
Korzystając z zaproszenia Renault Trucks Polska, jeszcze jesienią odwiedziliśmy specjalistyczny wydział fabryki samochodów ciężarowych Renault w Bourg-en-Bresse zajmujący się konwersją pojazdów używanych. To tu powstają modele Renault T X-Road oraz Renault T P-Road.
Od połowy roku 2017 w fabryce w Bourg-en-Bresse działa centrum adaptacyjne Renault Trucks – jest to „fabryka samochodów używanych”, gdzie realizowana jest konwersja pojazdów używanych. Z myślą o klientach europejskich konwersji podlegają dalekobieżne, typowo szosowe ciągniki siodłowe gamy T, dostosowywane do realizacji zadań wymaganych w zaopatrzeniowym transporcie budowlanym– tak powstają samochody Renault T X-Road. Możliwa jest również ich konwersja na ciężkie podwozia dystrybucyjne Renault T P-Road. Zasada jest prosta: w przypadku serii T specjaliści z Renault Trucks wybierają używane ciężarówki mające mniej niż 2 lata (lub do 350 tys. km) i przygotowują je do wykonania nowych zadań. Plany zakładają konwersję do 800 pojazdów rocznie, w 2018 r. wykonano ok. 350 samochodów. Na rynki eksportowe Afryki czy Bliskiego Wschodu możliwa jest analogiczna konwersja ciągników Premium Route (Euro III/Euro IV).
Drugie życie renówki
Wykorzystanie wydzielonego obszaru fabryki do konwersji samochodów używanych daje możliwość przygotowania pojazdów dokładnie dostosowanych do potrzeb ich przyszłych – kolejnych – użytkowników. W rezultacie Renault Trucks rekompensuje niedobory na europejskim rynku w zakresie samochodów ciężarowych o bardziej specjalistycznych specyfikacjach, a na rynkach Afryki i Bliskiego Wschodu producent spełnia również wymagania klientów poszukujących pojazdów o jakości fabrycznej i dostosowanych do wymagających warunków użytkowania. Transformacji podlegają Samochody używane pozyskiwane najczęściej w ramach rozliczeń poleasingowych. Szosowe ciągniki siodłowe są konwertowane na samochody ciężarowe różnych typów – na ciągniki stosowane w lekkim transporcie budowlanym, ale również na podwozia dystrybucyjne. W zasadzie niema tu istotnych ograniczeń, decyduje bowiem zapotrzebowanie rynku na środki transportu bardziej specjalistyczne i trudniej dostępne na rynku wtórnym niż typowe ciągniki siodłowe stosowane masowo w transporcie dalekobieżnym.
Pojawia się oczywiście wartość dodana: w całym procesie konwersji wykorzystywane są wewnętrzne zasoby fabryki w Bourg-en-Bresse, a z technologicznego punktu widzenia praca wykonywana jest w standardach jakościowych identycznych z tymi, jakie obowiązują na liniach produkcyjnych pojazdów nowych. W procesie konwersji zaangażowani są specjaliści Renault, którzy zdobywali swoje doświadczenie, uczestnicząc w produkcji samochodów nowych. Cały proces konwersji w dużym zakresie polega na regeneracji zupełnej niezbędnych komponentów – to wszystko sprawia, że samochody po konwersji uzyskują jakość identyczną jak samochody nowe. Równie ważne jest to, że czas realizacji zamówienia nie przekracza zazwyczaj 7 tygodni, co często jest krótszym czasem niż „polowanie” w internecie na używany pojazd o żądanej specyfikacji. Dla marki Renault Trucks możliwość zaoferowania specjalistycznych pojazdów używanych o jakości fabrycznej lokujących się pomiędzy samochodami nowymi a standardowymi samochodami (ciągnikami) używanymi to nowy element w strategii rozwoju marki, a efekty mimo stosunkowo krótkiej obecności tej oferty na rynku już są widoczne. Dodatkowe korzyści płyną również dla użytkowników kupujących nowe ciężarówki – wiedzą oni, że wzrasta wartość ich samochodu przy odsprzedaży.
Przemiana ciągnika siodłowego serii T w Renault T X-Road lub P-Road to nie tylko kosmetyka, to pełna transformacja produktu do nowych zastosowań (fot. D.Piernikarski)
Regeneracja zupełna komponentów
Fabryka w Bourg-en-Bresse w procesie konwersji wykorzystuje części poddane regeneracji zupełnej – jest to tzw. remanufacturing. Renault Trucks ma w tym zakresie duże doświadczenie, w strukturze firmy regeneracją zupełną zajmuje się fabryka w Limoges – od 2001 r. jest to główne zadanie tego zakładu, a części tego typu pojawiły się w ofercie już w 1964 r. W zarysie ogólnym remanufacturing (czyli powtórna produkcja) polega na regeneracji części używanych lub o niewielkim stopniu uszkodzenia zgodnie z ogólnie przyjętą technologią, tak aby odzyskały one swoje własności funkcjonalne na poziomie porównywalnym lub czasami nawet wyższym od części nowych.

