Mercedes-Benz eActros 600 przejeżdża z powodzeniem przez Europę

Fot. Mercedes-Benz Trucks

Mercedes-Benz Trucks z sukcesem zakończył europejski przejazd ciężarówek eActros 600. Po 45 dniach wyprawy, trasą wiodącą przez łącznie 22 kraje, dwa prototypy Mercedes-Benz eActros 600 pracujące w 40-tonowych zestawach, na początku sierpnia powróciły bezpiecznie do niemieckiego WörthamRhein.

Obie elektryczne ciężarówki pokonały w tym czasie odpowiednio 15 269 km i 15 939 km. Na całej trasie akumulatory obu pojazdów były ładowane wyłącznie na publicznie dostępnych punktach ładowania. Duża pojemność akumulatorów, przekraczająca 600 kWh, wraz z zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 na jednym ładowaniu zasięg ok. 500 km (w zależności od warunków zewnętrznych). Celem było pozyskanie szerokich doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych.

Oba pojazdy testowe doskonale radziły sobie na trasie. Mamy za sobą prawie 7 tygodni ekscytujących doświadczeń i spotkań, podczas których mogliśmy zdobyć mnóstwo cennej wiedzy. Wyprawa na tak ogromną skalę wymaga skrupulatnego przygotowania i planowania, zwłaszcza pod kątem ładowania akumulatorów z publicznych punktów ładowania. Pomimo bardzo różnych doświadczeń z postojami na ładowanie okazało się, że zastosowanie elektrycznego napędu akumulatorowego w transporcie dalekobieżnym jest możliwe. 500-kilometrowy zasięg eActrosa 600 na jednym ładowaniu akumulatora był dla nas zawsze wiarygodnym parametrem planowania” – opowiadał Christof Weber, head of global testing Mercedes-Benz Trucks.

Oficjalne rozpoczęcie przejazdu miało miejsce 11 czerwca br. we Frankfurcie nad Menem. Trasa wiodła najpierw na północ, tak aby punktualnie na przesilenie letnie oba zestawy doprowadzić do Przylądka Północnego w Norwegii (Nordkapp), najdalej na północ wysuniętego punktu Europy osiągalnego drogą lądową. Pod koniec czerwca konwój wyruszył na południe. Po krótkim postoju w drugim kluczowym punkcie przejazdu, hiszpańskiej Tarifie – najdalej na południe wysuniętym skrawku kontynentu europejskiego – trasa poprowadziła ciężarówki z powrotem na północ, do Niemiec.

Pierwsze spostrzeżenia

Około 60% dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks nie przekracza 500 km, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania we własnych bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. W pozostałych przypadkach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w transeuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie ładowanie megawatowe (MCS). W kwietniu br. z powodzeniem testowano już ładowanie akumulatorów eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy 1 MW. Z chwilą gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie doposażenie w nią modeli eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20% do 80% potrwa ok. 30 minut.

Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów z elektrycznym napędem akumulatorowym jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego zarówno technikę motoryzacyjną, jak i doradztwo, infrastrukturę ładowania oraz usługi.

Fot. Mercedes-Benz Trucks