
Firma GTV Bus z Ozimka k. Opola specjalizuje się w międzynarodowych i krajowych przewozach osobowych. Od 31 lat usługi firmy obejmują przewozy ludzi, m.in. do Niemiec, Holandii i Belgii, a także lokalną komunikację gminną.
Wśród zleceń, znacząca większość to przewóz pracowników do pracy za granicą. To, co wyróżnia firmę wśród konkurencji, to transport osób dosłownie z domu, do miejsca docelowego, pod adres, bez tradycyjnego zabierania pasażerów z przystanków.
Podstawą takiej działalności jest sprawna i nowoczesna flota, którą GTV Bus rozwija m.in. we współpracy z lokalnym dealerem Mercedes-Benz, Grupą Wróbel. Niedawno firma sfinalizowała zakup ponad 100 nowych Sprinterów, a jednocześnie od ponad dwóch lat testuje możliwości zastosowania pojazdów elektrycznych: dwóch modeli eVito Tourer, które intensywnie pracują w Niderlandach.
“Zaczynaliśmy nasz biznes od Mercedesów, później używaliśmy innych pojazdów, ale teraz wróciliśmy do marki z gwiazdą” – mówi Tomasz Oleśków, dyrektor operacyjny GTV Bus i dodaje: “Skłonił nas do tego rynek: te pojazdy zapewniają największy poziom bezpieczeństwa i komfortu dla naszych pasażerów – w Sprinterach jest np. więcej miejsca na nogi, co przy trasach międzynarodowych ma duże znaczenie. A ponad dwa lata doświadczeń z eVito przekonują nas także do zeroemisyjnych wersji vanów Mercedes-Benz“.
eVito w Niderlandach
Niderlandy to jeden z najpopularniejszych rynków pracy wśród polskich pracowników.
“W samym Opolu działa ponad 120 agencji pośrednictwa: to właśnie nasi klienci. Pracodawcy zwykle kwaterują przyjezdnych pracowników w miejscach, które są słabo skomunikowane, dla wielu osób poruszanie się po obcym kraju stanowi problem, a my go całkowicie rozwiązujemy – m.in. właśnie za pomocą dwóch eVito, które pracują w Niderlandach. Dowozimy ludzi do i z miejsca pracy, a także do różnych ważnych lokalizacji, takich jak placówki medyczne i urzędy. Jesteśmy po prostu wszędzie tam, gdzie istnieje taka potrzeba” – tłumaczy Tomasz Oleśków.
Dwa 9-miejscowe modele eVito Tourer z baterią o pojemności 90 kWh oferują absolutnie wystarczający zasięg do takich zadań. Jak tłumaczy Tomasz Oleśków, przy prawidłowej jeździe, czyli właściwym wykorzystaniu rekuperacji, która w warunkach miejskich pozwala odzyskać sporo energii, zasięg pojazdu to 350 km (371 km wg WLTP).
“Sprawdziliśmy eVito i zimą, i latem – w każdych warunkach pojazd zachowuje wystarczającą wydajność. Zimą pomocne są oczywiście takie nawyki, jak np. korzystanie podczas pustych przebiegów z niższych biegów układu klimatyzacji i z ogrzewania fotela, co jest wystarczające dla komfortu kierowcy, a pozwala nie marnować energii na intensywne ogrzewanie pustej przestrzeni pasażerskiej. Cenną funkcją jest także możliwość sterowanego zdalnie wstępnego ogrzania lub schłodzenia kabiny przed rozpoczęciem jazdy lub podczas ładowania” – kontynuuje Tomasz Oleśków.

Inny ważny aspekt związany z elektrycznym napędem to dynamika. “Ludzie o tym nie myślą, ale taki natychmiastowy moment obrotowy i duża moc silnika, jak w przypadku eVito, przekłada się także na bezpieczeństwo: można dużo szybciej zareagować w trudnej sytuacji, co w ruchu miejskim często się zdarza” – podkreśla Tomasz Oleśków i dodaje: “Do tego dochodzi po prostu duży komfort, osoby, które nigdy wcześniej nie podróżowały elektrykiem są naprawdę zaskoczone ciszą w kabinie“.
Dynamiczny rozwój GTV Bus
GTV Bus dynamicznie się rozwija od 1994 roku – a dewizą przewoźnika jest elastyczność i otwartość na nieraz zaskakujące wyzwania. Dla tak dynamicznej firmy, o flocie liczącej ponad 400 busów, ważnym aspektem jest, aby dostawca pojazdów był partnerem, a pojazdy odwiedzał serwis tylko przy okazji przeglądu.
“Oba nasze eVito pracują bardzo intensywnie, dlatego to dobry prognostyk. Myślę, że za mniej więcej pół roku koszt ich zakupu się zwróci i na razie nie ma żadnej potrzeby ich wymiany na nowe. W ciągu dwóch lat pokonały ponad 100 tys. km każdy i nie mieliśmy z nimi absolutnie żadnych problemów. Dlatego też jestem optymistą, jeśli chodzi o ich dalszą eksploatację. Poza tym dzięki nim przyczyniamy się do rozwoju zeroemisyjnej komunikacji, a to dla nas istotny i przyszłościowy aspekt” – podsumował Tomasz Oleśków.