Renault Trucks odświeża swoje pojazdy gamy dalekobieżnej T i budowlanej C i K. W modelach tych wprowadzono szereg istotnych zmian pod względem komfortu, bezpieczeństwa i efektywności, najwięcej ulepszeń od czasu całkowitego odnowienia gamy w 2013 r.
Jednak najpierw, 6 kwietnia br., producent zaprezentował nowe modele Renault T i T High EVO 2021 interaktywnie fanom gry Euro Truck Simulator 2. Gracze zobaczyli m.in. zmieniony wygląd zewnętrzny ciężarówki i co najważniejsze sami mogli przetestować wirtualnie nową ergonomiczną kabinę, pozycję za kierownicą, a także grając, wyjechać nową Tetką na drogi regionalne i autostrady. Z myślą o kierowcach, ich bezpieczeństwie, a także bezpieczeństwie użytkowników dróg producent wprowadził istotne ulepszenia pod względem komfortu jazdy i odpoczynku w kabinie modeli T, C i K oraz ekonomiki jazdy (do -3% niższe zużycie paliwa).
Nowe pojazdy EVO, to m.in:
– zmieniona stylistyka zewnętrzna i przez to świeższy wygląd;
– poprawa właściwości aerodynamicznych;
– reflektory o nowych kształtach wykonane w technologii LED;
– kierownica z nowym, większym zakresem regulacji w 3 płaszczyznach;
– fotele w nowej stylistyce;
– grubsza, bardziej wygodna leżanka.
Równie widoczne są zmiany wprowadzone w układzie napędowym: zastosowano silnik EURO VI Step E, a także nowe oprogramowanie sterowania układem napędowym. Wydajność pojazdów z punktu widzenia klientów również uległa poprawie: obniżono zużycie paliwa (–3%) i emisję CO2 oraz poprawiono wskaźnik dyspozycyjności pojazdów, w szczególności dzięki kontraktom serwisowym Predict.
Kabina EVO – zwiększony komfort jazdy
Modyfikacje, które wprowadzono w kabinach miały na celu przede wszystkim zwiększenie komfortu jazdy. Kierowca samochodu ciężarowego spędza za kierownicą średnio 9 godzin dziennie, siedzenia więc muszą być dopasowane do każdego kierowcy i wygodne przez cały okres eksploatacji pojazdu. W związku z tym Renault Trucks przeprojektowało swoją gamę foteli i oferuje teraz gamę modułową zapewniającą pełną elastyczność w zakresie ustawień, wyboru kombinacji i opcji. Producent wprowadził również nowe tkaniny, zaprojektowane tak, aby wytrzymać wiele codziennych wejścia i opuszczenia kabiny. Wprowadzono fotele o niezwykle wygodnej konstrukcja siedziska z nowym, współczesnym okryciem i częściowo skórzanymi wykończeniami. Kolorystyka wnętrza uległa zmianie dla lepszego wyglądu i łatwiejszego czyszczenia. Rozruch silnika odbywa się obecnie poprzez naciśnięcie przycisku Start, udoskonalono również jakość izolacji akustycznej kabiny. Warto również wspomnieć, że na desce rozdzielczej pojawiły się dwa porty USB typu C.
W kabinach sypialnych pojawiła się leżanka z nowym materacem “Serenity” o grubości 170 mm (więcej o 13%) i gęstości 41 kg/m3, materac ma również dwukrotnie większą liczbę sprężyn, co sprawia, że zapewnia lepsze rozłożenie masy ciała i maksymalny komfort osobom o najróżniejszych kształtach i ciężarze ciała. Materac można łatwo odłączyć od jego podstawy po to, aby stosować dopasowane prześcieradła. Materiał z którego zostało wykonane zewnętrzne pokrycie materaca jest łatwy w czyszczeniu, materac nawierzchniowy wykonano z pianki z pamięcią kształtu.
Dla zwiększenia komfortu w obszarze leżanki dodano również dwa gniazda USB-C, aby ułatwić ładowanie urządzeń elektronicznych, jednocześnie utrzymując je w zasięgu kierowcy w okresach odpoczynku. Wreszcie, aby poprawić jakość dźwięku w kabinie, Renault Trucks nawiązało współpracę z francuskim producentem Focal w zakresie dostaw sprzętu hi-fi i głośników.
Nowa kolumna kierownicy ma pełną regulację w trzech osiach, co pozwala kierowcy na ustawienie optymalnej pozycji – wystarczy do tego intuicyjne nożne sterowanie położeniem kierownicy. Zakres ruchu umożliwia łatwiejszy dostęp do i z kabiny.
Ekran multimedialny nie jest już zagłębiony w desce rozdzielczej, ale jest nieco bardziej wysunięty do przodu. Po jego lewej stronie znajduje się poręczna podstawka pod smartfon. Ci, którzy nie chcą ekranu multimedialnego, mogą otrzymać duży uchwyt do przypięcia własnego tabletu, a nawet dwóch telefonów. Jak tłumaczył projektant Paul Daintree „Takie rozwiązanie było konieczne, gdyż wielu kierowców samodzielnie wywiercało otwory w desce rozdzielczej, aby przymocować uchwyt na telefon w dowolnym miejscu”. Pod panelem środkowym, znajduje się teraz duża szuflada z uchwytem na kubek. Można tam również przechować telefon lub tablet przez krótką chwilę w bezpieczny sposób i poza zasięgiem wzroku, a po stronie pasażera znajdują się 2 schowki o łącznej pojemności 7 litrów (w tym 2-litrowa chłodnia).
