
Trwają międzynarodowe targi ratowniczo-motoryzacyjne RETTmobil w Fuldzie w Niemczech. Firma Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentowała wóz gaśniczy TLF-W, służący do zwalczania pożarów lasu oraz działań ratowniczych na terenach klęsk żywiołowych, takich jak powodzie czy krytycznie wysokie stany wód. Pojazd ten, skonstruowany został na bazie modelu Unimog U 5023.
Kompaktowe Unimogi, odznaczające się wysoką dzielnością terenową, już od kilkudziesięciu lat służą strażakom na całym świecie. Wykorzystywane są jako bazowe pojazdy przeznaczone do zwalczania pożarów lasu w trudno przejezdnym terenie, gdy jednocześnie najwyższy priorytet ma bezpieczeństwo strażaków.
Unimog U 5023 TLF-W
Pojazd wyróżnia się kompaktowymi gabarytami – jego długość wynosi 6950 mm, rozstaw osi – 3850 mm, a całkowita wysokość łącznie z zabudową – 3300 mm. Na uwagę zasługują krótki zwisy nadwozia z przodu i z tyłu, bardzo duży prześwit podwozia oraz spore kąty natarcia i zejścia. Zmierzając na miejsce akcji samochód ten może pokonywać brody o głębokości wody do 1200 mm, a także przejeżdżać przez powalone pnie drzew i duże fragmenty skał. Standardowa kabina podwójna, wykonana w całości ze stali ma 4 wygodne pojedyncze fotele dla czteroosobowej załogi oraz miejsce na ubrania ochronne i sprzęt.
Opisywany wóz gaśniczy, zwraca uwagę różnymi cechami konstrukcyjnymi przydatnymi do skutecznej walki z pożarami lasów. Bardzo niska zabudowa „Varus 4×4” – dzieło renomowanej firmy Schlingmann, specjalizującej się w produkcji wyposażenia strażackiego – to zespolona konstrukcja ze stali szlachetnej i aluminium o bardzo nisko położonym środku ciężkości. Ma wbudowany zbiornik wody gaśniczej w kształcie „T” i pojemności 3 200 l. Na dachu zabudowy można przewozić 10 osób, np. ewakuując powodzian ze strefy zagrożenia.

Specjalna zabudowa strażacka jest osadzona na podwoziu trójpunktowo. W połączeniu z klasycznymi osiami portalowymi Unimoga i nisko położonym środkiem ciężkości zabudowy daje to dużą swobodę odkształcania skrętnego, dzięki czemu Unimog U 5023 TLF-W szybko i bezpiecznie dociera na miejsce akcji – a w razie potrzeby równie sprawnie opuszcza zagrożony teren. Dla ochrony załogi Unimoga w bliskości ognia zastosowano belkowy zraszacz przedni oraz dysze zraszające, umieszczone przed wszystkimi czterema kołami i przy odbijaczu gałęzi na kabinie. Ponadto w sytuacjach krytycznych strażacy mają tu do dyspozycji system ochrony własnej samochodu, zasilany wodą z dwóch oddzielnych zbiorników o pojemności 230 l każdy. Na przedzie pojazdu znajduje się wciągarka linowa o sile uciągu 50 kN, w razie potrzeby mogąca posłużyć do ewakuacji własnej.

Warto zwrócić uwagę również na wyposażenie typu „pump and roll” (umożliwiające podawanie środka gaśniczego podczas jazdy) – użyteczne przy gaszeniu większych ognisk pożaru na terenach gęsto zalesionych. Wodą gaśniczą, o wydatku maksymalnie 2 000 l/min, załoga może operować przez dwa prostokątne luki dachowe nad tylnymi siedzeniami (po pokrywach luków można chodzić). Strażacy dysponują tu dwiema prądownicami wytwarzającymi strumień rozproszony oraz ręcznym działkiem wodnym na dachu wozu. Niezbędny przepływ znamionowy przy ciśnieniu znamionowym 10 barów wytwarza pompa wirnikowa FPN 10-2000, zainstalowana z tyłu Unimoga U 5023 TLF-W. Do opcjonalnego dozowania piany służy 60-litrowy zbiornik środka pianotwórczego z dozownikiem AutoMix 30 DE.

Przewody najistotniejsze dla funkcjonowania pojazdu są zaopatrzone w płaszcze chroniące je przed wysoką temperaturą. W dwóch komorach bocznych i jednej komorze tylnej jest miejsce na sprzęt gaśniczy, przy czym można jeszcze zamontować dodatkowe skrzynie dachowe i inne miejsca na sprzęt. Doskonałą widoczność, również po zmroku i w złych warunkach pogodowych, zapewniają reflektory przednie i tylne, oświetlenie otoczenia zainstalowane w strefie dachu oraz instalacja sygnalizacji specjalnej pojazdu uprzywilejowanego – wykonane w technologii LED.
Pokazany na targach RETTmobil 2023 wóz gaśniczy z napędem na wszystkie koła zaprojektowano zgodnie z wymogami z uwzględnieniem normy DIN EN 1846 i w oparciu o zbiór zaleceń dla tego rodzaju pojazdów – „Fachempfehlung Waldbrand-TLF” – opracowany przez AGBF (Grupę Roboczą Kierownictw Zawodowej Straży Pożarnej) i DFV (Niemieckie Zrzeszenie Straży Pożarnej).
Dwa pierwsze egzemplarze pojazdu tego typu są już użytkowane przez komendę straży pożarnej w Stuttgarcie, stolicy kraju związkowego Badenia-Wirtembergia.
