
Pod koniec czerwca br. odbyła się światowa premiera ciężarówki Mercedes-Benz eActros, natomiast 7 października z taśmy produkcyjnej w nowym Future Truck Center zakładu w Wörth zjechał jej pierwszy seryjny egzemplarz. W pierwszej kolejności seryjny model eActrosa będzie dostępny w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, we Włoszech, Hiszpanii, Francji, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Danii, Norwegii i Szwecji. Następnie dołączą kolejne rynki.
Centralnym punktem produkcji seryjnej eActrosa jest Future Truck Center – hala produkcyjna w budynku 75, którą właśnie oddano do użytku wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej. W tym miejscu odbywać się będzie także elektryfikacja kolejnych ciężarówek Mercedes-Benz o neutralnej emisji CO2. Na drugą połowę 2022 r. zaplanowano rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu eEconic, zaprojektowanego do zastosowań komunalnych. Na rok 2024 przewiduje się gotowość do produkcji seryjnej eActrosa LongHaul, przeznaczonego do transportu dalekobieżnego.
„Dzisiejsze rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa jest namacalnym dowodem na to, że poważnie myślimy o transporcie bezemisyjnym. eActros, jako pierwsza seryjna ciężarówka marki Mercedes-Benz z akumulatorowym napędem elektrycznym, oraz powiązane z nim usługi są dla nas i naszych klientów ogromnym krokiem na drodze do osiągnięcia neutralności emisji CO2 w drogowym transporcie towarowym. Pojazd ten ma także szczególne znaczenie dla fabryki w Wörth i jej dalszego kierunku rozwoju. Już dziś wkraczamy w przyszłość produkcji samochodów ciężarowych Mercedes-Benz i chcemy tu znacznie rozszerzać produkcję seryjną naszych elektrycznych samochodów ciężarowych.” – mówi Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks.

Future Truck Center – centrum elektryfikacji samochodów ciężarowych z napędami alternatywnymi w Wörth
Zanim egzemplarz eActrosa trafi do elektryfikacji w Future Truck Center, zostaje elastycznie włączony w produkcję na istniejącej linii montażowej, obok ciężarówek z napędem konwencjonalnym. Zasadniczo budowa różnych typów pojazdów ma być jak najbardziej zintegrowana, a podstawowa konstrukcja montowana na jednej linii – niezależnie od tego, czy montuje się konwencjonalny silnik spalinowy, czy elektryczny układ napędowy.
Następnie eActros trafia do Future Truck Center, gdzie odbywa się elektryfikacja pojazdu. W ostatnich miesiącach prowadzono tu intensywne przygotowania do wdrożenia nowych procesów produkcyjnych. Obejmowały one m.in. budowę nowej linii montażowej, na której realizowane są kolejne etapy montażu eActrosa. Oprócz akumulatorów wysokiego napięcia, na różnych etapach produkcji montowane są inne komponenty wysokiego napięcia, w tym moduł ładowania, stanowiący interfejs łączący pojazd i jego akumulator ze stacją ładowania. W Future Truck Center, po zmontowaniu wszystkich komponentów, następuje uruchomienie całego systemu, po czym ciężarówka jest zdolna do jazdy. Do wykończenia i kontroli końcowej pojazd zostaje ponownie włączony w regularny proces produkcji.
Nowe procesy produkcyjne pociągają za sobą również nowe wymagania w zakresie kwalifikacji i dalszego rozwoju zawodowego pracowników. W zakładowym centrum kształcenia i doskonalenia zawodowego w Wörth, począwszy od 2018 r., już ponad 2500 pracowników podniosło swoje kwalifikacje w dziedzinie pojazdów z instalacją wysokiego napięcia i komponentów wysokonapięciowych – uzyskując kompetencje niezbędne do montażu samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.
Zakład w Wörth – centrum produkcji ciężarówek o lokalnie neutralnej emisji CO2 w ramach sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz
Na początek eActros – po nim pojawią się kolejne modele. W połowie lipca przedstawiciele kierownictwa i rady zakładowej uzgodnili pakiet przyszłościowy, obejmujący ekologiczną seryjną produkcję samochodów ciężarowych z akumulatorowym napędem elektrycznym i napędem na ogniwa paliwowe w fabryce Mercedes-Benz w Wörth, a także kwestie rozwoju i doskonalenia zawodowego pracowników w ramach tej transformacji oraz dalszej cyfryzacji zakładu. Daimler Truck zdecydowanie stawia na zakład w Wörth, który w dłuższej perspektywie odegra w przedsiębiorstwie ważną rolę w ramach transformacji prowadzącej do neutralności transportu pod względem emisji CO2. Decyzja o produkowaniu w Wörth bezemisyjnych ciężarówek zapewni zakładowi długofalowe wykorzystanie mocy produkcyjnych i stabilność zatrudnienia.
