Dometic wspiera transport leków

Fot. Dometic

“W zastosowaniu lodówek oraz agregatów chłodniczych w pojazdach elektrycznych upatrujemy nie tylko szansę dla siebie, ale i dla całej branży farmaceutycznej”.

O tym, dlaczego transport leków i produktów medycznych realizowany przez wyspecjalizowane pojazdy elektryczne to przyszłość, opowiada Tomasz Kukliński, key account manager SVM and Professional Cooling w Dometic Poland.

Paweł Kacperek: Dometic to lider na rynku w branży lodówek, kontenerów czy agregatów chłodniczych z ponad 100-letnią tradycją. Co skłoniło taką firmę do niezwykle innowacyjnego projektu, opartego na samochodach elektrycznych?
Tomasz Kukliński: Dometic Professional oferuje agregaty chłodnicze od kilkunastu lat, a tradycje firmy wywodzą się z marki Electrolux. Model Frigo DC zasilany jest bezpośrednio z instalacji 12 V pojazdu. Modułowy kompresor i skraplacz montowane są w miejsce koła zapasowego pod samochodem, a parownik, czyli to, co najważniejsze, umiejscowiony jest wewnątrz, pod sufitem. I teraz kluczowa rzecz – w związku z tego typu instalacją nie ma problemu z naruszeniem gwarancji producenta pojazdu. To jest najbardziej istotny atut tego typu rozwiązania.

I to właśnie zostało wykorzystane w projekcie PharmaVAN IoT?
Tak. Daniel Węgrzynek, prezes firmy EV Fleet, będącej autorem projektu PharmaVAN IoT, poszukiwał odpowiedniego rozwiązania opartego na agregatach chłodniczych przeznaczonego do pojazdów elektrycznych. Jak się okazało, naszą kluczową zaletą okazało się to, że zasilanie jest podpięte bezpośrednio pod akumulator. Oczywiście niebagatelną rolę odegrały też bardzo dobre warunki finansowe. Innymi słowy − dwa w jednym.

Czy rynek jest już gotowy na tego typu rozwiązanie?
Elektromobilność w kontekście branży farmaceutycznej to z pewnością przyszłość. Podobnie jak w przypadku każdej innej, z tą tylko różnicą, że jeśli mówimy o tym sektorze, to agregaty chłodnicze, lodówki i kontenery chłodnicze odgrywają kluczową rolę. Można je znacznie lepiej wykorzystać w zabudowach opartych na autach elektrycznych. Mam wrażenie, że obecnie wiele firm nie zdaje sobie jeszcze z tego faktu sprawy, cały czas patrząc przez pryzmat dotychczasowych rozwiązań, bazujących na tym, że samochód to izolacja – trzeba chłodzić i tyle.

Projekt PharmaVAN IoT jest bardzo zaawansowany technologicznie. W jednej przestrzeni wydzielone są dwa przedziały – jeden chłodzony aktywnie przez nasz agregat, drugi – z chłodzeniem pasywnym – zapewnia je głównie izolacja oraz wentylator tłoczący zimne powietrze z aktywnie chłodzonej części. Dodatkowo znalazła się tam również lodówka służąca do transportu farmaceutyków czy produktów wrażliwych na zmianę temperatury. Podsumowując: w jednym pojeździe uzyskaliśmy trzy strefy temperatur mogące posłużyć do transportu leków, krwi, osocza czy organów. To wszystko w jednym transporcie i w jednym pojeździe.

Możemy zatem mówić o przełomowym rozwiązaniu?
Dzisiaj, na początku ery elektromobilności, wciąż wiele firm zastanawia się, jak zabudować agregat chłodniczy w pojeździe elektrycznym. W przypadku projektu firmy EV Fleet zostało to już zrobione, w dodatku stworzono trzy strefy temperatur. Tak, według mnie, jest to przełomowe rozwiązanie.

Fot. Dometic

Rozwiązania z linii Dometic Professional wykorzystuje sektor farmaceutyczny. Co w tego typu produktach jest najbardziej istotne?
Mimo że Dometic jest przede wszystkim znany z lodówek przeznaczonych do kamperów, po produkty Dometic Professional chętnie sięga farmacja. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że tutaj zdecydowanie różne są wymagania. W przypadku transportu żywności czy napojów odchylenia w lodówce rzędu kilku stopni nie stanowią problemu, bo na przykład napój zostanie mniej lub bardziej schłodzony. W przypadku transportu produktów farmaceutycznych stała temperatura ma olbrzymie znaczenie. Dlatego nasze produkty przeznaczone dla farmacji czy placówek medycznych są specjalnie modyfikowane. Ale zanim do tego dojdzie, zawsze przeprowadzamy wywiad z klientem, by wiedzieć, do czego nasze rozwiązania będą wykorzystywane. Jeśli klient mówi, że temperatura w lodówce musi wynosić +5°C, to my musimy to zagwarantować. Dopuszczalne odchylenia mogą być na poziomie ±2°C, ale nie więcej. Innymi słowy – nigdy nie sprzedajemy standardowej lodówki do firm farmaceutycznych.

