Ford F-Line już dostępny w sieci sprzedaży Q-Service Truck

Ford F-Line (fot. D. Piernikarski)

Oficjalna europejska premiera modelu F-Line – który w założeniu ma stać się następcą modelu Ford Cargo – odbyła się na listopadowych targach Solutrans 2023 w Lyonie. Premierę polską firma Q-Service Trucks zorganizowała 23 maja br. w łódzkim Centrum Nauki i Techniki.

Ford F-Line jest już dostępny w polskiej sieci sprzedaży, a firma Q-Service Truck liczy na udany start modelu i powtórzenie sukcesu modelu F-Max. Podczas sesji pytań i odpowiedzi na konferencji prasowej zadeklarowano, że przekazanie klientom 150 Fordów F-Line do końca 2024 r. będzie uznane za satysfakcjonujący wynik, choć importerzy mają oczywiście apetyt na więcej. Ponieważ w Polsce nowe ciężarówki Ford F-Max plasują się w średnim przedziale cenowym, importer zamierza podobnie pozycjonować model F-Line. Ostateczna cena ma jednak zostać dopasowana do aktualnych potrzeb rynku, z uwzględnieniem przyjętych planów sprzedaży.

Ford F-Line został przygotowany z myślą o pracy w 3 segmentach: jako podwozia do zastosowań typowo szosowych w dystrybucji i transporcie komunalnym, pojazdy budowlane i ciągniki siodłowe. Obejmuje to podwozia w konfiguracjach 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, ciągniki 4×2 i 6×4 oraz wzmacniane ciężarówki budowlane (wersja XD) 6×4 i 8×4. W modelu F-Line wykorzystano technologie pojazdów połączonych z siecią, zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, odświeżono także stylistykę zewnętrzną i wnętrze kabiny.

Ciągnik F-Line 1845T 4×2 standardowo jest wyposażony w aluminiowy zbiornik paliwa o pojemności 600 l, opcjonalnie można zastosować dodatkowy zbiornik 450-litrowy (fot. D. Piernikarski)
Spoiler dachowy, składana owiewka i przedni deflektor zmniejszają opór powietrza, obniżając zużycie paliwa, a jednocześnie uatrakcyjniają zewnętrzny wygląd kabiny (fot. D. Piernikarski)

Dla wymagających i oszczędnych

W założeniu producenta Ford F-Line ma być ciężarówką spełniającą wszystkie obowiązujące wymogi prawne, np. w zakresie wyposażenia w systemy wspomagające bezpieczeństwo czynne, ale jednocześnie ma – podobnie jak poprzednik – pozostać względnie prostą i tanią konstrukcją. F-Line będzie wykorzystywany głównie w dystrybucji krajowej oraz w transporcie budowlanym.

Ciągniki siodłowe F-Line w wersjach z normalną wysokością siodła oraz obniżoną (low-deck) będą oferowane z silnikami Ecotorq o pojemności skokowej 12,7 dm3 o mocy 450 KM/331 kW i momencie obrotowym 2300 Nm. W szosowych podwoziach dystrybucyjnych stosowane będą silniki Ecotorq o pojemności 9 dm3 (330 KM/243 kW, 1300 Nm) lub Ecotorq o pojemności 12,7 dm3 (420 KM/309 kW, 2150 Nm).

Ford F-Line 3542DL – 3-osiowe podwozie budowlane napędzane 420-konnym silnikiem ma podwyższony prześwit, płyty osłaniające wrażliwe komponenty podwozia (fot. D. Piernikarski)

Do podwozi budowlanych producent proponuje silniki o mocy 330 KM i 420 KM. W budowlanych wersjach XD przeznaczonych do trudniejszych warunków eksploatacji będzie stosowany silnik regulowany na 480 KM/353 kW, rozwijający moment obrotowy 2500 Nm. Dodajmy, że w modelach XD osie przednie mają nośność podniesioną do 9 t.

Za przeniesienie napędu odpowiadają 2 wersje manualnej skrzyni biegów (9-biegowa skrzynia marki Eaton lub 13-biegowa ZF) lub będąca konstrukcją własną Ford Trucks 16-biegowa skrzynia zautomatyzowana Ecotorq 16s 2600 OD.

