Dokładnie rok od podpisania umowy na 4-letnią dzierżawę wodorowego Solarisa (pisaliśmy o tym w tym linku), 7 lipca br. uroczyście przekazano model Solaris Urbino 12 hydrogen do MZK w Koninie. To pierwszy autobus wodorowy komunikacji miejskiej w Polsce, tym samym Konin niejako staje się pionierem w korzystaniu z energii wodorowej w transporcie miejskim.
Solaris Urbino 12 hydrogen o nr 333 dziennie pokona trasy o długości ok. 300 km w dni powszednie i w soboty oraz ok. 200 km w niedziele i święta. Autobus ten będzie można spotkać na konińskich liniach miejskich nr 50, 52, 54, 56 i 59. Tankowanie pojazdu odbywać się będzie na dedykowanej mobilnej stacji tankowania wodoru, zlokalizowanej na terenie ZE PAK S.A. w Koninie na ul. Przemysłowej.
Model wodorowy Urbino 12 hydrogen swoją premierę miał w 2019 r. Wśród głównych zalet tego autobusu warto wymienić zwłaszcza krótki czas tankowania pojazdu, bardzo duży zasięg oraz bezemisyjny, cichy i przyjazny mieszkańcom miast tryb pracy.
„Autobusy wyposażone w ogniwa wodorowe to bez wątpienia przyszłość komunikacji miejskiej. Przyszłość, która dzisiaj w Koninie staje się teraźniejszością. Z odwagą, ale i pełną świadomością odpowiedzialności rozpoczynamy ‘tu i teraz’ to wodorowe przedsięwzięcie komunikacyjne, ponieważ na nasze doświadczenia czeka wielu operatorów i organizatorów publicznego transportu zbiorowego w Polsce” – podsumowała Magdalena Przybyła, prezes MZK Konin.
A Javier Calleja, prezes Solaris Bus & Coach dodał: „Gospodarka wodorowa staje się obszarem, w który angażuje się coraz więcej sektorów: lotniczy, kolejowy, przemysłowy, energetyczny, mieszkaniowy. Nasza firma obrała ten przyszłościowy kierunek już kilka lat temu, a takie dni jak dziś są dla nas największą nagrodą i urzeczywistnieniem realizowanych projektów. Miasto Konin otwiera dziś nowy rozdział w komunikacji miejskiej w Polsce – supernowoczesnej komunikacji napędzanej wodorem”.
Za sprawą dostawy do Konina, Polska dołączy do elitarnego grona państw, które korzystają z wodorowej oferty Solarisa. Należą do nich: Austria, Holandia, Niemcy, Szwecja i Włochy, zamawiając dotychczas ponad 80 Solarisów Urbino 12 hydrogen.
Transport wodorowy w Polsce
Przewiduje się, że w Polsce w najbliższych latach będzie jeździć kilkaset autobusów wodorowych. Metropolia Śląska deklaruje zakup 20 takich pojazdów, podobnie jak Wałbrzych i Rybnik, Poznań – 25, a Kraków – nawet 150. Konin rozpoczął już wodorową rewolucję w Polsce, wytyczając nowe standardy planowania i zarządzania flotami autobusów miejskich.
Solaris od ponad 20 lat inwestuje w rozwój technologii bezemisyjnych. Jedną z nich jest wodorowe ogniwo paliwowe. Wykorzystujące ją autobusy marki Solaris to pojazdy elektryczne, z tą różnicą, że zamiast energii zgromadzonej w bateriach, korzystają z energii elektrycznej wytwarzanej na pokładzie pojazdu z wodoru.