Jaka więc lodówka znalazła się w PharmaVAN IoT?
Umieściliśmy tam naszą 40-litrową lodówkę przeznaczoną do transportu szczepionek. Co ważne, specjalnie pod ten produkt została odpowiednio zmodyfikowana, aby osiągać wymaganą stałą temperaturę.

Jaką korzyść z takiego rozwiązania otrzyma sektor farmaceutyczny?
Generalizując – możliwość transportu szczepionek i leków. Jednak należy zacząć od tego, że branża farmaceutyczna charakteryzuje się zróżnicowanymi potrzebami. I tak na przykład jedne hurtownie transportują leki pomiędzy swoimi oddziałami, inne bezpośrednio do aptek, a jeszcze inne zwracają towar. Oznacza to, że nie zawsze zachodzi potrzeba wykorzystywania specjalistycznego  pojazdu, czasem wystarczy sama lodówka, którą można umiejscowić na przykład w mniejszym pojeździe.

Firmy farmaceutyczne mają zatem świadomość, że dzięki rozwiązaniom z linii Dometic Professional mogą optymalizować koszty transportu?
Dobrym przykładem optymalizacji kosztów transportu są nasze kontenery chłodnicze. To takie duże lodówki, charakteryzujące się pojemnością nawet do 1000 l, które można wstawić do normalnego samochodu. Oznacza to, że takie auto nie musi mieć specjalnej zabudowy, co przekłada się na redukcję kosztów.

W przypadku transportu leków, szczepionek, organów czy krwi liczy się pomiar temperatury…
Tak. Nasze lodówki po zmodyfikowaniu mogą być wyposażone w odpowiedni alarm, który poinformuje, jeśli temperatura rzeczywista będzie odbiegać od zadanej bądź jeśli drzwiczki lodówki są niedomknięte. W przypadku projektu PharmaVAN IoT operator może te wszystkie parametry mierzyć i monitorować.

W dobie coraz powszechniejszej mikromobilności, zwłaszcza w obszarach wielkomiejskich, czy tego typu lodówki mogą być wykorzystywane przez elektryczne rowery cargo bądź inne pojazdy?
Kontenery chłodnicze Dometic, o pojemności do 300 l, znajdują zastosowanie właśnie m.in. w rowerach cargo.

To jest przyszłość sektora farmaceutycznego?
Czy rowery cargo sprawdzą się w tej branży, tego nie wiem. Jednak z pewnością dostawy tzw. ostatniej mili w tym sektorze będą realizowane przez małe pojazdy elektryczne. Wspólnie z firmą EV Fleet pracujemy obecnie nad projektem opartym na pojazdach elektrycznych marki SEVIC, której przedstawicielem w Polsce jest ANG Vehicle Technologies i to jest zdecydowanie przyszłość. Zwłaszcza w kontekście dostaw do tzw. stref czystego powietrza. Być może nie jest to game-changer, ale to pojazd, który otworzy oczy na to, że transport farmaceutyków i produktów medycznych w mieście może być realizowany zeroemisyjnymi małymi pojazdami. W Europie Zachodniej już  tak się dzieje.

Co w tym przypadku będzie kluczowe dla firm farmaceutycznych? Pojazdy?
Elektromobilność to jedno, ale nie można zapominać o specyfice przewożonych towarów, a w przypadku sektora farmaceutycznego kluczowym czynnikiem jest utrzymanie odpowiedniej temperatury.

Nieodpowiednia temperatura to kolosalne straty?
Zdecydowanie tak. Jeśli rejestrator temperatury wykaże, że temperatura odbiegła od zadanej, to cała partia idzie do kosza.

Jakie są zatem trendy w kontekście przewozów towarów w branży farmaceutycznej?
Mogę wyróżnić trzy najważniejsze. Realizacja dostaw ostatniej mili w obszarach miejskich przez pojazdy elektryczne, różne strefy temperaturowe w jednym pojeździe, by można było przewozić różne produkty oraz modułowość, czyli m.in. wymienność zabudów w ramach jednego pojazdu. Skraca to zarówno czas załadunku, jak i jego dostawy, co przekłada się na optymalizację kosztów.

Transport współdzielony?
Myślę, że tak. Jeszcze jakiś czas temu wszystkie firmy farmaceutyczne miały swoje floty. Dzisiaj korzystają z przewoźników. Ważne jednak jest, by dysponowali oni profesjonalnym sprzętem do transportu towarów farmaceutycznych i medycznych. Jeśli powstanie więcej projektów takich jak PharmaVAN IoT, wykorzystujących rozwiązania Dometic Professional, nie widzę przeciwskazań, by transport leków, szczepionek czy nawet organów realizowany był w modelu współdzielonym.

Pełna oferta produktowa Dometic Professional: https://www.dometic.com/pl-pl/professional

Fot. Dometic