Podwozia zostały przeprojektowane pod kątem obniżenia ich masy własnej. W tym celu wprowadzono specjalną wersję lekką (light), w której np. hamulce bębnowe zastąpiono tarczowymi, wprowadzono aluminiowe felgi, zbiorniki powietrza. Zmiany były na tyle duże, że w podwoziach 3-osiowych obniżono masę własną o ponad 1000 kg, w 4-osiowych o 1350 kg. Ford Trucks przygotował również wersje podwozi skonfigurowane pod typowe rodzaje zabudów, takie jak betonomieszarka, pompa do betonu oraz wywrotka. 3-osiowa wersja pod betonomieszarkę stała się lżejsza o 700 kg, a 4-osiowa o ponad 1400 kg. W wersjach 6×2 tylna oś może być osią skrętną i/lub podnoszoną.

Z myślą o typowo miejskich zastosowaniach budowlanych wprowadzono wersje o zmniejszonym rozstawie osi, co zauważalnie poprawiło zwrotność pojazdów. Nowe rozstawy to 4300 mm w wersjach 4-osiowych oraz 3300 mm i 3800 mm w wersjach 3-osiowych.

F-Line2642FT – to 3-osiowe podwozie w konfiguracji 6×2 sprawdzi się w ciężkiej dystrybucji lub transporcie komunalnym; rozstaw osi wynoszący 4750 mm pozwala na montaż zabudowy o dużej pojemności, a 420-konny silnik zapewnia wymagane osiągi (fot. D. Piernikarski)

Nowoczesna stylistyka i wyposażenie

Wygląd zewnętrzny kabiny Forda F-Line oraz stylistyka i wyposażenie wnętrza wzorowane są na modelu F-Max. We wnętrzu nacisk położono na optymalny komfort i jakość, podczas gdy z zewnątrz zaakcentowano dynamiczny i efektowny wygląd. Komfort jazdy podnosi nowa kierownica wielofunkcyjna oraz 9-calowy wyświetlacz multimedialny umożliwiający kierowcom zarządzanie wieloma funkcjami wewnątrz pojazdu i obsługę Android Auto i Apple Carplay, są też gniazda USB Typ A i typ C. Odnowiono tapicerkę siedzeń, wprowadzono nowe przyciski sterujące i schowki na desce rozdzielczej. Nowoczesną stylistykę zewnętrzną akcentuje odnowiona osłona chłodnicy, zderzak, reflektory, błotniki, drzwi i osłony lusterek oraz podświetlane stopnie wejściowe. Detale te łączą moc i styl, jednocześnie poprawiając ergonomię, ułatwiając wsiadanie do pojazdu i wysiadanie z niego.

Fot. D. Piernikarski)

Wszystkie wersje Forda F-Line są wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa ADAS zgodne z najnowszymi wymaganiami, które zaczną obowiązywać na terenie UE od lipca br. Funkcje bezpieczeństwa obejmują system monitorowania martwego pola, kamerę cofania, rozpoznawanie znaków drogowych, monitorowanie ciśnienia w oponach, sygnał zatrzymania awaryjnego i przygotowanie do blokady alkoholowej. Są także: asystent ostrzegający przed potencjalnymi kolizjami z funkcją wykrywania pieszych, inteligentny tempomat adaptacyjny z funkcją Stop & Go, automatyczne wspomaganie świateł drogowych i ostrzeganie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu.

Kabina Forda F-Line ma szerokość 2,2 m, we wnętrzu znajduje się wysoki tunel silnika, jednak wnętrze zostało gruntownie zmodernizowane, choć stylistycznie było to raczej podejście konserwatywne; w wersji sypialnej 2 leżanki zapewniają niezbędny poziom komfortu podczas odpoczynku (fot. D. Piernikarski)

Ford F-Line został wyposażony w funkcję ConnecTruck, dzięki czemu operatorzy mogą łączyć się ze swoimi pojazdami za pośrednictwem portalu internetowego lub urządzenia mobilnego. Oprogramowanie monitorujące może na bieżąco aktualizować lokalizację i dane pojazdu, a także zapewniać dostęp do wcześniejszych zapisów użytkowania. Dodatkowa oferta Uptime wykorzystuje diagnostykę predykcyjną, dzięki czemu możliwe jest przewidzenie ewentualnych niesprawności. System ten działa w czasie rzeczywistym i pozwala na uniknięcie błędów krytycznych oznaczających unieruchomienie pojazdu na trasie. Informacje o zagrożeniu otrzymuje zarówno użytkownik, jak i jest ona przekazywana do odpowiednich punktów serwisowych. Ma to zminimalizować przestoje ciężarówek Ford spowodowane pobytem w serwisie i ułatwić klientom planowanie. Wszystko to w ramach filozofii Ford Trucks Care – czyli kompleksowej opieki nad pojazdami, technicznej i finansowej.

