdach poruszających się na zamkniętej dla ruchu autostradzie. W tym zakresie wykorzystano również technologię, którą ICA, operator mostu Yavuz Sultan Selim i autostrady Northern Ring, nazwał Inteligentnymi Systemami Transportowymi (ITS).
Co dalej?
Ford Trucks Level-4 Highway Pilot pomyślnie ukończył wszystkie testy w obszarze zamkniętym dla ruchu dzięki ITS, który został opracowany w celu skrócenia czasu podróży, zwiększenia bezpieczeństwa ruchu, maksymalnego wykorzystania obecnej przepustowości dróg i zwiększenia mobilności, a także obejmuje wszechstronną wymianę danych między użytkownikiem-pojazdem-infrastrukturą-centrum a monitorowaniem, pomiarami, analizą i kontrolą. W wyniku prac rozwojowych i weryfikacyjnych, Ford Trucks opracował technologię pojazdu, która będzie obsługiwać 90% codziennej jazdy kierowcy ciężarówki i może jeździć autonomicznie bez potrzeby wsparcia kierowcy w normalnych warunkach.
W następnej fazie Ford Trucks Level-4 Highway Pilot rozpocznie pierwsze jazdy testowe na autostradach publicznych wraz z kierowcą bezpieczeństwa. Jazdy testowe pomogą wykryć i przeanalizować różne scenariusze, jednocześnie mając na celu opracowanie nowych zestawów zachowań na każdym etapie drogi, m.in. zbliżania się do pasa bezpieczeństwa, jazdę w nocy, dostosowywanie się do złych warunków pogodowych i manewry awaryjne.
“Pojazdy elektryczne i autonomiczne stały się już integralną częścią naszej rzeczywistości. Mając to na uwadze, priorytetem naszych inwestycji są mobilność, cyfryzacja oraz ekologiczna odpowiedzialność. W ramach powyższych inicjatyw rozwijamy inteligentne systemy transportowe, aby skrócić czas podróży, zwiększyć bezpieczeństwo na drogach oraz pobudzić gospodarkę. Dzięki zwiększeniu efektywności energetycznej optymalnie wykorzystujemy przepustowość dróg we wszystkich rodzajach transportu. Testy na autostradzie są kamieniem milowym w rozwoju autonomicznego transportu” – powiedział Abdulkadir Uraloğlu, turecki Minister Transportu i Infrastruktury po przeprowadzonych testach.
“Technologia Level-4 Highway Pilot, nad którą pracowaliśmy przez blisko cztery lata, to jeden z kluczowych projektów wspierających nasze dążenia do transformacji transportu. Dzięki niej dokonaliśmy istotnego postępu w transporcie na autostradach, a naszym celem jest umożliwienie całkowicie autonomicznej realizacji operacji transportowych przez nasze pojazdy ciężarowe” – dodał Emrah Duman, wiceprezes Ford Trucks.