Opony bieżnikowane: Marangoni RINGTREAD obniża emisję CO2

Marangoni RINGTREAD to system bieżnikowania oferujący kołowy, podwójny profil bez splotów: bieżnikowane opony wyprodukowane przy użyciu tej technologii są w stanie dorównać, a nawet przewyższyć osiągi i niezawodność nowych opon wysokiej jakości. Badania wykazały, że opony bieżnikowane są bardziej przyjazne dla środowiska niż opony nowe (fot. Marangoni)

Dzięki oponom Marangoni RINGTREAD emisja CO2 jest o 74% mniejsza, a zużycie zasobów mniejsze o 77%. Tak wykazały badania związane z oceną cyklu życia opon bieżnikowanych.

Zajmująca się rozwojem technologii opon bieżnikowanych firma Marangoni ma w swojej ofercie system bieżnikowania RINGTREAD. Jest to system bieżnikowania oferujący kołowy, podwójny profil bez splotów: bieżnikowane opony wyprodukowane przy użyciu tej technologii są w stanie dorównać, a nawet przewyższyć osiągi i niezawodność nowych opon wysokiej jakości.

Marangoni, przy wsparciu Wydziału Inżynierii Przemysłowej Uniwersytetu w Trydencie,dokonała przykładowej oceny cyklu życia bieżnikowanej opony do samochodów ciężarowych o rozmiarze 385/65R22,5, która była bieżnikowana za pomocą profilu RINGTREAD BLACKLINE WSS 300 M. Wyniki porównano z nową oponą do tego samego zastosowania.

Nie jest zaskakujące, że podczas produkcji opony bieżnikowanej zużywa się mniej energii i zasobów. Jednak fakt, że różnice są tak duże, może zaskoczyć niektórych ekspertów od opon.Zgodnie z wynikami oceny cyklu życia opony bieżnikowane są bardziej przyjazne dla środowiska niż nowe opony we wszystkich jedenastu badanych kategoriach.

Dla głównych kategorii podczas badania wyznaczono następujące wartości w porównaniu z oponami nowymi:

Emisje CO2 (wskaźnik GWP – wskaźnik globalnego ocieplenia liczony w kilogramach) były o 74% niższe w przypadku opony bieżnikowanej. W liczbach bezwzględnych oznacza to 310 kg niewyemitowanego dwutlenku węgla w porównaniu z pojedynczą nową oponą.

  • RU-E (wskaźnik wpływu na zasoby kopalne): mniej o 77%.
  • RU-MM (wskaźnik wpływu na zasoby dla wyodrębnienia surowca): mniej o 75%.
  • PM10 (emisja cząstek stałych): mniej o 55%.
  • WS (zużycie wody): mniej o 83%.
  • AP (zakwaszenie opadów): mniej o 70%.
  • ODP (zubożenie warstwy ozonowej): mniej o 74%.

Wiosek jest prosty: jeśli chcesz pomóc środowisku, zacznij używać opon bieżnikowanych!

Ocena cyklu życia została przeprowadzona zgodnie z wymaganiami norm ISO 14040 i ISO 14044. Zastosowano deklarację środowiskową PCR (PCR – Product Category Rules, czyli wytyczne niezbędne do modelowania analiz cyklu życia produktu) dla opon (UL10006) zgodnie z normą ISO 14025. Do obliczeń wykorzystano oprogramowanie SimaPro wersja 9.4 Multi User.

W obliczeniach założono, że opór toczenia i przebieg bieżnikowanej opony odpowiadają dokładnie oporom toczenia nowej opony. Pomiary wykazały, że wartości te są identyczne, jeśli nie lepsze, dla opon bieżnikowanych.Badanie to opierało się na „ostrożnym” założeniu równoważności. Ponadto karkas opony nie był brany pod uwagę w ocenie cyklu życia opony bieżnikowanej, ponieważ jest to produkt odpadowy, który miałby znaczący wpływ na utylizację.

Marangoni uważa, że te dane porównawcze należy poważnie wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o wyborze opon nowych lub opon bieżnikowanych.

Opracowanie Dariusz Piernikarski

Marangoni RINGTREAD BLACKLINE Green Ring 2024 RDL FE (fot. Marangoni)