Autor: Dariusz Piernikarski

Ford Trucks jest jednym z niewielu producentów samochodów ciężarowych, który dysponuje własnym, kompletnym układem napędowym. Od kilku lat Ford Trucks wykorzystuje własne 9- lub 13-litrowe silniki Ecotorq, w ubiegłym roku wprowadzono własną zautomatyzowaną skrzynię biegów o 16 przełożeniach (fot. D. Piernikarski)
Jarosław Abramczyk (fot. D. Piernikarski)

Jarosław Abramczyk, managing director Poland & Baltics markets Ford Trucks International:Nasz rozwój jest napędzany elastycznymi i efektywnymi rozwiązaniami, które wprowadzamy jako produkty i plany działania, a które skutecznie realizujemy. W kreowaniu nowych produktów, usług i technologii podążamy za aktualnymi trendami w branży motoryzacyjnej. Ford Trucks jest w czołówce firm kształtujących oblicze nowoczesnej branży pojazdów użytkowych.

Ford Trucks wkroczył do Europy przed 5 laty i od tego czasu rozszerzył swój obszar reprezentacji i dystrybucji do ponad 50 krajów w skali globalnej. W tym roku rozpoczęto sprzedaż pojazdów marki Ford trucks w Danii, niedługo dołączy Szwajcaria i Holandia. W 2025 r. planowany jest rozwój na pozostałych rynkach skandynawskich, co w praktyce zamknie naszą obecność na rynkach Europy Zachodniej. Dzięki ekspansji w Europie, poprawie wyników na rynkach, na których Ford Trucks już był reprezentowany, a także dzięki wprowadzeniu naszych nowych produktów wolumen sprzedaży wzrósł czterokrotnie w ciągu ostatnich 5 lat. Wraz z rozwojem naszej obecności na rynkach i dostarczaniem coraz większej liczby pojazdów niezbędne stało się zapewnienie odpowiednio gęstej sieci serwisowej.

Obecnie osiągnęliśmy poziom 500 punktów serwisowych, z czego większość jest rozlokowana w Europie. W Polsce obecnie ciężarówki Ford obsługuje 20 serwisów, gdy zaczynaliśmy, było 9 punktów. Rozwój sieci trwa – w 2024 r. ma się ona powiększyć o kilka kolejnych lokalizacji. Docelowo ma to być ok. 30 serwisów.

Wzrost sprzedaży ciężarówek Ford Trucks w Europie wymusił konieczność zwiększenia zdolności produkcyjnych fabryki. W 2021 r. było to 18 tys. pojazdów, w 2024 r. jest to 25 tys. samochodów rocznie. Osiągnęliśmy to dzięki zwiększeniu efektywności, zatrudnienia i przede wszystkim dzięki automatyzacji procesów produkcyjnych. Planowane jest dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na nasze produkty.

Ford Trucks udanie współpracuje z polskimi producentami zabudów, jest także możliwość zamówienia kompletnego pojazdu z zabudową wysokiej jakości i bardzo atrakcyjną cenowo, zamontowaną w fabryce w Turcji – to skraca czas dostawy gotowego produktu. Dotychczasowe opinie klientów, którzy odebrali i eksploatowali tak skonfigurowane pojazdy, są jak najbardziej pozytywne.

Inwestujemy w produkty i technologie, które są w stanie zabezpieczyć przyszłość naszej marki w zmieniającej się branży motoryzacyjnej. Nasze priorytety to gotowość do przejścia na zerową emisję. Pierwszym krokiem była ciężarówka z bateryjnym napędem elektrycznym, zaprezentowana na targach IAA w Hanowerze w 2022 r. Wraz z rozwojem napędów elektrycznych pracujemy nad całym ekosystemem e-mobilności, aby stworzyć przyjazną klientowi i dostępną infrastrukturę oraz rozwiązania finansowe. Szukamy rozwiązań, które zapewnią ekologiczny napęd z gwarancją zasięgu wymaganego przez naszych klientów. Rozwijamy silnik spalinowy zasilany wodorem, a wraz z partnerami  wodorowe ogniwa paliwowe. Jak widać, nie chcemy ograniczać się tylko do jednego rozwiązania, ponieważ nasi klienci mają różne oczekiwania odnośnie do przyszłych środków transportu.