Oszczędność paliwa
W nowych modelach Renault wprowadzono silniki Euro VI Step E, które w efekcie pozwalają na obniżenie zużycia paliwa o 3%. Standardowo montowane są również opony klasy A o niskich oporach toczenia. Aby obniżyć spalanie poprawiono również aerodynamikę kabiny wokół przedniego grilla i dodano przedłużenia nadkoli, aby poprawić przepływ powietrza. Pojazdy zostały wyposażone w nowe rozwiązania, która jeszcze bardziej obniżają zużycie paliwa. Obejmują one nową wersję predykcyjnego tempomatu Optivision oraz zoptymalizowany tempomat z dwoma trybami jazdy do wyboru. „Eco on” jest trybem domyślnym i optymalizuje zużycie paliwa poprzez regulację przyspieszenia, zmiany biegów, tempomatu i zwalniania, podczas gdy „Eco off” umożliwia kierowcom samodzielną zmianę trybu jazdy. Wskaźnik dostarcza kierowcom informacji w czasie rzeczywistym o ich stylu jazdy; im większa liczba liści, tym bardziej ekonomiczna jazda. Nowa funkcja „Pulse and Glide” dodatkowo obniża zużycie paliwa, utrzymując prędkość pojazdu w pobliżu wartości zadanej tempomatu (±2 km/h). Wreszcie, nowe pojazdy Renault Trucks T i T High są standardowo wyposażone w opony klasy A, najbardziej wydajne na rynku pod względem oszczędności paliwa. Poprawiający ekonomikę eksploatacji pakiet wyposażenia Eco Pack został zoptymalizowany.
Większa niezawodność i bezpieczeństwo
Ważnym elementem wpływającym na zredukowanie czynności obsługowych są nowe, reflektory w technologii LED o długiej żywotności – 30-krotnie wyższej niż konwencjonalnych żarówek. Z przodu zastosowano 5-ogniwowe światła LED do jazdy dziennej, jako światła drogowe, przeciwmgielne i kierunkowskazy. Mają one 3 razy większą wydajność świetlną niż standardowe świata (światła drogowe 1450 lumenów, światła mijania 700 lumenów). Konstrukcja obudowy sięga również na bok pojazdu co zapewnia widoczność z boku i większe bezpieczeństwo. Należy dodać, że światła LED są specyfikowane tylko w modelach drogowych.
Pojazdy terenowe ze stalowym zderzakiem przednim wyposażone są w żarówki halogenowe. Rozmiar reflektorów uległ zmniejszeniu, dzięki temu zwiększono rozmiary powierzchni lakierowanej w dolnej części kabiny.
Dla optymalnego bezpieczeństwa kierowców, ich ładunków i użytkowników dróg dostępnych jest również szereg opcji, w tym mechaniczne urządzenie antywłamaniowe (zamek bezpieczeństwa), kamery i czujniki obecności, a także drzwi z dodatkową szybą zapewniające doskonałą widoczność pieszych i rowerzystów.
Poprawie bezpieczeństwa służy oświetlenie stopni wejściowych – również w technologii LED oraz wprowadzenie antywłamaniowych zamków w drzwiach. W gamie konstrukcyjnej (C i K) zastosowano kratki ochronne na reflektory i lakierowanie odblaskowe uchwytów zewnętrznych. Hamulec parkingowy został wyposażony w funkcję zapobiegającą staczaniu się. Nowa kratka wlotu powietrza w kształcie plastra miodu dopełnia bardziej nowoczesny, elegancki wygląd modeli Renault Trucks 2021.
Nowe usługi serwisowe
Renault Trucks opracowało nową technologię umożliwiającą regularną aktualizację oprogramowania pojazdu – w czasie wymaganym przez klienta – bez konieczności wizyty samochodu w warsztacie. Jest to część oferty serwisowej „Excellence Predict”, która umożliwia producentowi podjęcie działań zanim wystąpi awaria, a tym samym zapewnia klientom większy spokój ducha, gwarantując ciągłą dostępność pojazdu. W praktyce oferta „Excellence Predict” zapewnia:
- Połączony plan obsług, idealnie dostosowany do użytkowania pojazdu.
- Monitorowanie głównych elementów zużywających się, takich jak akumulator, tarcze sprzęgła i klocki hamulcowe.
- Innowacyjne zapobieganie awariom w czasie rzeczywistym dla 80% komponentów, których uszkodzenie może prowadzić do przestojów.
- Zbiorową współpracę między Renault Trucks i siecią serwisów, umożliwiającą proaktywne zarządzanie konserwacją pojazdów. Planowanie zgrupowanych interwencji optymalizuje przestoje.
Eksperci w sieci Renault Trucks są w stanie przeprowadzać wstępną diagnostykę, aktualizacje funkcjonalności i zdalne regulacje pojazdów. Zmniejsza to liczbę wizyt w warsztacie i optymalizuje spotkania. W zależności od użytkowania i przebiegu, okresy wymiany oleju w pojazdach wyposażonych w 13-litrowe silniki Euro VI można wydłużyć do 150000 km lub 18 miesięcy, co skutkuje niższymi zakontraktowanymi kosztami obsługi (robocizna i części), zoptymalizowanymi harmonogramami przeglądów z mniejszą liczbą postojów serwisowych i dodatkowymi oszczędnościami paliwa.