W ciągu ostatnich pięciu lat Renault Trucks inwestowało w gospodarkę o obiegu zamkniętym, stosując trójtorowe podejście, polegające na regeneracji, zmianie przeznaczenia i recyklingu zużytych samochodów ciężarowych. Otwarcie fabryki używanych części Renault Trucks to logiczny kolejny krok po operacjach przebudowy pojazdów używanych i regeneracji części prowadzonych odpowiednio w fabryce w Bourg-en-Bresse i zakładzie w Limoges.
Na początku września br. producent poinformował o utworzeniu w Lyon-Vénissieux zakładu zajmującego się wyłącznie recyklingiem wycofanych z eksploatacji samochodów ciężarowych i ponownym wykorzystaniem odzyskanych z nich części i surowców (np. silnik, skrzynia biegów, kabina, zbiornik paliwa, zderzaki, deflektory itp.).
Inicjatywa została poparta wstępnym studium wykonalności przeprowadzonym w 2020 r. przez Renault Trucks we współpracy ze specjalistą Indra Automobile Recycling i ADEME, francuską Agencją ds. Środowiska i Zarządzania Energią.
Nowy zakład o powierzchni 3000 m2, w którym ciężarówki marki Renault Trucks zostaną zdemontowane, a ich części ponownie wykorzystane znajduje się w obrębie fabryki Renault Trucks w Lyon-Vénissieux, w pobliżu centrum logistycznego. Będzie obsługiwać używane pojazdy Renault Trucks o dużym przebiegu – pojazdy Renault Trucks i ich komponenty są projektowane tak, aby ich trwałość eksploatacyjna wynosiła ponad 1,5 mln km.
Komponenty przeznaczone do ponownego użycia zostaną sprawdzone, wyczyszczone, otrzymają też swoje numery identyfikacyjne, a następnie będą przekierowane do pobliskiego magazynu części zamiennych Renault Trucks, podobnie jak części nowe. Objęte gwarancja producenta, pod nazwą „Used Parts by Renault Trucks” części będą udostępniane dealerom na internetowej giełdzie części zamiennych producenta, a ich koszt będzie znacznie niższy w porównaniu z częściami nowymi.
Opracował Dariusz Piernikarski