Lidl Polska każdego dnia zaopatruje ponad 850 swoich sklepów w całej Polsce. Teraz transporty wykonywane przez dostawcę będą jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska. Pomogą 2 modele elektryczne samochodów ciężarowych Volvo, które właśnie rozpoczynają codzienną pracę dla Lidl Polska. Połączenie elektrycznego ciągnika i naczepy z elektrycznym agregatem tworzy wyjątkowy, pierwszy w Polsce zestaw w pełni zasilany zieloną energią.
Projekt został zrealizowany wspólnie z firmami FTS Zbigniew Ratajczak oraz DARSEN Dariusz Sentkowski, które zdecydowały się na powiększenie flot o modele FM Electric oraz FE Electric i będą transportowali towary do wybranych sklepów sieci Lidl. Nowe Centrum Dystrybucji w Błoniu zostało wyposażone w dwie stacje ładowania o dużej mocy. Czas załadunku towarów będzie zbliżony do czasu potrzebnego na ładowanie baterii pojazdów, co sprzyja efektywności użytkowania.
Elektryczne podwozie Volvo FE Electric zabudowane zostało multitemperaturową chłodnią, która dzięki elektrycznemu zasilaniu agregatem pozostaje w pełni bezemisyjna. Z kolei model Volvo FM, to napędzany trzema elektrycznymi silnikami ciągnik siodłowy – pierwszy w Polsce 40-tonowy zestaw składający się z ciągnika elektrycznego oraz elektrycznej naczepy chłodni, odzyskującej energię. Wykorzystanie takiego sprzętu stanowi przełom w dystrybucji FMCG pokazujący, że elektryfikacja może dotyczyć każdego z segmentów transportu.
Zarówno dla Lidl Polska, jak i dla Volvo Trucks Polska, jest to wyjątkowa chwila, ponieważ to pierwsza elektryczna dostawa obejmująca różne modele. Lidl Polska jest firmą społecznie odpowiedzialną, która nieustannie działa na rzecz celów określonych w strategii CSR na lata 2020-2025.
“W ramach strategii sieć wyróżniliśmy 6 obszarów: ochrona klimatu, ochrona zasobów, poszanowanie bioróżnorodności, uczciwe działanie, promocja zdrowia i zaangażowanie w dialog. Cieszymy się, że wspólnie z Volvo Trucks Polska zmieniamy polskie standardy transportu i wierzymy, że jest to doskonały krok w stronę ochrony klimatu. Innowacyjny tabor w znaczący sposób przyczynia się do ograniczenia emisji CO2. Dzięki testowaniu takich rozwiązań zdobywamy doświadczenie, a nasza działalność może stawać się jeszcze bardziej przyjazna środowisku” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl Polska.
Lidl Polska podejmuje liczne działania w obszarze zielonych technologii. Rozwiązania te mają za zadanie zwiększyć efektywność energetyczną obiektów, co w konsekwencji przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego. Mimo że stosowanie innowacyjnych rozwiązań wiąże się z większymi nakładami finansowymi niż w przypadku standardowych pojazdów, Lidl Polska dąży do maksymalnego wykorzystania nowego taboru.
“Realizacja strategii Volvo Trucks w kierunku zeroemisyjności do 2040 r. jest możliwa tyko we współpracy z partnerami, których cele są spójne z naszymi. To właśnie dzięki wspólnej wizji ochrony środowiska od dziś dostawy Lidl Polska będą realizowane przez dwa modele elektryczne: Volvo FM i FE Electric. W gamie modelowej Volvo Trucks już dziś mamy dostępne modele elektryczne dedykowane do różnych typów transportu, w tym transport ostatniej mili i dostawy miejskie. To dla nas wyjątkowa chwila, w której dostarczamy dwa modele na raz i to do dwóch różnych zastosowań. Jednocześnie, cały proces był poprzedzony konsultacjami i weryfikacją możliwości ładowania pojazdów. Dzięki współpracy z wieloletnimi parterami transportowymi Lidl, idziemy jeszcze o krok dalej dzięki wykorzystaniu naczepy typu chłodnia, odzyskującej energię” – komentuje współpracę Marek Gawroński, E-Mobility & Sustainability Director w Volvo Trucks.
Ekologiczne rozwiązania Lidl Polska
Nowoczesny tabor to jeden z wielu elementów, które składają się na działania Lidl Polska w obszarze CSR. Warto zwrócić uwagę, że sklepy sieci ogrzewane są dzięki odzyskowi ciepła z lodówek, a w niemalże 1/3 sklepów wykorzystuje się geotermię i pompy ciepła. Co więcej, wszystkie nowo wybudowane sklepy Lidl Polska mają instalację fotowoltaiczną. Jest ona instalowana również w istniejących już placówkach. Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności Lidl Polska podsumowywane są w wydawanym co dwa lata raporcie zrównoważonego rozwoju, przygotowywanym według standardu GRI. Ostatni raport za lata 2021-2022 dostępny jest na stronie: https://kimjestesmy.lidl.pl/zrownowazony-rozwoj/raport-zrownowazonego-rozwoju
Zero emisji i wystarczający zasięg to idealne rozwiązanie w zakresie dystrybucji towarów z magazynu do sklepów w okolicy. Ograniczenie emisji CO2 do otoczenia oraz cicha praca elektrycznego pojazdu sprawiają, że taki zestaw idealnie sprawdzi się do pracy w mieście.