Wrocław to kolejne miasto, które zdecydowało się rozwijać elektromobilność w transporcie miejskim i inwestuje w autobusy z napędem elektrycznym. W poniedziałek 28 sierpnia br. Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk uroczyście zaprezentował pierwszy z 13 zamówionych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G i symbolicznie wprowadził ten model na ulice stolicy Dolnego Śląska.
Pierwszy elektryczny autobus ma nr 6001 i już 3 września wyjedzie na ulice Wrocławia. Razem z pozostałymi 12 autobusami elektrobusami będzie obsługiwał linię K, dzięki czemu stanie się ona pierwszą we Wrocławiu prawdziwie niskoemisyjną, zieloną linią autobusową.
„Rozwój komunikacji miejskiej jest jednym z naszych priorytetów. W ciągu kilku ostatnich lat na ulicach Wrocławia pojawiło się 240 nowych, klimatyzowanych autobusów, spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin Euro 6. Kupiliśmy też w sumie ponad 70 nowoczesnych tramwajów. Każdego roku dokładamy kolejne elementy. Dzisiaj zaprezentowaliśmy pierwszy wrocławski autobus elektryczny. Do końca roku będzie ich 13 – nowoczesnych, ekologicznych, spełniające najwyższe standardy komfortu i bezpieczeństwa” – mówi Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Zakup 13 elektrobusów wraz z niezbędną infrastrukturą kosztował 52 mln złotych i był możliwy dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
„Autobusy elektryczne to kolejny krok na drodze do budowy nowoczesnej, niskoemisyjnej i dostępnej komunikacji publicznej. Zależy nam na komforcie i bezpieczeństwie naszych pasażerów, ale chcemy również dbać o środowisko” – podkreśla Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
>>> O podpisaniu umowy na eCitaro G pisaliśmy w tym linku <<<
Wrocław na drodze do elektromobilności
Przegubowy Mercedes eCitaro G w zależności od warunków, temperatury, obciążenia i prędkości, po pełnym ładowaniu ma zasięg ponad 200 km. Zamówione autobusy ładowane będą w zajezdni przy ul. Obornickiej, gdzie powstała specjalna bramownica – stanowisko do jednoczesnego ładowania 13 autobusów elektrycznych. Pojazdy będą mogły się również doładowywać na pętli przy ul. Kamieńskiego.
„Autobusy elektryczne, które wyjadą na ulice Wrocławia wyposażone są w najnowocześniejszą technologię w zakresie baterii, które mają bardzo duży zasięg, ale jednocześnie umożliwiają dodatkowe ładowanie. Sprawia to, że z jednej strony mamy pojazd, który jest w stanie pokonać długie dystanse, a z drugiej strony nie jest konieczna duża inwestycja w infrastrukturę ładowania” – tłumaczy Artur Konarski, prezes Daimler Buses Polska i dodaje: „Pojazdy te są też lżejsze, co za tym idzie ich nacisk na ulice jest mniejszy. Zainstalowane są w nich także specjalne systemy wspomagające pracę kierowcy”.
Autobus elektryczny eCitaro G
Nowe autobusy niskopodłogowe pomieszczą 41 pasażerów na miejscach siedzących i 75 na stojąco. Mają ergonomiczny rozkład siedzeń i poręczy, 3 miejsca na wózki dziecięce oraz wózek inwalidzki, rozbudowany system informacji pasażerskiej z licznymi monitorami wewnątrz pojazdu, kasowniki z funkcją biletomatu i płacenia kartą, specjalne wyświetlacze diodowe dla osób niedowidzących oraz porty USB do ładowania smartfonów. W autobusach zamontowano też system pętli indukcyjnej, służący wzmacnianiu dźwięku zapowiedzi głosowych dla osób słabo słyszących. Osoby używające aparatów słuchowych, korzystają z wzmocnienia głośności zapowiedzi bez dodatkowych urządzeń i jakichkolwiek dodatkowych działań w swoim aparacie słuchowym.
Silniki eCitaro G zasilane są 5 modułowymi akumulatorami litowo-jonowymi typu NMC (baterie niklowo- manganowo- kobaltowe) o łącznej mocy do 490 kWh. Każdy z pięciu modułów dostarcza ok. 98 kWh mocy.
Zintegrowany system ogrzewania i klimatyzacji z pompą ciepła oparty jest na czynniku chłodniczym CO2. Zapewnia najwyższą efektywność energetyczną i pozwala na zaoszczędzenie do około 40 % energii w stosunku do klasycznych układów. Ciepło odprowadzane z urządzeń elektrycznych i baterii wykorzystywane jest w systemie ogrzewania i klimatyzacji autobusu.
Maksymalną energooszczędność zapewnia też elektrohydrauliczny układ kierowniczy Inteligent Eco Steering. System AVAS ostrzega przechodniów o nadjeżdżającym, cichym pojeździe, a system detekcji zapewnia bezpieczeństwo pożarowe. Optymalne naładowanie baterii zapewnia system szybkiego ładowania pantografowego i system plug-in.