KNM: Polska premiera eActrosa 600 w Łodzi

Fot. K. Biskupska

Polska premiera eActrosa 600 oraz udział w eksperckim panelu poświęconym kluczowym wyzwaniom, technologiom i rozwiązaniom dla branży zrównoważonego transportu – Daimler Truck Polska aktywnie uczestniczyło w Kongresie Nowej Mobilności, największym w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzeniu poświęconym tej tematyce.

Organizatorzy Kongresu Nowej Mobilności, odbywającego się w dniach 24-26 września br. w łódzkim EXPO, przygotowali rozbudowany merytorycznie program konferencji. Wśród 400 prelegentów z całego świata: wiodących innowatorów branży, przedstawicieli przemysłu, administracji, dyplomatów, polityków oraz innych interesariuszy sektora, w dyskusji zatytułowanej „Electric Heavy Duty – a Convergence of Technologies Between City and Long-Haul Mobility” uczestniczył Igor Kaczorkiewicz – head of product & marketing, PR Daimler Truck Polska. Spotkanie odbyło się w ramach ścieżki tematycznej eHDV Forum, a prowadziła je Anna Brzezińska – dyrektor departamentu władz statutowych, strategii i komunikacji, rzecznik prasowy ZMPD.

Fot. Daimler Truck Polska

Udział elektrycznych pojazdów ciężarowych w całym rynku jest na razie niewielki: ciężarówki z silnikami Diesla wciąż stanowią 95,7% nowych rejestracji. Jednak liczba rejestracji takich pojazdów stale rośnie: w 2024 r. zwiększyła się o 51,6% (3 499 sztuk, co stanowi wzrost z 1,3% w 2023 do prawie 1,9%), a ponad połowa z nich została sprzedana w Niemczech.

Podczas dyskusji poświęconej celom wyznaczonym w zakresie udziału elektrycznych ciężarówek w transporcie paneliści rozmawiali m.in. o roli państwa i partnerstwa publiczno-prywatnego w perspektywach usuwania kluczowych barier blokujących ten sektor, takich jak braki w infrastrukturze i dystrybucji energii niezbędnej do ładowania pojazdów oraz wysokie koszty zakupu sprzętu, a także regulacje prawne. Jednocześnie wskazywali na otwierające się możliwości dzięki zaawansowanym technologiom i dostępności samych pojazdów, które – jak udowodnił niedawno zakończony test drogowy eActrosa 600 – już umożliwiają opłacalną eksploatację nie tylko lokalnie, ale i w transporcie dalekobieżnym.

>>> O teście pisaliśmy w tym linku <<<

Już dziś mamy produkt, który jest w stanie zaspokoić potrzeby przewoźników na długich dystansach. Nasz test pozwolił zweryfikować dane: średnie zużycie energii eActrosa 600 w zestawie o masie całkowitej 40 ton wyniosło na dystansie łącznie ponad 15 tys. km 103 kWh/100 km. Co ważne, obydwa biorące w teście pojazdy były ładowane wyłącznie z wykorzystaniem publicznie dostępnej infrastruktury” – mówił Igor Kaczorkiewicz.

Dyskutowano także na temat technologii, które pozwalają rozszerzyć zakres zastosowań elektrycznych samochodów ciężarowych z dystrybucji lokalnej, miejskiej czy z usług komunalnych na transport dalekobieżny. Daimler Truck w tym zakresie może pochwalić się szerokim doświadczeniem. Jako największy na świecie producent pojazdów ciężarowych i pionier rozwiązań dla alternatywnych napędów koncern wypracował szereg technologii i rozwiązań, które obecnie tworzą kompletne portfolio produktów i usług dla szerokiego obszaru branż transportowych.

Warto przypomnieć, że zaledwie w 2018 roku prezentowaliśmy naszą pierwszą elektryczną ciężarówkę, która dysponowała zasięgiem rzędu 180 km” – komentował Igor Kaczorkiewicz i dodając: “To pokazuje postęp, jakiego dokonaliśmy w niezwykle krótkim czasie. Sądzimy więc, że zweryfikowane w realnych warunkach dane dotyczące zasięgu eActrosa 600 oraz wiele innych informacji płynących z dopiero co zakończonego testu, ułatwią klientom podejmowanie decyzji zakupowych. Dodatkowo wydłuża się okres użytkowania takiego pojazdu: gwarancja na baterię naszego dalekobieżnego ciągnika wynosi 10 lat lub 1,2 mln km, przy czym zakładamy, że jej pojemność będzie wówczas wynosiła przynajmniej 80%. Jednocześnie nie poprzestajemy na rozwijaniu wyłącznie napędu bateryjnego – od dawna równolegle pracujemy nad rozwiązaniem opartym na wodorowych ogniwach paliwowych, bo wychodzimy z założenia, że sam napęd elektryczny nie udźwignie wyznaczonych celów dekarbonizacji. Musimy mieć drugą opcję – czyli właśnie wodór. Nasz koncepcyjny pojazd GenH2 testowany jest już u klientów i niedawno w ramach takiego testu na pełnych zbiornikach pokonał trasę 1047 km, co pokazuje jego potencjał“.

W portfolio marki od ponad roku dostępne są na polskim rynku także eActros 300 i 400, które sprawdziły się doskonale w licznych testach u klientów podczas realnej eksploatacji jako pojazdy do dystrybucji lokalnej na krótkie i średnie dystanse. Z kolei eEconic oraz eActros z zabudową śmieciarki okazały się idealnym narzędziem pracy dla firm zajmujących się zbiórką odpadów w miastach i na terenach podmiejskich.

Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska

Polska premiera eActrosa 600

Daimler Truck Polska było jednym ze 150 wystawców branżowych prezentujących swoje produkty i technologie – podczas KNM odbyła się polska premiera najnowszego ciągnika dalekobieżnego z napędem akumulatorowym Mercedes-Benz Trucks: eActrosa 600.

Po raz pierwszy w Polsce można było obejrzeć na własne oczy pierwszy elektryczny ciągnik dalekobieżny Mercedes-Benz Trucks, nagrodzony tydzień wcześniej tytułem “Międzynarodowa Ciężarówka Roku 2025” (International Truck of the Year 2025) podczas targów IAA w Hanowerze.

Pojazd zapewnia wyjątkową efektywność dzięki trzem modułom akumulatorów o łącznej pojemności 621 kWh, co przekłada się na szacowany zasięg powyżej 500 km, w zależności od warunków. To sprawia, że jest wydajnym i funkcjonalnym narzędziem dla większości firm transportowych, także o zasięgu międzynarodowym.

Wierzymy, że eActros 600, na który z niecierpliwością czekało wielu naszych klientów, odmieni już najbliższą przyszłość transportu i przyspieszy tak potrzebną nam wszystkim transformację” – powiedział Igor Kaczorkiewicz i dodał: “Jednocześnie chcemy aktywnie wspierać przewoźników w tym procesie, dlatego wraz z pojazdami oferujemy kompleksowy ekosystem usług doradczych pod marką TruckCharge, który pomoże klientom sprostać nowym wyzwaniom, jakie niesie elektromobilność. Uwzględniając zapowiadane dotacje państwowe do zakupu pojazdów oraz na rozwój infrastruktury, mimo wciąż istniejących barier, jesteśmy przekonani, że perspektywy przed rozwojem zeroemisyjnego transportu są optymistyczne, a polskie firmy transportowe pozostaną liderem sektora w Europie“.

Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska