Zestaw do transportu ładunków nienormatywnych składający się z 750-konnego Volvo FH16 i 7-osiowej naczepy Goldhofer MPA, to pierwszy zestaw zaprojektowany przez Iwonę Blecharczyk – ambasadorkę marki Goldhofer i Volvo Trucks wraz z jej firmą Imagination Transport.
Zestaw Iwony Blecharczyk, czyli Volvo FH16 wraz z naczepą Goldhofer MPA, został certyfikowany do pracy przy maksymalnej masie całkowitej wynoszącej 235 t. Tym samym ambasadorka Volvo Trucks Polska i Goldhofer, Iwona Blecharczyk, po dwóch latach od otwarcia swojej firmy transportowej rozszerza działalność i powraca do tego, co zawsze było bliskie jej sercu i pasji – transportu ponadgabarytowego.
„Mam za sobą 6 lat pracy w transporcie ponadgabarytowym i wiem, że precyzja jest kluczowa, a dla mnie tylko ciągniki Volvo oferują tak wysoki jej poziom. Ta dokładność wpiera kierowcę i minimalizuje ryzyko błędów. Jako przedsiębiorca cenię także niezwykle atrakcyjny pakiet serwisowy Flexi Gold, który Volvo Trucks ma do zaoferowania. To rozwiązanie stworzone na miarę transportu ponadgabarytowego. Dodatkowo wsparcie, które otrzymałam przy procesie rejestracji tego pojazdu przez VFS Usługi Finansowe, było nieocenione, biorąc pod uwagę jego specyfikację. Wybór padł na Volvo FH16 8×4 Tridem Pusher z dodatkową funkcją Work Remote. Teraz, kiedy dostarczam go do Imagination Transport, spełniam swoje marzenia. Jestem dumna z tego kroku i nie mogę się doczekać kolejnych wyzwań z moim nowym Volvo FH16” − komentuje Iwona Blecharczyk.
750-konne Volvo FH16
Volvo FH16, które wozi ładunki nienormatywne w Imagination Transport, to pojazd w konfiguracji 8×4 Tridem Pusher. Pod maską pracuje 16-litrowy silnik o mocy 750 KM (552 kW). W trakcie zakupu, była to najmocniejsza ciężarówka seryjna oferowana przez Volvo Trucks. Ciągnik dodatkowo wyposażony został w skrzynię biegów I-Shift rozbudowaną o 2 biegi pełzające o przełożeniach 1:31 i 1:16, pozwalające ruszać pod największym obciążeniem, a Volvo Active Grip Control zapewnia maksymalną przyczepność i łatwość ruszania w każdych warunkach. Oprogramowanie sterujące pracą skrzyni I-Shift, oprócz trybu podstawowego i ekonomicznego, ma dodatkowe funkcje zmiany biegów: transport ciężki – HD oraz jazda terenowa – Off Road. Na skrzyni biegów zamontowany jest zwalniacz – retarder (Voith), który współpracuje z klapowym hamulcem wydechowym EPG.
Samochód jest wyposażony w aktywny, elektryczno-hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy Volvo VDS (Volvo Dynamic Steering). Układ VDS ułatwia manewrowanie kołem kierownicy i jest wstanie wygenerować do 25 Nm pomocniczej siły w układzie kierowniczym pojazdu. Układ działa progresywnie, zwiększając siłę wspomagania w sytuacjach, które tego wymagają. Zapewnia stały opór na kole kierownicy, bez względu na obciążenie osi kierowanej i stan opon. Dodatkowo VDS zwiększa stateczność kierunkową pojazdu, co polepsza komfort i bezpieczeństwo kierowcy. Następuje również korekta odchyleń toru jazdy spowodowanych podmuchami wiatru i spadkiem poprzecznym drogi, a także utrzymywanie toru jazdy na wprost podczas hamowania na nawierzchniach o zróżnicowanych współczynnikach przyczepności. Dzięki działaniu VDS koło kierownicy samoczynnie powraca do pozycji neutralnej, także podczas cofania, co znacznie ułatwia manewrowanie z małą prędkością.
Ciągnik siodłowy został dodatkowo wyposażony w funkcję Work Remote, która dzięki zewnętrznemu pilotowi firmy Tele Radio pozwala na zdalne sterowanie pojazdem.