„Zielona fabryka” – neutralność emisji CO2 również w produkcji
Oprócz produktów, także cały zakład w Wörth, łącznie z produkcją, ma od 2022 r. osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2, podobnie jak wszystkie inne europejskie zakłady Daimler Truck. Umożliwi to m.in. unikalny system „zielonej” energii elektrycznej w koncernie Daimler – podstawę produkcji neutralnej pod względem emisji CO2 stanowić będzie prąd elektryczny z odnawialnych źródeł energii, wolny od emisji dwutlenku węgla. Od 2022 roku zakład będzie czerpał energię elektryczną z farm wiatrowych i fotowoltaicznych, a także z elektrowni wodnych. Dążąc do uzyskania miana zielonej fabryki, zakład Mercedes-Benz w Wörth ma również w dłuższej perspektywie pracować bez emisji CO2 poprzez stopniowe tworzenie w ciągu najbliższych lat całkowicie odnawialnego systemu energetycznego. Istotną rolę odgrywa tu również ciągłe zwiększanie efektywności energetycznej w fabryce. Przykładem niech będzie centralny absorpcyjny układ chłodzenia, który w przyszłości zastąpi setki zdecentralizowanych urządzeń klimatyzacyjnych w zakładzie, wykorzystując do klimatyzacji istniejące ciepło zamiast energii elektrycznej. Ponadto również istniejące budynki wraz z infrastrukturą zostaną gruntownie odnowione pod kątem efektywności energetycznej, a w produkcji wdrożone zostaną nowe, bardziej przyjazne dla klimatu rozwiązania techniczne, na przykład tzw. proces „Eco Paint” w lakierni.
Mercedes-Benz eActros – od pojazdu koncepcyjnego do produktu seryjnego
Po zaprezentowaniu przez Mercedes-Benz Trucks na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA 2016 w Hanowerze pojazdu koncepcyjnego ciężkiej ciężarówki do transportu dystrybucyjnego na obszarach miejskich, już w 2018 roku dziesięć prototypowych egzemplarzy eActrosa zostało poddanych praktycznym testom u różnych klientów w Niemczech i innych krajach europejskich. Celem „innowacyjnej floty eActrosów” było wspólne z klientami zdobywanie wiedzy, potrzebnej do uruchomienia produkcji seryjnej eActrosa. W porównaniu z prototypami pojazd seryjny został jeszcze znacznie udoskonalony pod kątem takich właściwości, jak zasięg, osiągi napędu i bezpieczeństwo.
Technicznym sercem eActrosa jest jednostka napędowa z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Oba silniki zapewniają imponujący komfort oraz wysoką dynamikę jazdy, natomiast cichy i bezemisyjny napęd elektryczny umożliwia jednocześnie realizację dostaw w godzinach nocnych, a ponadto pozwala na wjazd do centrów miast, w których obowiązuje zakaz ruchu pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Zależnie od wariantu eActros czerpie energię z trzech lub czterech pakietów akumulatorowych, umożliwiających mu przejechanie nawet 400 km. eActrosa można ładować prądem o mocy do 160 kW – po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A, ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80 procent zajmuje nieco ponad godzinę. Oznacza to, że pod względem dyspozycyjności i wydajności eActros jest doskonale przygotowany do codziennej eksploatacji w transporcie dystrybucyjnym.
Aby wspierać firmy transportowe na każdym etapie ich drogi do elektromobilności, Mercedes-Benz Trucks włączył eActrosa w kompleksowy system, obejmujący również ofertę doradczą i usługową dla klientów, umożliwiającą maksymalne wykorzystanie pojazdu, optymalizację kosztów całkowitych oraz stworzenie infrastruktury ładowania. Ponadto ten elektryczny samochód ciężarowy wyróżnia się wysokim poziomem cyfryzacji i łączności sieciowej.
Dotyczy to również bezpieczeństwa pojazdu. Już w najnowszej generacji Actrosa z konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym Mercedes-Benz Trucks w imponujący sposób zademonstrował, jak wysoki poziom bezpieczeństwa jest dziś możliwy w komunikacji drogowej i za pomocą jakich środków producent realizuje swoją wizję bezwypadkowej jazdy. W przypadku eActrosa, Mercedes-Benz Trucks skoncentrował się nie tylko na bezpieczeństwie czynnym, wyposażając go standardowo na przykład w system MirrorCam, asystenta martwego pola S1R czy asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist (ABA) piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych, lecz także na wyzwaniach związanych z pojazdami elektrycznymi i systemami wysokiego napięcia (HV).