Proces przywracania własności użytkowych poszczególnych podzespołów polega najczęściej na ich demontażu, ocenie stanu technicznego komponentów, naprawie uszkodzeń, powtórnym montażu, dokonaniu niezbędnych nastaw i regulacji oraz wykonaniu końcowego testu funkcjonalnego. Elementy wykorzystane jako części zamienne w procesie regeneracji mogą być także regenerowane lub fabrycznie nowe. Właściwie zregenerowana część samochodowa stanowi funkcjonalny ekwiwalent w stosunku do części fabrycznie nowej i zazwyczaj nie ma pomiędzy nimi wizualnej różnicy. Wykorzystanie części regenerowanych pozwala na obniżenie kosztów napraw, ponieważ zazwyczaj cena takich komponentów jest znacznie niższa (w niektórych przypadkach nawet o 30–50%). Tak wysoki poziom redukcji cen uzyskiwany jest dzięki oszczędności materiału i energii podczas procesu remanufacturingu. Regeneracja zupełna części jest realizowana z poszanowaniem zasobów naturalnych: zużycie energii elektrycznej jest zredukowane nawet o 90% w porównaniu z procesami standardowymi niezbędnymi do produkcji części nowych. Remanufacturing obejmuje niemal 80% komponentów powracających do fabryki.
Części poddane regeneracji zupełnej trafiają na rynek jako części zamienne, stanowiąc ok. 15% oferty. Jest to wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy chcą kupować oryginalne części zamienne o jakości fabrycznej dostosowane jednak cenowo do wieku swoich pojazdów. Obecnie Renault Trucks może zaproponować ponad 2000 różnych części zamiennych po regeneracji zupełnej w ramach oferty Renault Trucks eXchange. Ofertę eXchange tworzą przede wszystkim części i komponenty silnika i skrzyni biegów, układów hamulcowych, sprzęgła, obwody elektryczne i elektroniczne, układy kierownicze i zawieszenia oraz układy chłodzenia wszystkich pojazdów Renault Trucks.
Wykorzystanie fabrycznych procesów technologicznych w remanufacturingu części pozwala na uzyskanie komponentów regenerowanych o jakości porównywalnej z częściami nowymi. Są one objęte 2-letnią międzynarodową gwarancją producenta – jest to taki sam okres jak w przypadku części nowych. Asortyment części poddanych regeneracji zupełnej jest stale rozszerzany, stale też rośnie udział tych komponentów w całkowitej sprzedaży oryginalnych części zamiennych.

Ciągniki X-Road i podwozia T P-Road
Aby sprostać specyficznym wymaganiom w zakresie zaopatrzenia placów budów, producent wprowadził na rynek ciągnik siodłowy Renault T X-Road 460. Model T X-Road należy do nowej gamy niestandardowych pojazdów używanych. Ciągniki siodłowe serii T X-Road to pojazdy używane, które najpierw są rygorystycznie wyselekcjonowane, następnie przechodzą przegląd w oparciu o listę kontrolną obejmującą 200 punktów zgodnie ze standardowymi procesami produkcyjnymi producenta. Następnie poddawane są fabrycznym modyfikacjom konstrukcyjnym, które dostosowują je do wymagań klientów działających w segmencie transportu budowlanego.
Ciągnik Renault T X-Road w konfiguracji 4×2 jest wyposażony w silnik DTI 11 Euro VI o mocy 460 KM (338 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 2200 Nm. Zostaje on wyposażony we wzmocnione elementy karoserii, jak stalowe zderzaki, wytrzymałe stopnie i kraty ochronne reflektorów. Standardowo zakładane są również opony o profilu drogowo- terenowym (315/80 R22,5), a prześwit zostaje zwiększony o 60 mm (kąt natarcia rośnie do 18°). Algorytm sterujący pracą zautomatyzowanej skrzyni biegów Optidriver otrzymuje dodatkowy program do jazdy terenowej (Off road), jest też blokada mechanizmu różnicowego i możliwość manualnego podwyższania prędkości obrotowej silnika. Montowane są również akumulatory o zwiększonej pojemności (225 Ah). Dopełnieniem całości są zmiany w wyglądzie zewnętrznym pojazdu, m.in. elementów grilla – osłony chłodnicy, tabliczki informacyjnej na ścianie bocznej czy wspomnianej kratki ochronnej na reflektorach.
Pojazd używany T X-Road jest objęty gwarancją na 12 miesięcy lub 120 000 km. Gwarancja ta obejmuje wszystkie zdarzenia związane z układem napędowym: silnikiem, skrzynią biegów oraz osiami pojazdu i jest uznawana we wszystkich punktach sprzedaży i obsługi Renault Trucks na terenie Europy. Dodatkowo gwarancja jest połączona z ubezpieczeniem europejskim Renault Trucks 24/7 z opcją holowania. Obecnie ciężarówka Renault T X-Road jest dostępna we Francji, Hiszpanii, Polsce, na Węgrzech, w Niemczech i Belgii w centrach pojazdów używanych Renault Trucks.
Renault T P-Road jest z kolei rezultatem przeobrażenia ciągnika siodłowego serii T w podwozie pod zabudowę. Tak powstały „nowy używany” samochód ma spełnić oczekiwania klientów poszukujących używanych podwozi o jakości gwarantowanej przez producenta. Podwozia T P-Road stanowią doskonałe uzupełnienie ciągników siodłowych T X-Road. W celu przeprowadzenia transformacji ciągnika w podwozie następuje całkowity demontaż kabiny, układu napędowego i zawieszenia. Komponenty te są następnie ponownie montowane na nowej ramie podwozia z dostosowanym rozstawem osi. Gwarantuje to właściwą wytrzymałość i przydatność pojazdu do każdego rodzaju nadwozia i zastosowania. Podwozie Renault T P-Road jest obecnie dostępne w wersji 4×2 z trzema rozstawami osi (5600, 6000 i 6500 mm). Kompletny proces konwersji wymaga sporo pracy – w zależności od modelu może to być nawet do 120 godzin. Pojazdy mogą być również przeznaczone do takich zastosowań, jak nauka jazdy czy zbiórka odpadów komunalnych. Renault T P-Road jest objęte roczną gwarancją producenta (lub 120 000 km).

Tekst i zdjęcia: Dariusz Piernikarski