„Transport najcięższych ładunków był zawsze istotny dla Volvo Trucks. Dzięki jednemu z najmocniejszych silników na rynku oraz biegom pełzającym możemy dostarczać ciągniki siodłowe transportujące największe i najcięższe ładunki. Nie może dziwić fakt, że ambasadorka Volvo Trucks Polska – Iwona Blecharczyk wybrała właśnie Volvo FH16 8×4 tridem. Iwona przez lata woziła tego typu ładunki, więc dostarczenie ciągnika ponadgabarytowego do Imagination Transport jest spełnieniem jej marzeń” – powiedział Piotr Werner, product digital and marketing manager Volvo Trucks Polska.
Zdalne sterowanie
Ciągnik Volvo FH16 8×4 jeżdżący w barwach Imagination Transport został wyposażony w system zdalnego sterowania EXSTER od firmy Tele Radio, który dzięki zewnętrznemu pilotowi pozwala na bezpieczne i efektywne manewrowanie pojazdem w trudnych sytuacjach.
Aktywny układ kierowniczy Volvo VDS z interfejsem zewnętrznego kierowania EXSTER pozwala na sterowanie pracą ciągnika za pomocą nadajnika zdalnego sterowania. Funkcja sterowania pojazdem z zewnątrz została opracowana z myślą o sytuacjach, w których praca poza kabiną łączy się z wykonywaniem powtarzalnych, krótkich ruchów pojazdem lub jednostajnym powolnym ruchem pojazdu do przodu. Rozwiązanie to pozwala kierowcy zarządzać innymi zadaniami i eliminuje potrzebę korzystania z pomocy drugiej osoby.
Wykorzystany system sterowania umożliwia jazdę do przodu i do tyłu, skręcanie i hamowanie. Operator może zdalnie uruchomić i zatrzymać silnik, włączyć/wyłączyć hamulec parkingowy i oświetlenie pojazdu. Możliwa jest także obsługa przystawki odbioru mocy oraz zmiana wysokości zawieszenia pneumatycznego (opuszczenie miechów). Ze względów bezpieczeństwa sterowanie jest dostępne wyłącznie przy niskich prędkościach (do 5 km/h).
Podczas pracy kierowca–operator na wyświetlaczu panelu zdalnego sterowania widzi najważniejsze informacje zwrotne przekazane z kokpitu ciężarówki, np. poziom paliwa, wartość ciśnienia w instalacji pneumatycznej, prędkość pojazdu, stan pracy skrzyni biegów itp. Na pojedynczym zestawie baterii urządzenie może pracować w trybie ciągłym ok. 10 h, nadajnik sterowania radiowego ma zasięg do 100 m.
Naczepa Goldhofer MPA
Naczepy Goldhofer z rodziny MPA, to wszechstronne środki transportu nienormatywnego, w których wykorzystano zawieszenie niezależne z technologią osi MacPherson. Dzięki temu naczepy te charakteryzują się wysoką stabilnością boczną. Niewielka liczba komponentów sprawia, że MPA jest rozwiązaniem wyjątkowo łatwym w utrzymaniu. Pojazdy te są przeznaczone do dużych obciążeń osi wynoszących 15,6 t przy prędkości 20 km/h. Manewrowanie ułatwia duży kąt skrętu osi – jest to 60°.
Niewątpliwą zaletą jest również niewielka wysokość załadunku wynosząca 785 mm. Solidna konstrukcja i wysoka odporność na zginanie ramy pojazdu zapewniają maksymalną niezawodność i długą żywotność. Jest to idealne rozwiązanie w przypadku wyczerpujących warunków pracy na placu budowy.
Ładowność 7-osiowej naczepy MPA jeżdżącej we flocie Imagination Transport wynosi 82 t, całkowita długość pojazdu w stanie złożonym to 16,1 m, po rozłożeniu 29,35 m. Łabędzia szyja (balkon) ma długość 3,75 m, natomiast pokład ładunkowy w stanie złożonym ma 12,4 m. Szerokość pokładu to 2,75 m z możliwością poszerzenia do 3,39 m.
Opracował: Dariusz Piernikarski