Unimog skończył 70 lat

Pierwszym dużym odbiorcą Unimogów poza branżą rolniczą była armia szwajcarska, która w 1950 r. złożyła zamówienie na 250 samochodów – pierwsze 44 sztuki serii U 70200 wyprodukowała firma Gebr. Boehringer GmbH w Göppingen, po przejęciu produkcji przez Daimler-Benz kolejne wyprodukowano już w Gaggenau jako Unimog seria 2010; na pierwszym planie na zdjęciu Unimog „Paulchen” z 1952 r. (seria 404), eksploatowany niegdyś przez armię szwajcarską (fot. D. Piernikarski)

We wrześniu 2016 r. Mercedes-Benz obchodził 70-lecie powstania samochodu Unimog, a muzeum Unimoga w Gaggenau świętowało 10-lecie swojego istnienia. Korzystając z zaproszenia Mercedes-Benz Polska, wzięliśmy udział w tych uroczystościach.

Skonstruowany w ciężkich czasach bezpośrednio po zakończeniu II wojny światowej, Unimog stał się jedną z niewielu wciąż żywych legend motoryzacji. Unikatowa koncepcja i ogromna wytrzymałość – oto cechy, dzięki którym „pojazd uniwersalny” (niem. Universal-Motor-Gerät – uniwersalne urządzenie silnikowe, skąd wzięła się popularna nazwa Unimog) zbudował swój legendarny wizerunek. Dziś służy nie tylko do pracy w wymagających warunkach zimowych czy na terenach zielonych, ale również przy odwiertach, wykopaliskach i projektach infrastrukturalnych. Unimog jeździ również w wojsku, straży pożarnej oraz wszędzie tam, gdzie od środków transportu wymagana jest ponadprzeciętna wytrzymałość i możliwości jazdy terenowej.
Doczekaliśmy się wielkiego jubileuszu: ponad 60 lat dzieli nowoczesny pojazd o podwyższonej mobilności, jakim jest Unimog U 5023 (rok produkcji 2016) i U 401, który w 1955 r. zjechał z taśmy produkcyjnej. Samochód zamiatający ulice Berlina można było zobaczyć jeszcze w 1974 r. Dzisiaj ten pięknie odrestaurowany U 401 stanowi jedną z atrakcji muzeum Unimoga w Gaggenau. Przez dziesięć lat istnienia muzeum liczni ochotnicy i pasjonaci troszczą się o to, by te samochodowe skarby pozostawały sprawne i cieszyły oko kolejnych pokoleń miłośników tej wyjątkowej marki.

fot. Unimog-Museum
fot. Unimog-Museum
Muzeum Unimoga w Gaggenau (Murgtal) powstało z inicjatywy członków klubu Unimog Club Gaggenau (UCG) i innych miłośników tego wyjątkowego pojazdu, zrzeszonych w wielu innych klubach Unimoga rozrzuconych na terenie całych Niemiec; gdy w sierpniu 2002 r. produkcję samochodu przeniesiono do fabryki Mercedes-Benz w Wörth, kluczyki do ostatniego samochodu wyprodukowanego w Gaggenau odebrał Michael Wessel – ówczesny przewodniczący klubu UCG. 5 listopada to data oficjalnej rejestracji stowarzyszenia Unimog-Museum e.V. Uroczyste otwarcie budynku wraz z przyległym torem testowym miało miejsce 3 czerwca 2006 r. (fot. D. Piernikarski)
Muzeum Unimoga w Gaggenau (Murgtal) powstało z inicjatywy członków klubu Unimog Club Gaggenau (UCG) i innych miłośników tego wyjątkowego pojazdu, zrzeszonych w wielu innych klubach Unimoga rozrzuconych na terenie całych Niemiec; gdy w sierpniu 2002 r. produkcję samochodu przeniesiono do fabryki Mercedes-Benz w Wörth, kluczyki do ostatniego samochodu wyprodukowanego w Gaggenau odebrał Michael Wessel – ówczesny przewodniczący klubu UCG. 5 listopada to data oficjalnej rejestracji stowarzyszenia Unimog-Museum e.V. Uroczyste otwarcie budynku wraz z przyległym torem testowym miało miejsce 3 czerwca 2006 r. (fot. D. Piernikarski)