Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie zdecydowało się na zakup 50 Solarisów Urbino 18 electric. Nowe elektrobusy zasilą dotychczasowy tabor 400 Solarisów o różnej konfiguracji jeżdżących po ulicach Krakowa – wśród nich znajduje się 28 autobusów elektrycznych.
Zamówienie z 25 maja 2020 r. obejmuje dostawy 50 przegubowych autobusów elektrycznych i 50 sztuk urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in, przeznaczonych do każdego autobusu. Pojazdy zostaną dostarczone do Krakowa w ciągu roku od momentu podpisania umowy. Wartość kontraktu wynosi 165 435 000 zł.
Elektrobusy, które Solaris dostarczy do Krakowa, będą napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobusy przegubowe będą ładowane na dwa sposoby: poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Za magazyny energii posłużą natomiast charakteryzujące się bardzo wysoką gęstością energii baterie Solaris High Energy+.
Zielony Kraków
Elektryczne przegubowce będą mogły zaoferować jednorazowo podróż 141 pasażerom, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Najnowsze autobusy dla Krakowa będą wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą mogły skorzystać z platform ułatwiających wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu. Rampy zostaną zamontowane przy drugich drzwiach.
Kraków zajął piąte miejsce w konkursie o tytuł „Zielonej stolicy Europy 2022”. Jednym z elementów, które były w tym konkursie brane pod uwagę, to ekologiczny transport i jego znaczenie dla środowiska. Nowe autobusy będą wykorzystywane na czterech liniach kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych dla Krakowa znalazł się na liście projektów wybranych do dofinansowania ze środków unijnych. Na zakup tych pojazdów przyznano nam ok. 110 mln zł dotacji. Jest to więc dla nas szansa, aby angażując stosunkowo nieduże środki własne pozyskać bezemisyjne autobusy dla mieszkańców Krakowa – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.