Kolejnym bardzo ważnym obszarem dla Ford Trucks jest serwis. Został zaprojektowany system usług do obsługi technologii na każdym etapie podróży klienta. W tym roku uruchomiono pakiet usług w ramach Ford Trucks Care. Wśród rozwiązań, które się w nim znalazły, warto zwrócić uwagę na pakiet Uptime – rozwiązanie, które wykorzystuje moc nowoczesnej łączności, aby przewidywać i zapobiegać potencjalnym awariom samochodów. Celem jest ograniczenie o 1/3 liczby awarii na trasie wymagających mobilnej pomocy typu assistance, co uczyni Ford Trucks jednym z liderów w branży.”

F-Max Select to wersja limitowana o bardzo bogatym wyposażeniu i efektownym wykończeniu zewnętrznym. Powstanie tylko 400 takich pojazdów. Pierwszy w Polsce Ford F-Max Select odebrała firma Turbański, która użytkuje już w swojej flocie ponad 50 ciężarówek Ford Trucks (fot. D. Piernikarski)
Tomasz Bultrowicz (fot. D. Piernikarski)

Tomasz Bultrowicz, dyrektor sprzedaży w Ford Trucks Polska: W 2019 r. rozpoczęliśmy sprzedaż w Polsce modelu F-Max. Wejście na rynek z nowym produktem jest nie lada wyzwaniem. Zaczęliśmy to robić tak, jak chyba zawsze powinno się to robić: przede wszystkim pokazaliśmy te samochody naszym obecnym i potencjalnym klientom i przekazaliśmy je im na testy, by mogli sprawdzić, czy rzeczywiście spełniają one ich oczekiwania i czy są dla nich wystarczająco dobre. Po testach pytaliśmy oczywiście klientów o opinie i w zasadzie otrzymywaliśmy te same odpowiedzi. Samochód jest silny, wytrzymały, a kabina jest wygodna i cicha. To było dla nas ważne i były to dobre argumenty do tego, aby te samochody promować na polskim rynku w coraz większej liczbie. Dzisiaj w Polsce jest zarejestrowanych już ponad 1900 Fordów F-Max. Pojazd ten „przebił się” i stanowi alternatywę wobec modeli oferowanych przez pozostałych producentów.

Gdy F-Max wszedł na rynek, zaproponowaliśmy również naszym klientom podwozia Ford Cargo, aby przekonali się, że Ford Trucks to nie tylko ciągniki siodłowe. Ponownie zapytaliśmy ich o opinię – usłyszeliśmy, że samochód jest mocny i nad wyraz wytrzymały. Spore wrażenie wśród klientów segmentu budowlanego zrobiło to, że niezależnie czy bez ładunku, czy pod pełnym obciążeniem, Ford Cargo zachowywał się w zasadzie tak samo.

Dysponując opiniami zebranymi w całej Europie na temat ciągników Ford F-Max i podwozi Ford Cargo, zdecydowaliśmy się połączyć cechy obu modeli i stworzyć nową gamę produktów. Tak właśnie powstał Ford F-Line, którego dzisiaj mamy okazję zaprezentować. Ford F-Line to pojazd łączący w sobie pozytywne cechy, na które zwracali uwagę użytkownicy. Wykorzystano zalety kabiny ciągnika F-Max oraz moc i wytrzymałość podwozi Cargo.

Ford F-Line to samochód, który w wersji budowlanej dobrze radzi sobie w terenie, a w wersji dystrybucyjnej zwraca uwagę jego wytrzymałość i dobre osiągi. Ważnym atutem jest też niezawodny silnik. W kabinie, jeśli chodzi o najnowsze rozwiązania cyfrowe, takie jak np. wyświetlacze dotykowe, zastosowano ich tylko tyle, ile powinno być. Dla wielu klientów, którzy użytkują pojazdy Ford Trucks, to ważna zaleta. Być może wnętrze kabiny nie jawi się jako ultranowoczesne, ale to jest dobre rozwiązanie, jeśli popatrzymy na średni wiek kierowców ciężarówek w Polsce – jest to ok. 50 lat. Oni postrzegają to wnętrze i jego wyposażenie jako optymalne. Poza tym wśród naszych klientów dominują małe firmy, często ich właściciele zaczynali swoją przygodę z transportem jako kierowcy. Ford F-Line spełnia ich oczekiwania.”