Przegubowe modele Solaris Urbino 18 electric wyjadą na ulice Łodzi w 2023 roku

Solaris Urbino 18 electric (fot. Solaris)

Przedstawiciele Miasta Łodzi podpisali 23 listopada 2022 r. umowę z firmą Solaris na dostawę 8 elektrycznych autobusów wraz z infrastrukturą ładowania. Bezemisyjne Urbino 18 electric wyjadą na ulice miasta w 2023 roku. Jest to pierwszy kontrakt na autobusy elektryczne realizowany dla Łodzi przez producenta z Bolechowa. Wartość kontraktu wynosi prawie 32 mln zł brutto.

Łódź stawia zdecydowane kroki na drodze ku elektromobilności. Zamówione przez miasto modele Solaris Urbino 18 electric to autobusy ciche i całkowicie bezemisyjne w miejscu użytkowania. Poza dostarczeniem pojazdów, kontrakt obejmuje również dostawę infrastruktury ładowania. Dzięki odpowiedniej konfiguracji baterii i infrastruktury ładowania operacyjność Urbino electric może wynosić nawet 24 godziny na dobę. Autobusy pojawią się na ulicach Łodzi w drugiej połowie 2023 roku.

To świetna wiadomość dla łódzkiej floty autobusów, która wzbogaci się o kolejne elektryki. Dziś podpisujemy umowę na zakup pierwszych przegubowych elektrycznych autobusów z firmą Solaris. Bardzo się cieszę i jestem przekonany, że to początek długofalowej współpracy” – powiedział Adam Pustelnik, pierwszy wiceprezydent Miasta Łodzi.

Autobusy Solarisa po raz pierwszy pojawiły się w Łodzi w 2000 r. Od tego czasu transport publiczny w tym mieście konsekwentnie zmierza w kierunku zielonej transformacji. Zamówione dzisiaj pojazdy będą pierwszymi elektrobusami Solarisa, kursującymi w Łodzi. Nie jest to jednak pierwsza inwestycja miasta w pojazdy marki Solaris zasilane alternatywnymi źródłami energii. Jeszcze w tym roku producent dostarczył do MPK Łódź 29 niskoemisyjnych Urbino 12 mild hybrid, a wkrótce trafi tam kolejne 20 sztuk tego modelu. Pojazdy nisko- i zeroemisyjne są z roku na rok coraz bardziej istotną częścią floty europejskich przewoźników i miasto Łódź wyraźnie wpisuje się w ten trend.

Solaris Urbino 12 dla Łodzi
Zamówione elektrobusy będą zasilane nowoczesnymi bateriami High Energy o łącznej pojemności nominalnej ponad 400 kWh. Magazyny energii będą mogły być ładowane zarówno poprzez wtyczkę plug-in, umieszczoną w przedniej masce autobusu, jak i pantograf odwrócony, opuszczany z ładowarki do specjalnych szyn zamontowanych na dachu pojazdu. Płynną jazdę osiemnastometrowych e-busów zapewni elektryczny centralny silnik trakcyjny.

W komfortowych wnętrzach Urbino 18 electric, zaopatrzonych w pełni zautomatyzowaną klimatyzację całopojazdową, pomieści się co najmniej 110 osób, z czego 35 na miejscach siedzących. W autobusach znajdą się także liczne udogodnienia i nowoczesne rozwiązania, jak na przykład elektroniczny system biletowy, umożliwiający płatność za przejazd za pomocą karty płatniczej, automat do zakupu biletów czy też system informacji pasażerskiej z funkcją autoadaptacji, który pozwala na przystosowanie poziomu głośności emitowanych komunikatów wygłaszanych wewnątrz pojazdu do głośności tła.

W trosce o optymalne wykorzystanie możliwości elektrycznej floty, wraz z pojazdami dostarczone zostanie również autorskie wsparcie zdalnej diagnostyki autobusów, w postaci nowoczesnego systemu eSConnect. Dzięki informacjom takim jak stan naładowania akumulatorów wraz z danymi o przewidywanym zasięgu autobusu czy też wskaźnik chwilowego i całkowitego zużycia energii elektrycznej, przewoźnik może optymalizować działanie swojej floty. eSConnect pozwala więc zwiększyć dostępność pojazdów, ograniczyć czas przestoju autobusów i uniknąć niepotrzebnych powrotów pojazdów do zajezdni.

Solaris Urbino 18 electric (fot. Solaris)