Pojazdy DAF dla budownictwa

Podwozie FAW – dostępne w serii CF i XF – ma potrójną oś (tzw. tridem), która obejmuje podwójną oś napędową gwarantującą świetną trakcję oraz kierowaną wleczoną oś tylną, zapewniającą promień skrętu zaledwie 15,6 m i najlepszą w branży zwrotność: promień zawracania nowego FAW jest o 1,5 m mniejszy niż standardowego podwozia 8×4 z zabudową o takich samych wymiarach (fot. DAF Trucks)

Marka DAF oferuje odpowiednie rozwiązanie do każdego zastosowania transportowego. W tej kategorii znajduje się również gama podwozi pod zabudowę i ciągników siodłowych dla budownictwa.

Pojazdy te oferowane są w wersji Construction. Dzięki dużemu prześwitowi i kątowi natarcia sprawdzają się one w trudnych warunkach terenowych. Charakteryzuje je duża sprawność nawet w trudnym terenie oraz odporność na uszkodzenia w czasie jazdy na budowie. Wysokie walory trakcyjne wynikają z konstrukcji tylnego wózka napędowego mocowanego na 8 drążkach reakcyjnych. Dzięki temu rozwiązaniu nie ma konieczności stosowania stabilizatora, co gwarantuje jednakowy nacisk kół po prawej i lewej stronie pojazdu niezależnie od wychylenia osi.

Pojazdy dla budownictwa marki DAF wyposażone są w silniki PACCAR MX-11 i MX-13, które są standardowo sprzęgnięte ze zautomatyzowanymi skrzyniami biegów TraXon. Przekładnie te mają niższe straty spowodowane tarciem wewnętrznym i charakteryzują się niezwykle płynną zmianą biegów. W modelach typu Construction serii DAF CF FAD, FAT (podwozia pod zabudowę odpowiednio 8×4 i 6×4) i FTT (ciągniki siodłowe) przekładnia TraXon jest wyposażona w dodatkowe oprogramowanie terenowe zapewniające optymalne przełączanie biegów i operowanie sprzęgłem. Po uruchomieniu trybu off-road w skrzyni TraXon zmiany biegów są bardzo szybkie i następują przy wyższych prędkościach obrotowych silnika, aby zapewnić doskonałą trakcję i przyczepność kół osi napędowych.

Wersje CF Construction są standardowo wyposażone w specjalny tryb skrzyni biegów TraXon do jazdy terenowej, zapewniający optymalną zmianę biegów w trudnym terenie. Biegi zmieniane są bardzo szybko, co zapewnia maksymalną przyczepność przy wysokich prędkościach obrotowych silnika (fot. DAF Trucks)

Do zastosowań terenowych powrócił kick-down. Zmiana biegów następuje tak szybko, że pojazd nie wytraca prędkości nawet podczas jazdy pod stromą górę. Możliwe jest również całkowite wyłączenie ASR, co poprawia trakcję w trudnych warunkach. O jakości tych rozwiązań świadczy fakt, że każdy klient, który przetestował pojazd DAF w wersji Construction ze skrzynią TraXon, pomimo początkowych wątpliwości kolejne pojazdy zamawiał z tego typu przekładnią.

Podwozia DAF pod zabudowę wyposażono w niezwykle kompaktowy moduł oczyszczania spalin EAS, który można obecnie zamontować jako pojedynczy komponent między pierwszą a drugą osią przednią w modelach 8×4 FAD. Pozwala to na wykorzystanie wolnej przestrzeni na podpory dźwigu, skrzynki narzędziowe lub dodatkowe zbiorniki. Zapewnia to także większą swobodę w rozmieszczeniu niezbędnych komponentów zabudowy i zwiększoną ładowność dzięki masie własnej pomniejszonej o 50 kg. Dodatkową redukcję masy własnej w wieloosiowych ciągnikach i podwoziach pod zabudowę osiągnięto także dzięki zastosowaniu układów napędowych, które są o 100 kg lżejsze. W nowych pojazdach 8×4 firma DAF stosuje nowe zespoły dwóch osi napędzanych ze zwolnicą (HR1670T) do intensywnego zastosowania terenowego. Taki zestaw osi jest wyposażony w zupełnie nową żeliwną pochwę, która zmniejsza masę własną o dodatkowe 60 kg. Dzięki tym modyfikacjom możliwe jest uzyskanie całkowitej oszczędności masy do 250 kg w budowlanych modelach CF FAD 8×4.

W nowych pojazdach 8×4 firma DAF do intensywnego zastosowania terenowego montuje nowe zespoły dwóch osi napędzanych ze zwolnicą (HR1670T) i hamulcami bębnowymi z zawieszeniem pneumatycznym lub mechanicznym na resorach piórowych o nośności 21 t lub 26 t. Czynnikiem zapewniającym niskie zużycie paliwa jest dostępność dużej liczby przełożeń końcowych (w zależności od typu: od 3,46:1 do 7,21:1) (fot. DAF Trucks)

Proces zabudowania pojazdów DAF stał się również najłatwiejszy z możliwych, dzięki czemu pojazdy te są w tej chwili najchętniej zabudowywanymi podwoziami przez wytwórców zabudów. Dzieje się tak, ponieważ producent zadbał o to, by proces wykonania i montażu zabudowy był znacznie ułatwiony. Nowe moduły mocowania zabudowy (BAM) odgrywają istotną rolę w szybkim montażu ciężkiego dźwigu czy wywrotki. Proces sterowania silnikiem przez urządzenia napędzane przystawkami odbioru mocy jest zintegrowany z komputerami pojazdu, co daje ogromną ilość dostępnych kombinacji parametrów działania przystawek.

Gama pojazdów DAF dla budownictwa została jeszcze powiększona o nowe podwozie FAW – dostępne w serii CF i XF – charakteryzujące się potrójną osią (tzw. tridem), która obejmuje podwójną oś napędową gwarantującą świetną trakcję oraz kierowaną wleczoną oś tylną, zapewniającą promień skrętu zaledwie 15,6 m i najlepszą w branży zwrotność. Nowe podwozie stanowi doskonałą podstawę dla wywrotki, betonomieszarki lub hakowca. Coraz częściej bowiem w obszarach miejskich prace wykonywane są na mniejszych działkach i kluczowymi stają się takie parametry, jak zwrotność przy zachowaniu przez pojazdy technicznych możliwości transportu. Promień zawracania nowego FAW jest o 1,5 m mniejszy niż standardowego podwozia 8×4 z zabudową o takich samych wymiarach, co przekłada się na znacznie większą szybkość manewrowania na placu budowy i znaczną oszczędność ogumienia.

Usługi DAF przeznaczone specjalnie dla segmentu budowlanego Aby zapewnić jak najlepszą propozycję biznesową, DAF oferuje również specjalne usługi dla branży budowlanej. Obejmują one dopasowane do konkretnych potrzeb kontrakty serwisowe DAF MultiSupport, zawierające zaawansowane pakiety z gwarancją maksymalnego czasu pracy bez przestojów. Ponadto Akademia DAF oferuje specjalne szkolenia dla kierowców pojazdów budowlanych.

Opracował: Dariusz Piernikarski

DAF zadbał o to, by proces wykonania i montażu zabudowy był znacznie ułatwiony: nowe moduły mocowania zabudowy (BAM) odgrywają istotną rolę w szybkim montażu  ciężkiego dźwigu czy wywrotki (fot. DAF Trucks)