Pierwsza połowa lat 90. ub. wieku była dla firmy Iveco pasmem sukcesów w konkursie International Truck of the Year. W 1992 r. po raz pierwszy ciężarówka tej marki − model EuroCargo − zdobyła w plebiscycie pierwsze miejsce, a rok później sukces odniósł model EuroTech.
Do 1992 r. Iveco było jedynym dużym producentem ciężarówek, którego model nie zdobył tytułu International Truck of the Year, mimo że jego pojazdy kilkakrotnie znalazły się w finale konkursu. Sytuacja odmieniła się, gdy w 1991 r. wprowadzono do produkcji nowy model lekkiej ciężarówki – EuroCargo. Pojazd ten zapoczątkował całkowitą wymianę dotychczas oferowanych modeli na pojazdy nowej generacji. Pierwszym z nich był właśnie średniotonażowy model EuroCargo, a kolejnym ciężarówka dużej ładowności EuroTech. Wymiana gamy produktowej na modele nowe, opracowane od podstaw, przyniosła spodziewane rezultaty, czego dowodem były dwa zdobyte rok po roku tytuły International Truck of the Year.
Wprowadzony do produkcji w 1992 r. model EuroTech był następcą produkowanego od 1984 r. modelu TurboStar. Dla nowego modelu opracowano całkowicie nową kabinę. Autorem jej projektu stylistycznego był Giorgetto Giugiaro z Italdesign. Stylistycznie kabina była bardzo zbliżona do tej z mniejszych modeli: Daily i EuroCargo. W porównaniu z TurboStar kabina EuroTech była bardziej obszerna, a ergonomia deski rozdzielczej nie ustępowała ówczesnym samochodom osobowym średniej klasy. W ciężarówkach używanych w transporcie dalekobieżnym montowano wydłużone kabiny sypialne z dachem standardowym oraz podwyższonym. Do zabudów skrzyniowych i furgonowych oferowano także kabiny krótkie z sypialnią umieszczoną nad kabiną.
Iveco EuroTech dostępny był z rzędowymi, sześciocylindrowymi wysokoprężnymi silnikami o pojemności skokowej 9500 cm³ i mocy od 260 do 318 KM (191–234 kW). Oferowana była także jednostka o pojemności 13 798 cm³ i mocy 377 KM (277 kW). W zależności od wersji montowano skrzynie biegów Fuller lub Eaton o liczbie przełożeń od 9 do 16. Samochód dostępny był w dwóch podstawowych wariantach układów napędowych 4×2 i 6×2 o dmc. od 17 do 24 t. Model Iveco EuroTech szybko zdobył uznanie rynku i to nie tylko we Włoszech, ale też w pozostałych krajach Europy. Kilkadziesiąt pojazdów eksploatował stołeczny Pekaes Autotransport – były to zarówno ciągniki siodłowe, jak i zestawy przyczepowe z plandekami. EuroTech sporą popularność zdobył także w Ameryce Południowej, Australii i Nowej Zelandii.
W 1993 r. oferta Iveco rozszerzona została o model przeznaczony do ruchu lokalnego pod zabudowy budowlane i specjalistyczne –był to model EuroTrakker. W samochodzie wykorzystano nieznacznie zmodyfikowane kabiny EuroTech, instalowane na ramach przystosowanych do większych obciążeń. Ten model ciężarówki dostępny był także w wersjach typowo terenowych, m.in. 4×4, 6×6 i 8×8. W tym samym roku do oferty dołączono model EuroStar, będący odmianą przeznaczoną do transportu międzynarodowego. Z zewnątrz ciężarówkę wyróżniała wyżej zamocowana kabina o zmienionym kroju drzwi i błotników. W modelu EuroStar instalowano największą ówczesną jednostkę Iveco − silnik V8 o pojemności 17 137 cm³ i mocy 514 KM (378 kW). Iveco EuroTech w 2001 r. został zastąpiony modelem Stralis.
Autor: Marek Rutka