
Jak istotna jest konfiguracja osi pojazdu używanego w transporcie drewna, wie każdy jego użytkownik. Wiedział to właściciel nowego modelu z napędem na wszystkie osie, czyli Renault Trucks K 6×6 Heavy z zabudową na ławach do przewozu drewna stosowego Hydrofast oraz żurawiem hydraulicznym V-KRAN V13 7.9 montowanym na tylnym zwisie.
Na pierwszy rzut oka podwozie nie różni się niczym od innych podobnych pojazdów Renault Trucks serii K, które w coraz większej liczbie dołączają do flot firm zajmujących się transportem drewna. Jednak wprawne oko zdoła wychwycić wał napędowy łączący przednią oś pojazdu ze skrzynią rozdzielczą. Jeszcze wprawniejszy obserwator zauważy, że pojazd jest wyższy i ma o prawie 10 cm większy prześwit. To jednoznacznie wskazuje na wersję, która nie boi się najtrudniejszych wyzwań – konfigurację osi 6×6.

To, co jeszcze różni podwozie z napędem 6×6 względem wersji 6×4, jest ukryte w środku. Co prawda silnik używany do napędu tego potwora to 13-litrowy wariant o mocy 520 KM znany z wersji 6×4, ale skrzynia biegów to niespotykany w innych pojazdach 14-biegowy wariant skrzyni Optidriver z dwoma biegami pełzającymi. Jest to przekładnia wykorzystywana tylko w tych pojazdach Renault Trucks, w których napęd jest przekazywany na wszystkie koła.
Bazą do jej stworzenia była skrzynia 12-biegowa, która została wzbogacona w dodatkowy moduł Xtended zapewniający 2 dodatkowe biegi pełzające o przełożeniu 32,04 oraz 19,38. Uzupełnieniem jest najwyższy bieg w formie nadbiegu (przełożenie 0,79), dzięki czemu kierowca otrzymuje niezwykle szeroki zakres przełożeń. Takie rozwiązanie zapewnia dobrą mobilność w terenie, małą prędkość ułatwiającą manewrowanie oraz niskie zużycie paliwa podczas jazdy po drogach utwardzonych.

Kolejną różnicą w stosunku do specyfikacji pojazdów 6×4 jest zawieszenie tylnego wózka. W prezentowanym pojeździe zastosowano zawieszenie o nośności 32 t wykorzystujące resory eliptyczne z amortyzatorami – taka konstrukcja umożliwia zwiększony techniczny nacisk na tylne osie, dzięki czemu auto jest zdolne przewieźć większą masę ładunku bez ryzyka uszkodzenia. Jest to o tyle ważne, że na tylnym zwisie pojazdu jest zamontowany żuraw V-KRAN. Co prawda jest to żuraw bez zabudowanej kabiny dla operatora, ale wciąż jego masa dość znacznie obciąża tylne osie pojazdu.

W ślad za wytrzymalszym zawieszeniem zmianie uległy także tylne mosty – są to mocniejsze warianty łączone z wózkami tylnymi o najwyższej nośności. Każdy z nich jest wyposażony w zwolnice oraz blokady mechanizmów różnicowych zarówno międzyosiowego, jak i międzykołowego w każdej z osi. Skoro już mowa o blokadach mechanizmów napędowych, to warto zaznaczyć, że te zamontowane w tylnym moście to nie jedyne blokady obecne w tym pojeździe. Przy konfiguracji osi 6×6 model Renault Trucks K ma także blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi oraz skrzynię rozdzielczą ze sprzęgłem kłowym sterowanym pneumatycznie, umożliwiającym dołączenie napędu tejże osi.
Po włączeniu wszystkich blokad koła obracają się z tą samą prędkością, a napęd jest rozdzielany w równym stopniu na każde z nich. Do załączania blokad w odpowiedniej sekwencji służy obrotowy przełącznik zamontowany w centralnej części deski rozdzielczej. Poprzez jego obracanie zgodnie z ruchem wskazówek zegara można załączyć poszczególne blokady w następującej kolejności: blokada międzymostowa osi 2. i 3. – dołączenie napędu 1. osi – blokada międzykołowa osi 2. i 3. – blokada międzykołowa osi 1.
Dzięki takiemu rozwiązaniu unika się pomyłek przy załączaniu poszczególnych blokad, dodatkowo komputer nadzorujący ich pracę może uniemożliwić załączenie blokady, gdy wymagane warunki nie są spełnione, jak np. prędkość poniżej 30 km/h, pozwalająca na załączenie napędu 1. osi.

Przełożenie tylnego mostu wynosi 3,61. W połączeniu z nadbiegiem taka wartość pozwala uzyskać obroty wału korbowego na poziomie 1300 obr/min przy 90 km/h. Maksymalny moment obrotowy silnika jest uzyskiwany w zakresie 1000–1430 obr/min. To oznacza, że podczas jazdy po drogach utwardzonych w całym zakresie prędkości wskazówka obrotomierza będzie znajdować się w swym „zielonym polu”, czyli w najbardziej ekonomicznym zakresie prędkości obrotowych silnika, a jednocześnie najbardziej wydajnym pod względem rozwijanego momentu obrotowego. Oczywiście jeśli zachodzi taka potrzeba, np. w terenie, auto potrafi zredukować biegi, korzystając z trybu POWER i wykorzystać pełną moc 520 KM dostępną od 1430 do 1800 obr/min.
Dzięki takiej charakterystyce napędu pojazd jest w stanie osiągać zadowalające wyniki spalania w czasie transportu po drogach utwardzonych oraz zachować szczególne własności terenowe w wymagającym terenie, gdzie zazwyczaj odbywa się załadunek.
Zabudowa firmy Hydrofast wspiera się na aluminiowej ramie oraz aluminiowej ścianie przedniej. Ściana jest na tyle solidna, żeby skutecznie chronić kabinę pojazdu przed uszkodzeniami w czasie załadunku, a jednocześnie na tyle lekka, aby nie zwiększać niepotrzebnie masy pojazdu. Od razu rzucają się w oczy 4 ławy renomowanej firmy EXTE serii D5, które mogą być dowolnie ustawiane w zależności od potrzeb. Swoistą „biżuterię” tej zabudowy stanowi oświetlenie obrysowe LED, a także wiele dodatków ze stali nierdzewnej wykonywanych przez Hydrofast zgodnie z życzeniem klienta.

Na tylnym zwisie podwozia zamontowano żuraw marki V-KRAN model V13 7.9 wyprodukowany w 2012 r., który został poddany pełnej regeneracji w firmie Hydrofast. Żuraw jest obsługiwany przez rozdzielacz Olsberg LS sterowany manualnie, w wyposażeniu znajduje się również chłodnica oleju oraz chwytak z rotatorem dostosowany do pracy z drewnem stosowym.
Całości dopełnia pompa Bosch REXROTH 107 LS umożliwiająca sterowanie żurawiem w sposób płynny i precyzyjny. Opisany model Renault Trucks K 6×6 Heavy to przykład precyzyjnego skonfigurowania pojazdu, mającego na celu poprawę własności jezdnych i trakcyjnych pojazdu przy minimalnym wzroście kosztów z tytułu dodatkowego napędu. W przypadku zastosowania takiego jak transport drewna zwróci się to w codziennym użytkowaniu.
Autor: Krzysztof Świercz
